اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

آیا واقعا در غذا‌های ناسالم مورد علاقه ما سموم وجود دارند؟
فرارو- آیا واقعا در غذا‌های ناسالم مورد علاقه ما سموم وجود دارند؟ کارشناسان می‌گویند «مهم است که از مواد غذایی‌ای که مصرف می‌کنیم آگاه باشیم». به گزارش فرارو به نقل از یاهونیوز، فست فود‌ها لذیذ و هوس کردنی هستند، اما جای تعجبی نیست که این وعده‌های غذایی نباید اولین گزینه برای انتخاب در رژیم غذای سالم شما باشند. با این وجود، آیا غذا‌هایی مانند ناگت مرغ و پیتزا‌های پر از پنیر به سادگی مغذی‌ترین انتخاب‌ها هستند؟ آیا در صورت مصرف برای سلامتی اسنان مخاطراتی ایجاد نخواهند شد؟ سموم موجود در خوراکی‌های ما؟ ماه گذشته یک شکایت قضایی در کالیفرنیا با این ادعا طرح شد که آب نبات‌های محبوب با طعم میوه به وجود دلیل دی اکسید تیتانیوم یک ماده شیمیایی که به منظور کمک به زمان نگهداری نبات‌ها و حفظ رنگ‌های رنگارنگ آن استفاده می‌شود «برای مصرف انسانی نامناسب» هستند. کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف کنندگان امریکایی هنگام مشاهده برچسب‌های مواد باید مراقب مواد و افزودنی‌هایی باشند که در کشور‌های دیگر ممنوع شده‌اند. این موضوع به طور خاص در مورد دی اکسید تیتانیوم صدق می‌کند. این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی در اتحادیه اروپا ممنوع شده است. این ماده ممکن است برای انسان سمی باشد و هیچ مزیت غذایی‌ای ندارد. بنابراین، کارشناسان توصیه می‌کنند از تمام غذا‌های فرآوری شده حاوی دی اکسید تیتانیوم اجتناب کنید. البته دی اکسید تیتانیوم تنها افزودنی مضری نیست که احتمالا در غذا‌های ناسالم وجود دارد. این اولین باری نیست که انتقاد و شکایاتی علیه مواد غذایی در ایالات متحده که به طور بالقوه برای سلامت انسان مضر هستند مطرح می‌شود. برای مثال، مستند‌هایی مانند Super Size Me مشتریان را وادار به ارزیابی مجدد عشق‌شان به ناگت‌های مرغ مک دونالد و کل صنعت فست فود در سال ۲۰۰۴ کرده اند. مشکل فتالات‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی پژوهشگران دانشگاه جورج واشنگتن مطالعه‌ای را در مورد مواد شیمیایی صنعتی بالقوه مضر شناسایی شده در فست فود‌ها در ایالات متحده انجام دادند. این مطالعه نشان داد که اقلام محبوب فست فود از زنجیره‌های محبوب حاوی فتالات هستند گروهی از مواد شیمیایی که برای نرم کردن پلاستیک‌ها استفاده می‌شوند و به عنوان مختل کننده سیستم غدد درون ریز شناخته شده‌اند. فتالات‌ها دسته‌ای از مواد شیمیایی هستند که به شدت در مواد پلاستیکی مانند بسته بندی و تجهیزات پردازش مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نرم کننده‌های جایگزین که به عنوان «پلاستی کننده‌های غیر فتالاتی» نیز شناخته می‌شوند مواد شیمیایی هستند که به جای فتالات‌ها استفاده می‌شوند، زیرا استفاده از برخی فتالات‌ها ممنوع شده است. در نتیجه گیری پژوهش دانشگاه جورج واشنگتن آمده بود: «فتالات‌هایی که شناسایی شدند نگران کننده هستند، زیرا برخی از آن‌ها مانند DEHP و DnBP به طور مداوم با مشکلات سلامت تولید مثل، رشد و غدد درون ریز در مطالعات حیوانی و انسانی مرتبط بوده اند». بر خلاف فتالات‌ها، نرم کننده‌های جایگزین مورد مطالعه DEHT، DEHA و DINCH کمتر شناخته شده اند. از آنجایی که مطالعات علمی موجود اطلاعات محدودی را در مورد سمیّت و اثرات سلامتی برای انسان ارائه می‌دهد افزایش استفاده از این مواد شیمیایی و اثرات آن بر روی سلامت انسان به خوبی درک نشده اند. با این وجود، او معتقد است که اثرات طولانی مدت احتمالی آن عمیقا نگران کننده است. رژیم غذایی اولین راهی است که افراد در معرض فتالات‌ها قرار می‌گیرند و گروه‌های نژادی و قومی خاصی در ایالات متحده، مانند سیاه پوستان و لاتین تبار‌ها به دلیل بسیاری از عوامل مانند چندین دهه تفکیک مسکونی نژادی بیش‌تر از دیگران فست فود می‌خورند. بنابراین، اگر سایر مواد شیمیایی با مصرف فست فود مرتبط باشند این احتمال وجود دارد که گروه‌های نژادی خاصی به شدت در معرض آن قرار بگیرند. عدم آگاهی در مورد غذا‌هایی که مصرف می‌کنیم مصرف کننده‌های معمولی واقعا تا چه میزان از غذایی که به طور روزانه می‌خورند آگاهی دارند؟ گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین آن چه برای شما خوب نیست و آنچه واقعا برای سلامت کلی شما مضر است دشوار است. هر سال یک مطالعه جدید روی محصولات خاصی انجام می‌شود که به طور بالقوه با سرطان یا برخی بیماری‌های دیگر مرتبط هستند. سال بعد، اوضاع تغییر می‌کند. ما در عصر اطلاعات و اطلاعات نادرست قرار داریم. شرکت‌های بزرگ به قوانین گذشته استناد کرده و گهگاه مقرراتی را ایجاد می‌کنند که از دستور کارشان حمایت می‌کند. تشخیص این که چه چیزی واقعی است و چه چیزی درست است دشوار به نظر می‌رسد. این موضوع از منظر سلامتی بر روی شما تاثیر می‌گذارد. بسیاری از غذا‌های ناسالم محبوب حاوی مواد شیمیایی و رنگ‌های مضری هستند که می‌توانند خطرناک باشند. برخی از این مواد شیمیایی که دوست داریم شامل طعم دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی، نگهدارنده‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. این مواد شیمیایی می‌توانند باعث انواع مشکلات برای سلامتی از جمله سرطان، نقایص مادرزادی و آسیب‌های عصبی شوند. در مورد قند‌ها و شیرین کننده‌ها چطور؟ قند‌ها یک مسئله اصلی در بیش‌تر غذا‌های ناسالم هستند. این موضوع ساکارز، فروکتوز و شربت ذرت با فروکتوز بالا را شامل می‌شود. این افزودنی‌ها به طور خاص خطرناک هستند، زیرا همه نمی‌دانند که قند‌های ذکر شده با قند‌های ساده مطابقت دارند. شکر ساده بیش از حد، برخلاف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل با چندین بیماری از جمله چاقی، دیابت و افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. مواد افزودنی و بسته‌بندی اهمیت دارند علاوه بر افزودنی‌های موجود در غذا بسته‌بندی نیز می‌تواند بخشی از این مشکل باشد. بسیاری از غذا‌های فرآوری شده و بسته بندی شده شامل مواد شیمیایی و رنگ‌های خطرناک هستند. برای مثال، بسته بندی‌های آب نبات، بطری‌های نوشیدنی و حتی راویولی‌های کنسرو شده می‌توانند حاوی بیسفنول A (BPA) یک سم پلاستیکی خطرناک باشند. BPA پس از ورود به بدن گیرنده‌های هورمونی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث مشکلات مغزی و تولید مثلی شود. امروزه با وجود افزودنی‌ها و مواد شیمیایی مختلف در غذا‌های فرآوری شده قابل درک است که مصرف کنندگان ممکن است تمایل داشته باشند از اکثر آن مواد به هر قیمتی اجتناب کنند. در مواقعی که اجتناب از غذا‌های ناسالم و فست فود غیرممکن به نظر می‌رسد آیا می‌توان کاری کرد که تاثیر یک روز فست فود و خوردن غذا‌های ناسالم را کاهش دهد؟ خوردن غذا‌های حاوی آنتی اکسیدان می‌تواند به بهبود برخی از اثرات مضر غذا‌های فرآوری شده التهابی کمک کند. خوردن سالاد پس از خوردن پیتزای فست فود بسیار سالم‌تر از خوردن پیتزا به تنهایی است. آن چه می‌نوشیم نیز می‌تواند مفید باشد. نوشیدن آب کافی به ویژه هنگام مصرف غذا‌های فرآوری شده مهم است، زیرا این غذا‌ها معمولا دارای سدیم بالایی هستند. راه عالی دیگر برای کاهش خطر این است که از انتخاب فست فود‌ها و غذا‌های حاوی گوشت خودداری کنید. افرادی که می‌خواهند قرار گرفتن در معرض فتالات‌ها و نرم‌کننده‌های جایگزین در فست فود‌ها را کاهش دهند انتخاب وعده‌های غذایی بدون گوشت راه خوبی برای کاهش قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی است. اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که خوردن غذا‌های ناسالم را فقط به مواقع گاه به گاه محدود کنید. این بدان معناست که تنها گاهی اوقات فست فود یا غذا‌های فرآوری شده را میل کنید و در بیش‌تر مواقع گزینه‌های سالم‌تری را انتخاب کنید.