به اعتقاد یک استاد دانشگاه، ایران هم تلاش کرده از طریق مذاکره دیدگاههای خود را پیش ببرد و هم با اتکا به مولفههای قدرت، بر حقوق و منافع خود در منطقه تاکید کند. همین مساله سبب شده است که در یکی، دو روز اخیر بار دیگر شاهد افزایش تنشها در حوزه تنگه هرمز باشیم.