اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

پای پرونده متروپل به  آرژانتین کشیده شد/سروری: سونامی 129 ساختمان پرخطر  برای تهرانی‌ها
گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،  بخش‌ هایی از مجتمع ۱۱ طبقه متروپل در خیابان امیری آبادان  در روزهای ابتدایی خرداد فروریخت. امداد رسانی همچنان ادامه دارد و 50 نیروی متخصص آتش نشانی شهرداری تهران که در حادثه پلاسکو حضور داشتند با تعدادی تجهیزات به محل حادثه اعزام شدند. قدرت الله محمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت که آواربرداری حدود 15 روز طول می کشد و کار به دلیل شرایط موجود سخت است و هر لحظه امکان ریزش الباقی ساختمان وجود دارد. در حادثه متروپل، متاسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است وزیر کشور معتقد است که یک جنایت در مترو پل اتفاق افتاده است و باید با عوامل آن برخورد شود.احمد وحیدی وزیر کشور گفت: در حادثه متروپل، متاسفانه نه تنها تعلل بلکه جرم بزرگی اتفاق افتاده است و باید به آن رسیدگی شود. من فکر می کنم دستگاه قضا باید با اشد مجازات با مسببین و کسانی که غفلت کرده‌اند برخورد کند. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد. وی ادامه داد:  تقسیم کار شده است و کارها با شدت، پیرو دستورات مقام معظم رهبری و تاکید ریاست جمهور انجام می‌شود. بحث آواربرداری، خطرزدایی و رسیدگی به خانواده‌های داغدار در دستور کار است. وزیر کشور گفت که در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد، کسانی که برای کسب درآمد بیشتر به راحتی با جان مردم بازی کردند، به هیچ وقت قابل گذشت نیستند و باید درس عبرت شوند. وزیر کشور گفت: حتما باید سایر پرونده‌هایی که در این حوزه و شهر هستند را رسیدگی کنیم و همین الان نیز دستور آن صادر شده است و شکایت‌های موجود باید رسیدگی شوند. وی در خصوص روند آواربرداری گفت:  همچنان در حال ورود دستگاه‌های جدیدتر و سنگین‌تر به شهر هستیم و یک کارگاه بزرگ در این جا شکل گرفته تا بتوانیم پاسخگوی عزیزان در منطقه باشیم. همه از همه استان‌ها و شرکت‌های فعال در استان خوزستان مشارکت داشته‌اند. همه دستگاه‌ها و نهادهای حاضر در این بحران، از جمله هلال احمر، مدیریت بحران کشور، اورژانس، قرارگاه خاتم، سپاه، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و شرکت پالایش نفت فعال بوده‌اند و کار با هماهنگی پیش می‌رود. قرار است که ابعاد فاجعه متروپل در شورای عالی استان ها (که دفتر مرکزی آن در میدان آرژانتین است)مورد بررسی قرار گیرد. تهران 129 ساختمان پرخطر دارد و باید برای آنها فکری کرد. پرویز سروری رییس شورای عالی استان‌ها به حادثه مترو پل اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این دغدغه برای دیگر  کلانشهرها نیز وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که با بررسی ابعاد حادثه متروپل به بررسی و بازنگری در طراحی این دست ساختمان‌ها بپردازیم. ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در تهران داریم وی بررسی بحث مقررات ملی ساختمان را از وظایف کمیسیون حمل و نقل و کمیته عمران این شورا برشمرد و ادامه داد: باید ابعاد این موضوع با دقت و روش کارشناسی بررسی کنیم. سروری با بیان اینکه برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی این مساله باید در صحن شورا مطرح شود، ابراز داشت: این مساله در کلانشهرها، به ویژه تهران از حساسیت ویژه‌ای برخوردار  است، چون در اثر بروز حادثه ابعاد گسترده‌تری را شامل می شود. رییس شورای عالی استان‌ها وقوع این سانحه را یک هشدار برای اجرای طرح‌های ساختمان‌سازی کشور برشمرد. وی وجود ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در تهران را مانند یک‌سونامی نگران کننده برای این شهر دانست و گفت: هر کدام از این ساختمان ها یک تهدید برای امنیت پایتخت است که در شورای ششم بارها درباره ان بحث شده است. به گفته سروری این مساله تنها با دخالت شهرداری و مدیریت شهری به نتیجه نمی‌رسد و باید همه دستگاهها برای حل آن با یک همگرایی و هم‌افزایی اقدام کنند. در خصوص ساختمان متروپل چندین بار اخطار داده شده بود که پروانه ساخت متروپل خارج از روال اصولی و بدون اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر شده است. حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و عضو اسبق شورای شهر تهران در این باره می گوید: پروانه ساخت متروپل در تاریخ ۴ مرداد ۹۶ از سوی شهرداری منطقه یک شهرستان آبادان خارج از روال اصولی و بدون اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر شده؛ عملیات اجرایی احداث این ساختمان نیز، چند ماه پیش از صدور پروانه ساختمان آغاز شده بود! نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در آبادان، از زمانی که متوجه این موضوع شد، در قالب نامه ای به تاریخ ۱۷ اسفند ۹۵ به شهرداری آبادان اطلاع داده که صدور پروانه ساختمانی با تایید این نمایندگی صورت نگرفته و رونوشت این نامه را نیز به فرماندار و دادستان و شورای اسلامی آبادان ارائه داد. شکیب گفت: متاسفانه در آن دوره هیچ اقدامی از سوی نهاد‌های مجری صورت نگرفت و این بی‌اعتنایی‌ها ادامه یافت. مجدداً سازمان نظام مهندسی ساختمان در تاریخ ۱۶ خرداد سال ۹۶ از سوی دفتر نمایندگی نظام مهندسی در شهرستان آبادان، به نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی اطلاع داده شد که طراحی و نظارت برخی از ساختمان‌های در حال ساخت آبادان از جمله ساختمان متروپل در خیابان امیری، خارج از تایید و نظارت قانونی سازمان نظام مهندسی در حال انجام است، اما باز هم اعتنایی به انجام تخلفات صورت نگرفت.   وی ادامه داد: در تاریخ ۴ مرداد سال ۹۶ شهرداری منطقه یک آبادان تحت نظارت یکی از شرکت‌های مهندسی مشاور در مسیر تایید نظارت  سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار گرفت و در سال ۹۹، سرپرست معاونت سرمایه مشارکت‌های اقتصادی شهرداری آبادان، مدارک ارسالی مالک به شهرداری را تایید کرد که پس از آن، طی نامه‌ای ادامه کار نیز از نظر آن معاونت بلامانع شد. بر اساس این گزارش، متروپل فروریخت. نیروهای آتش نشانی شهرداری تهران برای کمک رسانی به محل حادثه رفته اند. امدادرسانی ادامه دارد و مسوولان معتقدند آوار برداری طولانی خواهد بود چرا که شرایط ساخت است. در حادثه پلاسکو به یکباره ساختمان فروریخت امادر مترو پل بخشی از سازه باقی مانده که هر لحظه امکان ریزش دارد. 129 ساختمان پرخطر در تهران وجود دارد که باید هرچه سریعتر برای آنها فکری کرد. انتهای پیام/