جمعه, ۸ تیر, ۱۴۰۳ / 28 June, 2024


وعده‌های فضایی با انتخابات چه می‌کند؟
۱۴۰۳/۰۴/۰۱ / سایت فرهیختگان / سیاسی

وعده‌های فضایی با انتخابات چه می‌کند؟

این روز‌ها چند وعده عجیب و غریب از جانب برخی نامزد‌های انتخاباتی مطرح شده که جدای از اینکه قابل اجرا نیستند نشان می‌دهد آنها اشراف کاملی بر بدیهیات اداره کشور ندارند.

یک دقیقه قبل۰0 0 از ارزانی بنزین و بستن با ترامپ تا حل ۳ روزه بورس و...وعده‌های فضایی با انتخابات چه می‌کند؟این روز‌ها چند وعده عجیب و غریب از جانب برخی نامزد‌های انتخاباتی مطرح شده که جدای از اینکه قابل اجرا نیستند نشان می‌دهد آنها اشراف کاملی بر بدیهیات اداره کشور ندارند.فرهیختگان: برای قشری که عموما از حضور پای صندوق‌های رای رفع دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی را دنبال می‌کنند، ارائه راهکار و وعده دادن بیشتر از دیگر مولفه‌ها کار می‌کند، اینکه راهکاری از جانب نامزدها مطرح شود که طبقات مختلف جامعه احساس کنند قرار است برای کمتر شدن دغدغه‌های معیشتی و فشارهای اقتصادی آنها کنش و برنامه‌ای از سمت نامزدها مطرح شود، می‌تواند در تقویت‌ انگیزه‌های آنها برای حضور پای صندوق‌های رای تاثیرگذار باشد.

اما در نقطه مقابل اگر بخشی از این وعده‌ها ناشی از ساده‌سازی مسائل اقتصادی و اصطلاحا «پوچ» باشد و اساسا امکان اجرایی کردن نداشته باشد، می‌تواند به ضدخودش تبدیل شود و مردم را به صندوق رای بدبین می‌کند.

 خروجی مطرح کردن وعده‌هایی که تنها در زمان انتخابات از زبان مسئولان بیرون می‌آید و بعد از آغاز به کار دولت محو می‌شود، نگاه منفی افکارعمومی به صندوق‌های رای را به دنبال دارد، آنها هوشمندانه متوجه این امر می‌شوند که نامزدها تنها برای کسب رای اظهارات عوام‌فریبانه را مطرح می‌کنند و این را به کل نامزدهای انتخاباتی و حتی اظهارات و ایده‌هایی که برنامه‌ای متقن و دقیق برای اجرا در دولت مطرح می‌کنند، تعمیم دهند و حضور خود پای صندوق‌های رای را ابزاری برای نامزدها بخوانند که تنها زمینه به قدرت رسیدن آنها را فراهم می‌کند؛ فارغ از اینکه وعده‌های عملی را اجرایی کند. امری که آسیب آن در چند انتخابات گذشته در کشور متوجه فضای سیاسی کشور شده است. یکی از مولفه‌های اصلی کاهش مشارکت در سه انتخابات اخیر در خلف وعده‌ها و وعده‌های سطحی مسئولان ناشی از ساده‌سازی مسائل پیچیده کشور است.

 به نظر می‌رسد خوانش برخی از نامزدهای انتخاباتی از فهم و درک افکارعمومی چندان دقیق نیست. از اظهارات و وعده‌های برخی از آنها رنگ و بوی فریب دادن مردم به گوش می‌رسد، وعده‌ها را به‌نوعی مطرح می‌کنند که گویی سطح درک و برداشتی از هوشمندی افکارعمومی نسبت به شناخت وضعیت کشور قائل نیستند.

 در این میان ایجاد توقعاتی در میان افکارعمومی با این منظور که دولت می‌تواند برای مثال نرخ بنزین را تا نصف قیمت فعلی کاهش دهد، به نارضایتی‌هایی موضوعیت می‌دهد که اساسا باتوجه به شرایط فعلی کشور امکان تحقق ندارد. براین اساس مطرح کردن وعده‌های غیرقابل اجرا علاوه‌براینکه اعتماد عمومی به دولت جدید را کاهش می‌دهد، در درازمدت به فضای سیاسی کشور و اعتماد عمومی ضرباتی را وارد می‌کند که ترمیم آن بسیار سخت می‌شود. 

متن کامل گزارش زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

بیشتر بخوانید بعد از یک دورهمی رومخی!همچنان نامناظره!انتخابات ریاست جمهوریزهرا طیبیلینک کوتاه: