پنجشنبه / ۱۹ تیر / ۱۴۰۴ - 10 July, 2025
 روزنامه دنیای اقتصاد / ۱۴۰۴/۰۱/۲۶

گرانی، رقابت و مغالطه سلفون

گرانی، رقابت و مغالطه سلفون
فرض کنید قیمت یک کالا ناگهان افزایش یابد و مصرف‌کنندگان برای تامین نیاز خود سراغ گزینه‌‌‌های دیگری بروند. آیا این اتفاق حاکی از وجود رقابت جدی در بازار است یا نشانه‌‌‌ای از مساله‌ای عمیق‌‌‌تر است؟ این پرسش ما را به یکی از خطاهای رایج در تحلیل‌‌‌های رقابتی می‌‌‌رساند؛ خطایی که می‌تواند تصمیم‌گیران بازار را گمراه کرده و منجر به سیاستگذاری‌‌‌های نادرست شود. اما چگونه می‌توان از چنین لغزشی در ارزیابی رقابت و تعریف بازار پرهیز کرد؟