اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

افزایش بخش بین‌الملل به جشنواره رسانه امام رضا (ع)/ ارسال 2500 اثر به اولین دوره
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری دومین جشنواره رسانه امام رضا (ع) با حضور اکبر نصر‌اللهی دبیر علمی، محسن هوشمند دبیر اجرایی، حمیدرضا مقدم‌فر عضو هیأت داوران و عبدالکریم خیامی عضو هیأت داوران جشنواره در محل بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس روضوی در تهران برگزار شد. در این نشست هوشمند طی سخنانی با اشاره به فرایند اجرایی دومین جشنواره جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)، گفت: سالهای سال است در مجموعه آستان قدس رضوی و حرم مطهر حضرت رضا (ع) گروه‌های مختلف مردم به فراخور توان و تخصصی که دارند مشغول به خدمت رسانی به زائران علی بن موسی الرضا (ع)هستند. وی یکی از گروه‌هایی که در حرم حضرت رضا (ع) مشغول خدمت به زائران و ارادتمندان به ساحت قدسی حضرت رضا (ع) هستند را اهالی رسانه‌ ذکر کرد و گفت: این خادمان از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای و تولید و نشر محتوا ضمن فراهم آوردن زمینه ای برای برقراری ارتباط اقشار مختلف مردم و ارداتمندان به این بارگاه منور، زمینه بسط و نشر فرهنگ رضوی را در جامعه فراهم می‌آورند. هوشمند با اشاره به حدیث معروفی از حضرت رضا (ع) گفت: این امام همام فرموند: رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می دانستند از ما پیروی می‌کردند»؛ در واقع خدمتی که اهالی رسانه در این بارگاه نورانی انجام می‌دهند احیاء امر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و توسعه فرهنگ و سیره حضرت رضا (ع) است. جایگاه رسانه در پویش «همه خادم الرضاییم» وی تصریح کرد: پویش «همه خادم الرضاییم» چند سالی است که به عنوان کار محوری در آستان قدس رضوی راه اندازی شده است؛ محور اصلی این پویش هر خدمتی که به نام مبارک حضرت رضا (ع) به مردم ارائه می‌شود، است که اهالی رسانه جایگاه ویژه ای در این پویش داشته و دارند. دبیر اجرایی جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)، ادامه داد: در همین راستا جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) سال گذشته به همت  مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی راه‌اندازی شد تا ضمن فراهم آوردن زمینه‌ای برای تقدیر و تجلیل از رسانه های فعال در حوزه رضوی، بستری را فراهم آورد تا آثار رسانه‌ای به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابند. وی با بیان اینکه اختتامیه اولین دوره از این جشنواره همزمان با دهه ولایت امسال در سه بخش رسانه‌های خبری -تحلیلی، رسانه‌های مجازی و  رسانه‌های صوتی و تصویری برگزار شد، گفت: نزدیک به ۲۵۰۰ اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. مشارکت بیشتر فعالان رسانه‌ای و عموم کاربران هوشمند در ادامه به برگزاری دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) اشاره و تصریح کرد: در این دوره از جشنواره تلاش شده است با هم‌اندیشی اصحاب رسانه، هیات‌های انتخاب و داوران دوره اول و همچنین بسیاری از صاحب‌نظران حوزه رسانه، بستر مشارکت بیشتر فعالان رسانه‌ای و عموم کاربران فراهم و به تبع آن، ظرفیت تازه‌ای برای شبکه‌سازی خادمان رسانه‌ای حضرت رضا (ع) ایجاد شود. وی خاطر نشان کرد: دبیرخانه این جشنواره نیز در دومین دوره برگزاری این رویداد، چهار هدف مهم را تعیین کرده که شامل شناسایی و شبکه‌سازی خادمان رسانه‌ای و تعامل بیشتر با تولید و توزیع‌کنندگان محتوای رسانه‌ای مرتبط با فرهنگ رضوی، تعمیم و گسترش تولیدات رسانه‌ای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانه‌های گوناگون به ویژه رسانه‌های نوین، شبکه‌سازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانه‌ای رضوی و عمق‌بخشی به محتوای رسانه‌ای مرتبط با سیره و معارف رضوی است. ایجاد امکان ارزیابی آثار منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی هوشمند در ادامه محورهای موضوعی جشنواره را شامل چهار بخش سیره رضوی، زائر و زیارت رضوی، وقف و نذر رضوی و خدمت رضوی ذکر کرد و گفت: توسعه بخش‌های جشنواره و ایجاد امکان ارزیابی آثار منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی نیز یکی از تغییرات عمده در دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) است. وی خاطر نشان کرد: در بخش سیره رضوی، تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزه‌های سیره امام رضا (ع) در محصولات رسانه‌ای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزه‌های رضوی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل در محور زائر و زیارت رضوی، تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) در زائرانی که به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبه‌های امام رضایی و زائران غیرایرانی مورد نظر است. این مقام مسئول افزود: در محور وقف و نذر رضوی نیز بررسی آثار و برکات موقوفات و نذور به ساحت مقدس امام رضا (ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان، به نام مبارک آن حضرت و در محور خدمت رضوی تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصه‌های مختلف خدمات آستان قدس رضوی، در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک ثامن الحجج(ع) مورد نظر قرار گرفته است. بخش‌های دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) وی اظهار کرد: دومین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) شامل 4 بخش و محورهای مرتبط با آن شامل خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری‌ها است که در محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه تیتر می‌توانند آثار خود را ارائه کنند. به گفته هوشمند، بخش فعالان رسانه‌های صوتی و تصویری با تمرکز بر تولیدات این رسانه‌ها با تأکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکه‌های تلویزیونی برون مرزی و بین‌المللی برگزار می‌شود. در بخش رسانه‌های مجازی، توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی و در بخش عکس و گرافیگ عکس خبری، گرافیک و بخش ویژه اینفوگرافی است. وی اضافع کرد: مراسم پایانی دومین دوره این جشنواره در خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد و بر این اساس، اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای ارسال آثار فرصت خواهند داشت. علاقه مندان برای ثبت‌نام و اطلاعات تکمیلی به سایت mediafest.razavi.ir مراجعه کنند. انتهای پیام/