فرهاد بیضایی، کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به شیوه تامین مالی ساخت 1 میلیون مسکن با استفاده از تهاتر نفت گفت: از وزارت راه و شهرسازی خبرهایی به گوش می‌رسد که قصد آن دارد که برای ساخت پروژه های مسکن و راه از تهاتر نفت استفاده شود. ایده ای که نسبت به برخی دیگر از روش های تامین مالی روشی کم خطر در اقتصاد است اما روش بهینه‌ای نیست. این کارشناس مسکن و شهرسازی با اشاره به دلایل بهینه‌نبودن تامین مالی از طریق تهاتر نفت گفت: نگاه دولت به نفت از یک کالای قابل فروش باید به یک دارایی تغییر کند. آن وقت عقلانی نیست کسی دارایی‌اش را برای کالای نهایی تهاتر کند. *تامین مالی از طریق تهاتر برای توسعه زیرساخت استفاده شود وی در تشریح این مسئله که دارایی را باید با دارایی تهاتر کرد، گفت: دارایی را باید با انتقال تکنولوژی، با کالای سرمایه‌ای یا با زیرساخت تهاتر کرد. دولت می‌تواند به جای تهاتر نفت در برابر ساخت مسکن، نفت را با خطوط ریلی و قطارهای سریع السیر تهاتر کند. بیضایی ادامه داد: دارایی مثل نفت باید با توسعه بندر شهید بهشتی و خط راه آهن چابهار سرخس یا خط راه آهن ابریشم تهاتر کند. دولت می‌تواند نفت را با توسعه شبکه نیروگاهی تهاتر کند تا بتواند انرژی لازم برای صنایع بالاخص صنایع ساختمانی را تامین کند. *توسعه زیرساخت چگونه زمینه توسعه کشور را فراهم می‌کند؟ این کارشناس حوزه مسکن در بیان اینکه کشور چین به عنوان بزرگترین هدف تهاتر نفت مطرح است، گفت: توسعه خطوط سریع السیر قطار از تهران به اصفهان، تبریز و مشهد زمینه توسعه شهری و مسکونی در این ۳محور را فراهم می‌کند و می‌تواند تا حدی زمینه سرمایه گذاری پراکنده و نه متمرکز مسکن را فراهم کند. توسعه بندر شهید بهشتی و خط چابهار سرخس مهاجرت معکوس به شرق کشور را اقتصادی خواهد کرد و به توزیع مناسب جمعیت در پهنه سرزمین کمک خواهد کرد. بیضایی در پایان گفت: ساخت راه و مسکن نیازمند تکنولوژی بالا و حضور شرکت های چینی و ترکیه ای نیست و توان فنی مهندسی کشور امکان ساخت را دارد، بهتر است از تهاتر نفت در زمینه هایی استفاده شود که تکنولوژی و دانش فنی آن به قدر کافی در کشور وجود ندارد. انتهای پیام/