سه شنبه / ۲۲ مهر / ۱۴۰۴ - 14 October, 2025
 روزنامه دنیای اقتصاد / ۱۴۰۴/۰۷/۱۵

زمانی برای تماشا

زمانی برای تماشا
پاساژ، پدیده‌ای مربوط به قرن هجدهم است که با مفهوم مدرنیته و تماشا گره خورده است؛ اگر بازارهای قدیم محل عبور بودند پاساژ مکان ایستادن و نگریستن است. نوعی فضای شهری و معماری است با سقف شیشه‌ای و پر از مغازه و کافه. اما گونه‌هایی از همین الگو در سده‌ نوزدهم در سراسر خاورمیانه نیز پدید آمدند؛ هنگامی که دگرگونی‌های اقتصادی، پیوندهای امپراتوری و برنامه‌های نوسازی شهری در این سرزمین‌ها نیازهای تازه‌ای برای تجارت و فضاهای شهری ایجاد کردند.