ساندویچ پانل دیواری کبیر پانلمشاوره و فروش تجهیزات دامپزشکیصندلی همایش با صفحه آموزشی رض کو …کلینیک زیبایی و رفع موهای زائد …

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۲ مرداد ۱۳۷۷
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.   در اظهار نظرهاى داخلى و خارجى از تکرارى بودن و نداشتن نکته جدید در اظهارات آقاى خاتمى، در ساماندهى اقتصادى مى‌گویند و از پیش هم معلوم بود؛ بى‌جهت با اعلان‌هاى مکرر قبلى، ایجاد توقع کردند. بعد از نماز صبح و خواندن‌گزارش‌ها، براى بازدید تله‌کابین و کوه‌نوردى، به دره ولنجک رفتیم. آقایان [محمدرضا یزدانی] خرم، [معاون مراکز تفریحی و سیاحتی بنیاد مستضعفان و جانبازان] و ملایرى، [رییس تله‌کابین توچال] منتظرمان بودند. سوار ماشین من شدند و در مسیر تا قله کوه توضیحات دادند. از ایستگاه یک - که معمولاً مردم سوار مى‌شوند- تا آخر را دیدیم. جاده خاکى تا قله کوه ساخته شده. در ایستگاه پنجم، از تأسیسات پیاده شدیم و از رستوران جالب آن بازدیدکردیم. در مسیر به‌کوه‌نوردان زیادى برخوردکردیم؛ زن و مرد. سپس از چشمه پُرآب بازدید کردیم؛ مى‌خواهند آب را به ایستگاه و مسیر جاده، براى درختکارى منتقل کنند. گفتند هشت اینچ آب دارد، ولى فعلاً دو سه اینج بیشتر نداشت. کوهنوردى کردیم و سپس به ایستگاه هفت رفتیم که فعلاً فعال نیست. کنار قله توچال است و مى‌تواند بهترین پیست اسکى را داشته باشد که از طرف شمال تا شهرستانک امتداد دارد. به محل رستوران زیبای نیمه‌ساخته‌ای رفتیم‌که در پایین هست. خطوط تله‌سیژ که براى پیست ساخته‌اند، دیدیم. رستوران‌ها را با چوب‌هاى قوی که قبل از انقلاب از فنلاند آورده‌اند، ساخته‌اند. کل تأسیسات را آقاى [سپهبد نادر] باتمانقلیچ، [رییس ستاد ارتش شاهنشاهی]  ایجاد کرده و قبل از انقلاب به بهره‌بردارى رسیده. مصادره شده و در اختیار بنیاد [مستضعفان و] جانبازان است. مدتى تعطیل بوده و اکنون تا ایستگاه پنج فعال شده و مى‌خواهند ایستگاه هفت را هم فعال کنند. یکى از افراد مطلع، به نام آقاى عابدینى‌که از ابتدا آنجا بوده، توضیحات کافی داد. مى‌گویند، براى تکمیل، یک میلیارد تومان نیاز است؛ وام مى‌خواهند. با ماشین، به رأس قله توچال رفتیم. گفتند، اولین بار است که اتومبیل به اینجا آمده. سه پناهگاه کوچک دارد؛ یکى جدید و دیگرى قدیمى که قدیمى با سنگ و سیمان و جدیدى با فلز ساخته شده است. از آنجا دره‌هاى آهار، شهرستانک، دربند و ولنجک و... پیداست. اطراف قله برف بود، ولى در رأس قله، ارتقاع 3980 متر برف نبود. گفتند، در رأس برف جمع نمى‌شود، چون باد برف‌ها را پراکنده مى‌کند. صبحانه را سر قله خوردیم. در مراجعت از ایستگاه پنج تا شهر، با تله‌کابین آمدیم. کارها را به خانه آوردند. بخشى از وقت صرف مطالعه مطالبى شد که یکى از بستگان براى خاندان حاج هاشم – جدمان- تهیه کرده است. عصر از استخر استفاده کردم. عصر و شب، رعد و برق و باران خوبى داشتیم. چند روز گذشته، باران وسیعى در جاهاى زیادى از ایران و جهان داشته‌ایم. در ماسوله و خلخال و گالیکش، تلفات و خرابى‌ها زیاد بوده است و معمولاً در این فصل چنین وضعى نبوده؛ گویا معلول پدیده ال‌نینو است. لینک کوتاه کپی لینک