در دهههای ۷۰ و ۸۰، تحلیل اعتراضات اجتماعی معمولا جامعه را به دوگانه «طبقه متوسط مطالبهگر سیاسی» و «طبقه فرودست مطالبهگر اقتصادی» تقسیم میکرد. اما از حوالی ۱۴۰۰، گروه سومی در حال شکلگیری است: «طبقه متوسط فقیر». این مفهوم را نخستینبار آصف بیات در تحلیل خیزشهای عربی مطرح کرد. او در کتاب «انقلاب را زیستن» توضیح میدهد که این طبقه، از نظر سبک زندگی و آرزوها خود را متعلق به طبقه متوسط میداند، اما در عمل با بیثباتی شغلی، بدهی و ناامنی معیشتی دستوپنجه نرم میکند؛ زندگی در جهانی دوپاره میان رویاهای …