تامین مالی ۶۳۰ واگن مترو از طریق صندوق توسعه ملی منتفی شد | نامه وزارت کشور به رئیس‌ جمهوری
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علی امام با ابراز نگرانی از این موضوع ادامه داد: اگر طرف چینی کارهای خود را در سه ماه آینده انجام دهد، یک ابهام بزرگ وجود دارد که سهم ایران چطور تامین خواهد شد. او در پاسخ به سوالی درباره مراحل حفاری خط ده مترو تهران گفت: عملیات اجرایی در دریاچه چیتگر و برای یک قطعه ۱۴ و نیم کیلومتری در این خط آغاز شده است. در این محدوده کانالی به عمق ۱۸ متر باید حفاری شود تا به تراز کف تونل برسیم و  سپس دستگاه T.B.M در آنجا مونتاژ و حفاری تونل آغاز شود. در حال حاضر حفاری در حال انجام است و ۳۰ درصد کار انجام شده است. علی امام ادامه داد: حدود سه ماه دیگر حفاری برای رسیدن به عمق ۱۸ متر زمان می برد. در نقطه دیگری در میدان اتریش نیز کار را آغاز کردیم و تجهیز کارگاه انجام شده است تا حفاری را آغاز کنیم. او در پاسخ به این سوال که تهیه پیوست محیط زیستی خط ده به کجا رسیده است؟ گفت: اساسا برای ساخت خط جدید همه مطالعات انجام می شود، اما خطوط مترو نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست ندارد. مجوزهایی از جهت اطمینان بخشی است که خودمان لحاظ کردیم، اما از نظر ملی نیازی به دریافت مجوز محیط زیستی نداریم. مدیر عامل شرکت مترو تهران افزود: نه تنها ملاحظات زیست محیطی، بلکه مساله پدافند غیرعامل را در دستور کار داریم که برای اولین بار در احداث خط جدید این مطالعات در حال انجام است. مدیر عامل شرکت مترو تهران درباره اینکه تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: طی روزهای گذشته الحاقیه قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو توسط وزارت کشور صادر شد. علت الحاقیه با پیمانکار ذی ربط که کنسرسیوم واگن سازی تهران و شرکای چینی آن هستند به این دلیل است که در دو سال اخیر مقرر شد فاینانس این قرارداد از محل سایناشور چین انجام شود در حالی که قبلا قرار بود از طریق یکی از بانک های چینی این فاینانس انجام شود. او ادامه داد: به جهت ملاحظات تامین منابع مالی که دولت می تواند از طریق چین تامین کند به استفاده از سایناشور چین روی آوردند و به دلیل روابطی که سایناشور در مساله فانیانس دارد، این مساله به درازا کشید. امام با بیان اینکه مراحل بعدی در کشور چین باید انجام شود، افزود: امیدوارم تا پایان سال مراحل کار مربوط به چین انجام و امکان گشایش ال. سی قرارداد فراهم شود، چرا که تا ال. سی بازگشایی نشود، قرارداد اجرا نمی شود و باید این ال. سی برای آغاز قرارداد باز شود. او با بیان اینکه گره ای که در ایران وجود داشته هفته پیش با امضای الحاقیه برطرف شده است، افزود: باز شدن ال. سی قرارداد به ادامه مراحل کار توسط شرکای چینی بستگی دارد. امام در ادامه با اشاره به مشکلی که در تامین مالی سهم ایران از ال. سی این قرارداد به وجود آمده است، گفت: متاسفانه مشکل دیگری به کار ما اضافه شده که در گذشته نبوده است، ۱۵ درصد از رقم فاینانس را باید طرف ایرانی و ۸۵ درصد قرارداد را طرف چینی تامین می کند. در گذشته مصوب شده بود که این ۱۵ درصد از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین شود، اما در قانون بودجه ۱۴۰۰ آن را حذف کردند و این مساله بلاتکلیف است. مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه این مسأله موجب نگرانی است، افزود: اگر طرف چینی کارهای خود را در سه ماه آینده انجام دهد، در مساله گشایش ال. سی باید ۱۵ درصد از آن توسط ایران پرداخت شود که منبع تامین آن صندوق توسعه ملی بوده است و الان یک ابهام بزرگ وجود دارد که سهم ایران چطور تامین خواهد شد. امام در واکنش به اینکه با توجه به همسو بودن دولت و مجلس و مدیریت شهری آینده آیا تامین سهم ایران راحت تر انجام خواهد شد؟ گفت: امیدوارم این اتفاق رخ دهد، چرا که ۴ سال است در حال پیگیری هستیم و به این مرحله رسیده است. اگر در این مرحله منتفی شود همه تلاش هایی که برای فعال شدن این قرارداد صورت گرفته به هدر خواهد رفت. امام همچنین درباره تامین اوراق مشارکت مترو گفت: خوشبختانه اوراق مشارکت حمل و  نقل عمومی در سال ۹۹ منتشر شد و امیدواریم طی روزهای آینده با انتقال پول فروش اوراق به حساب شهرداری از این منابع استفاده کنیم. او درباره افتتاح ایستگاه های جدید گفت: از ابتدای سال ۴ ایستگاه را افتتاح کردیم و در تلاش هستیم که تا پایان شهریور ماه دو ایستگاه دیگر را نیز به بهره برداری برسانیم که یک ایستگاه در بخش جنوبی خط شش «ایستگاه شهید رضایی» و دیگری ایستگاه تقاطعی خط ۷ و ۴ به نام ایستگاه توحید است که در خط ۷ مترو واقع شده است. کد خبر 616445