
به گزارش همشهری آنلاین، فرمانده نیروی انتظامی از توقف واردات گازوئیل با مقابله گسترده با قاچاق سوخت خبر داده است. بهگفته کارشناسان، با جلوگیری از قاچاق گازوئیل، ایران به راحتی در این فرآورده نفتی، خودکفا میشود. با این حال در طول سالهای گذشته شاهد بودیم که پس از هر بار برخورد جدی با قاچاق، وضعیت خودکفایی در این فرآورده نفتی محقق شده اما مجددا با آسانگیری نسبت به قاچاق، وضعیت به قبل بازگشته است.
در تازهترین رویداد، در روزهای اخیر فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در گذشته نزدیک، واردکننده سوخت گازوئیل بودیم، اما با برخوردهای قاطع با قاچاق، این واردات متوقف شد و این ظرفیت اکنون میتواند به صادرات سوخت تبدیل شود.
سردار احمدرضا رادان در جریان سفر به استان بوشهر به دستاوردهای بزرگ در مبارزه با قاچاق سوخت اشاره کرد و یادآور شد: در گذشته نزدیک، واردکننده سوخت بودیم، اما با برخوردهای قاطع با قاچاق، این واردات متوقف شد و این ظرفیت اکنون میتواند به صادرات سوخت توسط وزارت نفت تبدیل شود که اخبار بسیار خوبی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پلیس امنیت اقتصادی نیز با تمرکز بر بنیانهای مالی قاچاق، توانسته اعضای باندهای فعال را متوقف کند، ابراز امیدواری کرد که با تداوم این روند تا پایان سال، برخوردهای جدیتری صورت گیرد.
علاوه بر برخورد نیروی انتظامی با باندهای قاچاق سوخت، در حوزه سیاستهای کلان هم تصمیماتی اتخاذ شده تا مجاری قاچاق گازوئیل بسته شود.
بنا بر اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، در سالجاری با اعمال سیاستهای مدیریت مصرف و مقابله با قاچاق، مصارف گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی نسبت به سال قبل حدود ۵ میلیون لیتر در روز کاهش یافته و به این ترتیب نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسیده است.
طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در ۵ ماه نخست امسال با وجود تعمیرات اساسی گسترده پالایشگاههای نفتی، تولید گازوئیل کشور بهصورت متوسط ۳ میلیون در روز نسبت به سال قبل افزایش یافته است. با این اقدامها وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران موفق به افزایش ۶۰ درصدی سطح ذخایر سوخت مایع نسبت به سال قبل برای ورود به زمستان شدهاند تا بتوانیم شاهد جبران ناترازی گاز از طریق سوخت مایع باشیم.
تولید گازوئیل در کشور بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است. این در حالی است که گفته میشود حدود ۲۰ میلیون لیتر آن به کشورهای همسایه قاچاق میشود. اگر جلوی قاچاق گازوئیل گرفته شود، ایران نهتنها نیازی به واردات گازوئیل ندارد بلکه میتواند به صادرکننده گازوئیل نیز تبدیل شود.
علت قاچاق گسترده گازوئیل به خارج از کشور، قیمت پایین آن نسبت به کشورهای همسایه است. گازوئیل در ایران زیر یک هزار تومان و در مرزها بالای ۵۰ هزار تومان است. با توجه به نقش گازوئیل در هزینه تمامشده حملونقل، طبیعی است نمیتوان با گران کردن آن و رساندن قیمتش به سطح کشورهای همسایه جلوی قاچاق را گرفت چراکه تبعات تورمی گستردهای دارد. بنابراین باید همت مسئولان و دستگاهها در جلوگیری از خروج گازوئیل از مجاری مصرف واقعی آن باشد.

آنطور که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفتهاند، در چندماه اخیر با افزایش تولید و مدیریت مصرف، واردات گازوئیل به کشور متوقف شده و این اقدام درصورت تداوم، سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار صرفهجویی ارزی به همراه خواهد داشت.
بنا بر اعلام وزارت نفت، برای توقف واردات گازوئیل، علاوه بر مقابله با قاچاق آن، سیاستهایی هم برای افزایش تولید و کنترل مصرف باید اجرا شود. بر این اساس، نخست، افزایش تولید با افزایش خوراک پالایشگاهها و راهاندازی برخی واحدهای کیفیسازی انجام شده که بهطور متوسط روزانه ۳ میلیون لیتر به تولید گازوئیل اضافه کرده است. همچنین گام دوم، کاهش مصرف از طریق مقابله جدی با قاچاق و مدیریت بهینه است که بین ۴ تا ۵ میلیون لیتر در روز صرفهجویی به همراه داشت.
مبنای تخصیص سهمیه گازوئیل، درخواست مراجع متولی مصرف مانند وزارت راه یا صمت است. در بخش صنعت، بهدلیل افزایش قابل توجه تقاضا برای گازوئیل بهخاطر قطع برق و گاز، با هماهنگی وزارت صمت، به کارخانجات گازوئیل داده میشود.
لازم به ذکر است بخشهای تولید و مصرف انرژی شامل گاز، برق و سوخت مایع بهصورت زنجیروار به هم مرتبط هستند. اگر یکی از بخشها در تولید و مصرف دچار ناترازی شود، سایر بخشها هم تحت فشار قرار میگیرند. تداوم این موفقیت و جلوگیری از بازگشت به واردات، تنها زمانی ممکن است که همه چرخدندههای اقتصادی کشور هماهنگ حرکت کنند تا کل اقتصاد از منافع این صرفهجویی بهرهمند شود.

















































