سه شنبه / ۲۴ تیر / ۱۴۰۴ - 15 July, 2025
 سایت اقتصادآنلاین / ۱۴۰۴/۰۳/۰۷

انحصار، پاداش نوآوری یا مانع رقابت؟

انحصار، پاداش نوآوری یا مانع رقابت؟
حمیدرضا عظیمی‌نیا، پژوهشگر ارشد تیم اقتصادی مرکز مطااعات توسعه و رقابت گفت: اگر بازیگر اولِ یک بازار با اختراع محصولی جدید آن بازار را خلق کرده باشد، می‌توان به‌طور موقت و تحت چارچوب حق اختراع (Patent)، جایگاه انحصاری او را به رسمیت شناخت؛ هرچند آثار چنین انحصاری بر رفاه اجتماعی، همچنان در ادبیات اقتصادی محل بحث است. اما اگر ورود بازیگر اول به بازار حاصل اختراع بدیع نبوده باشد، انحصار او در قالب ایجاد موانع ورود برای دیگران طبقه‌بندی می‌شود؛ رفتاری که از منظر اقتصادی و حقوقی فاقد توجیه است و با اقتصاد …