اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

سفر معاون وزیر به پاریس و اما و اگرهای سند 2030/ پشت پرده شرکت در پیش سمینار دگرگونی آموزش در پساکرونا
خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: اخبار مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور طی سال‌های گذشته کمتر مورد توجه بوده است و به جز اخبار دانش‌آموزان اتباع و معلمان اعزامی به خارج کشور، کمتر مسائل مربوط به آن به رسانه‌ها کشیده شده است. تا آنکه ۱۹ خرداد امسال(۱۴۰۱)، با رسانه‌ای شدن نامه‌ رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به اداره کل کنسولگری وزارت امور خارجه، خبر از ماجرایی آمد که مقدمه پرده برداشتن از اتفاقات دیگر شد. اصل ماجرا از این قرار بود مؤسسه وابسته به سفارت ترکیه، دانش‌آموزان ایرانی نخبه که خواستار تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه به صورت بورسیه بودند را به آزمونی دعوت می‌کردند؛ این آزمون توسط بنیاد معارف و وزارت آموزش و پرورش ترکیه در چارچوب «بورسیه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی» در تهران برگزار می‌شد و دانش‌آموزان نخبه از نقاط مختلف کشور در این آزمون شرکت می‌کردند.  چند روز بعد از این نامه یعنی 24 خرداد ماه، مهدی فیاضی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در یک برنامه تلویزیونی توضیح داد که در گذشته به جای مؤسسه وابسته به سفارت ترکیه، بعضی از مؤسسات ایرانی به صورت غیرقانونی این کار را می‌کردند حتس یک مؤسسه ایرانی قبلا به طور زیرزمینی این اقدام را انجام می‌داد. اما فیاضی، پرده از اتفاقات دیگری نیز برداشت و معلوم شد که کشورهای دیگر، دانش‌آموزان ایرانی را در مدرسه‌های‌شان در ایران با شهریه‌های 200، 300 تا 500 میلیون تومانی ثبت نام می‌کنند و به آنها قول اقامت می‌دهند یا می‌گویند درخواست قبلی اقامت شما به شرطی تمدید می‌شود که شما در مدرسه آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی داخل ایران ثبت‌نام کنید چون شما می‌خواهید شهروند ما باشید یا شهروند ما هستید و قصد تمدید اقامت دارید. این اتفاقات چند سال است که انجام می‌شود و حالا از زبان مهدی فیاضی بیان شده است؛ اتفاقاتی انگار تاکنون همه نسبت به آن بی‌توجه بودند و البته اکنون هم معلوم نیست چه سازوکاری برای برخورد با آن پیش‌بینی شده است. *  تجمع معلمان خارج از کشور روبروی دیوان عدالت در گیر و دار وضعیت مدارس ایرانی، تعدادی از معلمان ایرانی که چند سال پیش به مدارس خارج از کشور اعزام شده بودند، نسبت به عدم دریافت حقوق دوران مأموریت خود مقابل دیوان عدالت اداری تجمع کردند. آنها اعلام کردند که آمدند حقوق دوران مأموریت خود را که مربوط به 15 سال پیش است و دیوان عدالت اداری هم رأی بر پرداخت آن داده است، مطالبه کنند. * گلایه‌ها از سفر اخیر فیاضی به پاریس! این روزها تعدادی از منتقدان آموزش و پرورش به مهدی فیاضی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نسبت به سفرش به پاریس گلایه کردند. گفته می‌شود که در این سفر مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت همراه وی است. اما منتقدان چه می‌گویند؟ آنها عنوان کردند که فیاضی برای پیش‌اجلاس سران در نیویورک با عنوان «تحول آموزش و پرورش و بررسی علل افت تحقق هدف ۴ توسعه پایدار در سند ۲۰۳۰ و تدوین دستور‌العملی برای پیشرفت هدف شماره ۴ سند ۲۰۳۰ که متعلق به آموزش است در کل کشور های جهان» است به پاریس رفته است. سند ۲۰۳۰ با حضور وزرای آموزش و پرورش ‌۱۲۳ کشور جهان از جمله ایران در سال ۲۰۱۵ در کره جنوبی به امضا رسید؛ سند ملی آموزش ۲۰۳۰ هم در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۹۵ با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم در مراسمی رونمایی شد؛ این سند وضعیت حوزه آموزش در ایران را بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۰ ترسیم می‌کرد که وضعیت و چگونگی تحصیل و سطح سواد در ایران و دیگر کشورهای عضو این پیمان کجا و چطور باشد. این سند با تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لغو آن، مقرر شد که در آموزش و پررش اجرا نشود. هر چند که گاهی خبر از اجرای آن در گوشه و کنار آموزش و پرورش شنیده می‌شود. * و اما اصل ماجرا چه بود؟/ سمینار دگرگونی آموزش در پسا کرونا و خنثی سازی ایران هراسی و شیعه هراسی  یک منبع آگاه در آموزش و پرورش در خصوص سفر هیأت اعزامی به پاریس به خبرنگار فارس گفت: یکی از اهداف گوناگون هیأت اعزامی آموزش و پرورش ایران به پیش سمینار دگرگونی آموزش در پسا کرونا در پاریس، آن است که  فعالانه  نسبت به تبیین شفاف و عمیق مصادیق دستاوردها و ایده‌های فرهنگی و آموزشی ایران اسلامی و انقلابی بپردازد تا به اندازه ظرف زمانی یک اجلاس و ملاقات های نخبگانی جانبی آن ایران هراسی و شیعه هراسی را خنثی کند. وی ادامه داد: غرب یونسکو را به تریبونی تبدیل کرده تا کشورها با واردات فرهنگی و علمی از آن، راه جهانی سازی و تربیت شهروند جهانی منطبق بر گفتمان غربی را بپیمایند و غربزدگان داخلی نیز با ارتقای این کارکرد، یونسکو را به شاهراه واردات آموزشی تبدیل کرده‌اند! این فرد افزود: از اهداف هیأت اعزامی آموزش و پرورش به پیش سمینار دگرگونی آموزش در پسا کرونا  آن است که از این تریبون برای اعلان مزیت‌های انحصاری گفتمان و دستاوردهای آموزشی ایران اسلامی انقلابی به اندازه ظرف یک اجلاس و  ملاقات‌های جانبی آن بهره ببرد و با دیپلماسی آموزشی یونسکو را  به جای شاهراه واردات آموزشی  به تریبون معرفی نظام تعلیم و تربیت اسلامی برای الهام بخشی تبدیل کند. * اجلاس دگرگونی آموزش در پسا کرونا در پاریس فرصتی برای اعلام دستاوردها و ایده‌های آموزشی و تربیتی ایران در پسا کرونا  آنچه مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نسبت به سند 2030 معتقد بوده، این است که در یونسکو توصیه‌نامه غیر الزام آور برای توسعه آموزشی کشورها طی ۱۵ سال از  ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ منطبق با گفتمان غربی و جهانی سازی تصویب و اعلام شد اما در دولت گذشته به جای آنکه اسناد بالادستی آموزشی را در داخل ایران تدوین کنند برای توصیه نامه آموزشی خارجی ۲۰۳۰  با خودکم بینی کمیته‌های ملی الزام آور با ابلاغ معاونان رئیس جمهور و جلسات منظم و مستمر وبا بودجه ایجاد کردند و حتی از سطح توقع یونسکو هم بیشتر به آن پرداختند! اکنون دولت سیزدهم از فرصت‌های خود یونسکو علیه مفادلیبرال سکولار سند ۲۰۳۰ روشنگری می‌کند و اجلاس دگرگونی آموزش در پسا کرونا در پاریس فرصتی برای اعلام دستاوردها و ایده‌های آموزشی و تربیتی ایران در پسا کرونا و فرصتی برای تبیین مواضع اصولی در رد برخی مفاد لیبرال سکولار ۲۰۳۰ است. به عبارت دیگر مهم آن است که هیأت اعزامی  غربزده باشد یا منتقد غرب و مهم آن است که دستور کار هیأت اعزامی روشنگری باشد یا وادادگی. * دیپلماسی جمهموری اسلامی ایران صندلی خالی و خودانزوایی جهانی در راستای آمال تحریم‌گران نیست مهدی فیاضی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در خصوص سمینار پاریس که از 7 تا 9 تیرماه و