اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

خودروسازی که از دست روسیه و چین شاکی است
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تویوتا موتور سود عملیاتی خود را برای سه ماه دوم سال جاری حدود 42 درصد کاهش داد. آن طور که این خودروساز ژاپنی اعلام کرد این کاهش سطح سود بدتر از سناربوی بدبینانه مدیران این شرکت بود. محدودیت های ناشی از بیماری کووید – 19 و همچنین تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین در تولید ریز تراشه های الکتریکی بیشترین آسیب را به سوددهی توبوتا وارد کرده است. چالش های یاد شده فقط گریبان تویوتا را نگرفته بلکه بسیاری از خودروسازان بین المللی نیز با این چالش ها روبرو بوده و سوددهی آنها کاهش یافته است. مدیران تویوتا اعلام کردند  کمبود تراشه و مشکلات زنجیره تامین در کنار تبعات جنگ روسبه با اوکراین سبب شده تا آنها به صورت مکرر اهداف تولید خود را کاهش دهند. این خودروساز ژاپنی اهداف تولید ماهانه خود را در سه ماهه دوم میلادی یعنی از آوریل تا ژوئن سه بار کاهش داده و در مجموع حدود 10 درصد از هدف گذاری اولیه خود برای تولید در سال 2022 عقب افتاده است. مدیران ارشد توبوتا نگرانند علاوه بر افزایش هزینه تولید تورم جهانی ترمز تقاضا را در بازارهای بین المللی بکشد و این خودروساز بیش از پیش برای فروش محصولات خود دچار مشکل شود. یک تحلیلگر خودرویی بانک SBI Securitiesدر این ارتباط می گوید در حالی که سود سه ماهه دوم سال گذشته به دلیل پشت سر گذاشتن چالش های ناشی از همه گیری ویروس کرونا توسط این خودروساز؛  افزایش یافت امادر بازه زمانی مشابه در سال 2022 دو چالش بازگشت محدودیت های کرونایی در چین و تامین ریز تراشه ها گریبان توبوتا را گرفته و تنها نکته ای که این خودروساز ژاپنی می تواند روی آن حساب کند ضعیف‌تر شدن ین است که تا حدودی می تواند کفه تولید و سوددهی را برای این خودروساز در ژاپن سنگین کند . ین در طول سه ماهه آوریل تا ژوئن حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. ین ضعیف معمولا برای شرکت‌هایی که صادرات دارند، یک امتیاز است، زیرا وقتی درآمدهای خارج از کشور به خانه باز می‌گردد، درآمد را افزایش می‌دهد. بررسی ها نشان می دهد سود عملیاتی این خودروساز برای سه ماه منتهی به ۳۰ ژوئن به ۵۷۸.۶۶ میلیارد ین (۴.۳ میلیارد دلار) کاهش یافت که بسیار کمتر از میانگین سود ۸۴۵.۸ میلیارد ینی برآورد شده پیشین است. با توجه به شرایط حاکم یک سوال ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده و آن اینکه آیا تویوتا می‌تواند هدف تولید ۹.۷ میلیون دستگاهی خود را برای سال مالی جاری حفظ کند یا نه؟   همچنین بخوانید سرمایه‌گذاری میلیاردی تویوتا در اندونزی آخرین گزارش از میزان تلفات نیروهای اوکراینی تعطیلی کارخانه ۶۰ ساله غول خودروسازی فشار جدید آمریکا به روسیه/ مبادله دلاری با مسکو ممنوع شد