یکشنبه / ۲۰ مهر / ۱۴۰۴ - 12 October, 2025
 روزنامه دنیای اقتصاد / ۳ ساعت قبل

در جست‌وجوی واسطه جدید

در جست‌وجوی واسطه جدید
آمار تجارت ایران و عراق تصویری روشن ترسیم می‌کند. عراق همچنان جزو بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران است، اما وقتی نوبت به واردات می‌رسد، عراق نقش مهمی در تامین کالاهای مورد نیاز ایران ندارد و بیشتر به عنوان یک «بازار مصرفی» شناخته می‌شود تا یک شریک تجاری. اکنون این پرسش مطرح است که آیا می‌توان عراق را از یک بازار صرفا مصرفی به یک شریک تبدیل کرد؟ بخش خصوصی بر این باور است که عراق می‌تواند به مسیر تازه‌ای برای تامین نیازهای ایران تبدیل شود؛ مسیری که نه جایگزین بزرگ‌ترین شرکای تجاری، بلکه مکملی برای تنوع‌بخشی …