با مدیریت یونسکو در حال برگزاری است، اظهار کرد: هر سال در مهرماه، اجلاس سران کشورها با حضور روسای جمهور، نخست وزیران کشورها در سازمان ملل و در نیویورک برگزار می‌شود و همایشی جانبی و تخصصی به موازات اجلاس سران توسط سازمان یونسکو در نیویورک برگزار می‌شود و امسال به دلیل وقایع جهانی ناشی از کرونا  و پس از ۲سال عدم برگزاری حضوری اجلاس سران، سمینار جانبی با موضوع «دگرگونی آموزش در پسا کرونا» در نیویورک  برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: ۳ پیش‌سمینار مجازی بانکوک، قطر و پیش سمینار حضوری ۷ تا ۹ تیرماه پاریس با حضور۱۰۰ وزیر و ۵۰ هیأت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم کشورها، دستاوردها و ایده‌های خود را در موضوع «دگرگونی آموزش در پسا کرونا» اعلام می‌کنند تا سمینار اصلی غنی‌تر شود لذا  در سمینار پاریس هیچ سندی مصوب نمی‌شود، بلکه تجمیع گزارشات حضّار، خروجی و محصول علمی این سمینار است.  فیاضی در ادامه افزود: مسؤول برگزاری پیش سمینارها و سمینار اصلی واحد آموزشی و فرهنگی سازمان ملل، سازمان یونسکو است، اما اعتبار یونسکو در ایران مخدوش شده است و این تصور وجود دارد که در تمام اجلاسیه‌های یونسکو فقط و فقط الزاماً به موضوع ۲۰۳۰ پرداخته می‌شود. رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اظهار کرد:‌ یونسکو از سال ۲۰۱۵ که دستورکار «توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰» را تصویب و توصیه به اجرا کرد، همواره در اجلاسیه‌های جدید که مبتنی بر چندین موضوع اصلی جدید است مجدداً مواردی از موضوع توسعه پایدار را نیز در قسمتی از دستور جلسه می‌گنجاند و هیچ کشوری هم الزام ندارد که حتما به آن بپردازد. وی در خصوص شرکت در این سمینار افزود: جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی صندلی خالی و خودانزوایی جهانی را در راستای آمال تحریم‌گران می‌داند و سمینارها و رویدادها و تریبون‌های مختلف جهانی را زمینه‌ای مغتنم برای دیپلماسی فراگیر و کنشگرانه در جهت اعلان گفتمان انسانی و اسلامی خود و فرصتی برای ترسیم همکاری‌های دوجانبه با کشورهای مختلف مبتنی بر منافع ملی و زمینه‌ای برای روشنگری بابت مخاطرات جهانی‌سازی گفتمان لیبرال سکولار می‌داند و دولت سیزدهم هم تلاش دارد تا خودتحقیری مراکز و نهادهای آموزشی داخلی و تسلیم محض و صرفاً وارداتچی بودن بین‌المللی در موضوعات آموزشی را  به «تعامل آموزشی و الهام بخشی تربیتی بین المللی» تبدیل کند. رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خاطر نشان کرد: اصل حضور، محورسخنرانی‌ها و مذاکرات کاری دوجانبه با هیئت‌های کشورها برای «پیش سمینار پاریس با موضوع دگرگونی آموزشی در پساکرونا» در نشست‌های مدیریتی و نخبگانی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و هیأتی از مدیران ارشد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و امورخارجه به این سمینار اعزام می‌شوند، تا در ۵ سخنرانی و چندین نشست دو و چند جانبه اهداف مذکور را دنبال کنند و در موضوعات جانبی مرتبط با محورهای اختلافی سند ۲۰۳۰ مشارکت نکنند و دلیل آن را مخاطرات یکپارچه‌سازی فرهنگی جهانی با غلبه نمودن فرهنگ اباحه‌گری عنوان خواهد کرد. آموزش و پرورش عنوان کرده است متون ارزشمند سخنرانی‌ها که محور مذاکرات و محصول نشست‌های نخبگانی است در انتهای سمینار رسانه‌ای خواهد شد. به گزارش فارس، اکنون باید دید که ماحاصل شرکت ایران در این اجلاس چه خواهد بود و چه دستاوردی را برای کشورمان به ارمغان می‌آورند. انتهای پیام/