باشگاه مشتریان با امکانات ویژه …تعمیرات موبایل در امداد موبایلمحصولات وینتکت- نمایندگی WINTACTهدایای تبلیغاتی مدیرگیفت

پاسخ آخوندی به شائبه‌ها درباره سود کلان از معاملات بورسی
به گزارش همشهری آنلاین، عباس آخوندی، سیاستمدار و عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با حضور در کلاب‌هاوس اقتصادآنلاین به پرسش‌های افراد حاضر در این اتاق پاسخ داد. گزیده مهم‌ترین سخنان عباس آخوندی به شرح زیر است: سیاست‌گذاری در ایران در بحران بسیار جدی قرار دارد و باید تدبیری برای وضعیت بی دولتی در ایران شود. کرونا یکی از نمونه‌های بارز این بی‌دولتی است؛ تمام کشورها بعد چند ماه کرونا را  تدبیر کردند؛ اما در ایران هنوز در مراحل اولیه هستیم و اکثریت مردم هنوز واکسن دریافت نکردند. تشکیلات ما قادر است روزی یک میلیون نفر را واکسینه کند ولی بی‌دولتی و عدم سیاست روشن ما را در این وضعیت قرار داده است. بودجه ١۴٠٠ غیر متعهدانه تصویب شد. در شرایطی که دنیا درگیر کروناست و کاهش عرضه و تقاضا داریم، رشد ١٢٠درصدی بودجه بی‌معنی است. مجلس  دولت را استیضاح کند نه وزیر این درست است که بعد انقلاب نهادهای مدنی در ایران توسط حاکمیت تضعیف شدند و حتی مجلس به دنبال حاکمیت بر اتاق‌های بازرگانی است. دموکراسی در انتخابات شورای شهر شکل می‌گیرد و اگر انتخابات شهرداری‌ها دموکراتیک شود، می‌توانیم نهادهای حزبی متکی به آرای عمومی داشته باشیم. در ایران مشکل این است که برخلاف کشورهای جهان، دولت  تک سطحی است و فقط دولت مرکزی داریم.  اکنون که انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری باهم در حال انجام است، انتخابات شورا تحت تاثیر ریاست جمهوری کم رمق شده است. شوراهای شهر باید بتوانند مطالبه‌گری کنند و رییس جمهوری نیز باید متعهد شود از دولت‌های محلی حمایت کند. برای اینکه این حجم مداخلات دولت و مجلس از بین برود، مجلس باید به دولت رای دهد نه وزیر. همچنین مجلس باید دولت را استیضاح کند نه وزیر. برجام یک شاهکار سیاسی بود در دوره اول، دکتر روحانی تکلیفشان روشن بود و تلاش داشت تا شرایط را در عرصه بین‌المللی بهبود ببخشد. برجام یک شاهکار سیاسی بود که توانست ایران را از وضعیت خطرناک نجات دهد و در آینده نیز از آن به عنوان شاهکار یاد خواهد شد. پس از برجام که باید مسائل مالی و تجاری حل می‌شد، دولت فاقد دید و نظریه روشن بود. دولت بعد برجام نتوانست در سایر حوزه‌ها درخشش لازم را داشته باشد؛ البته برخی وزرا کار خود را انجام دادند. روحانی در دوره دوم تسلیم فضاسازی رقبا شد در حالی که نباید از قرارداد اجتماعی دور و تسلیم رقبا می‌شد. پس از سال ٧۶، اصلاح‌طلبان وارد کشور شدند و توانستند دموکراسی را پیش ببرند، اما بعد از آن در پیشبرد گفتمان خود دچار مشکل شدند و از سال ٨۴ به بعد، گفتمان اصلاح‌طلبی پیشروی نداشت. اگر اصلاح طلبان گفتمان محوری شوند و برای مشکلات ایران راه حل دهند، بهتر است به جای شخصیت طلبی به سمت گفتمان محوری حرکت کنند. تزریق واکسن به کمتر از ٢٠٠هزار نفر تا به امروز، جفا به مردم است ظرفیت تزریق واکسن در ایران تا یک میلیون نفر در روز وجود دارد؛ اینکه بعد از این مدت بگوییم تعداد افرادی که واکسن دریافت کردند کمتر از ٢٠٠هزار نفر است، جفا به مردم است. در کشورهای همسایه مانند افغانستان و... مساله واکسن حل شده است؛ کرونا نه یک مساله ملی که مشکلی در سطح جهانی بود پس از ابتدا رویکرد اصلی اشتباه بود. افغانستان و عراق نسبت به ما بهتر پیش رفته‌اند؛ اگر ما ٣٠درصد این کشورها پیش می‌رفتیم وضعیت ما بسیار بهتر بود. با مساله جهانی باید جهانی برخورد کرد نه اینکه ابتدا انکار شود: بعد بگوییم چند هفته‌ای حل می‌شود و سپس بعد از ١۵ماه هنوز هم بگوییم تنها راه تعطیل کردن است. اضافه برداشت بانک‌ها از منابع اصلی تورم است باید ببینیم منشا تورم کجاست؟ منشا تورم به مسائل زیادی برمی‌گردد؛ ابتدا بدهی‌های دولت است که باید تعیین تکلیف شود. در سال‌های ٩٢ و ٩٣ گزارشی از اینکه دولت چه اندازه بدهی دارد وجود نداشت، اما هر کس که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید تصویر روشنی از بدهی‌های دولت داشته باشد. بدهکاری دولت یعنی دست دولت در جیب مردم. اکنون بدهی‌های دولتی از ١٢٠٠هزار میلیارد تومان عبور کرده و این یعنی به بدهی‌ها توجهی نشده است. همچنین بودجه ١۴٠٠ از ۵۶٠هزار میلیارد تومان عملکرد به ١٢٣٠هزار میلیارد  تومان در مجلس رسیده این یعنی ١٢٠درصد رشد در شرایط تعطیلی، حل نشدن مساله FATF و... عده‌ای واقعا منافع کشور را نادیده می‌گیرند و فکر می‌کنند با شعار می‌توانند مسائل کشور را حل کنند. گفتمان یعنی دولت باید بگوید من نسبت به کنترل و کاهش تورم متعهد هستم اما رشد ١٢٠درصدی بودجه یعنی منافع بزرگی پشت این قضیه وجود دارد.  سه جراحی باید در کشور صورت بگیرد؛ یک روشن شدن تکلیف بدهی‌ها. به هیچ وجه نمی‌توانیم با این وضعیت بانکی مسامحه کنیم.  اضافه برداشت بانک‌ها یکی از دلایل اصلی تورم است؛ از دیگر منابع تورم چاپ پول و عرضه ایست که به آن دسترسی نداریم؛ باید مساله تجارت خود را با دنیا حل کنیم.  مذاکرات وین به نتیجه خواهد رسید مذاکرات وین به نتیجه می‌رسد؛ چراکه مذاکره یعنی دو طرف تصمیم گرفته‌اند مساله را حل کنند. اخبار دو طرف نیز اخبار مثبتی است و تصور من این است که مذاکرات به نتیجه می‌رسد. وقتی که مذاکرات انجام شود مانع امنیتی برطرف می‌شود اما برطرف شدن یک مانع به معنی حل شدن کل شرایط نیست و موانع دیگری وجود دارد که مهم‌ترین آن FATF است.  وقتی مسائل با جهان حل نشده نمی‌توان تجارت رسمی کرد پس علاوه بر برجام مساله FATF هم باید حل شود. برجام تنها ابتدای راه است و اقدامات بعدی نیز باید صورت گیرد. اف ای تی اف باید حل شود و پس از آن باید مساله رژیم تجاری مطرح شود؛ باید به سمت اصلاح رژیم تجاری برویم در اصلاح رژیم تجاری تولید در ایران راه می‌افتد. آزادسازی قیمت‌ها به نفع مصرف‌کننده است در قانون برنامه پنجم تصویب شد قیمت بلیت هواپیما آزاد شود و این یک قانون بود؛ اما موانع جدی برای آزاد سازی قیمت بلیت وجود داشت؛ یک در جامعه و دوم در خود دولت و حتی صدا سیما هم بر علیه این کار فضاسازی کرد. پس از اجرای قانون مردم متوجه شدند این کار چه اندازه کارآ و به نفع آن مردم است. پیش از آزادسازی، قیمت بلیت حدود ١۵٠هزار تومان به صورت ثابت بود ولی بعد از آزادسازی گاهی به ۴٠هزار تومان هم کاهش یافت و گاهی با قیمت قطار رقابت داشت. وقتی اجازه دادیم قیمت را بازار تعیین کند، این مساله طرفداران خود را پیدا کرد. رقابت قیمت در بازار به نفع مردم است و فقط در روزهای پیک معادله معکوس می‌شود. تصمیم برای نامزدی در انتخابات ندارم من تصمیمی برای نامزدی در انتخابات نگرفته‌ام ولی اگر تصمیم بگیرم، و اگر بخواهم ورود کنم، دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی‌بینم. از نظر خودم فرد سیاستمدار قانونمندی هستم که همواره به کشور وفادار بوده‌ام و جمهوری اسلامی را دوست دارم؛ بنابراین از این جنبه در خود نقطه ضعفی نمی‌بینم. همه نهادهای عمومی غیردولتی باید از بنگاه‌داری خارج شوند موضع من در خصوص نهادهای عمومی غیردولتی مشخص است؛ تمام نهادهای عمومی غیردولتی باید از بنگاه‌داری خارج شوند. این راهکار اقتصاد ایران است. رقابت بخش خصوصی با نهادهای عمومی غیردولتی ممکن نیست؛ محیط اقتصاد ایران باید به گونه‌ای شود که بنگاه‌ها بتوانند فعالیت کنند. نهادهای عمومی غیردولتی باید از بنگاه‌داری خارج شوند و بنگاه‌داری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. امکان شکل‌گیری فساد در سیستم تجارت غیر رسمی ایران رییس جمهوری باید از قبل گفتمان روشنی داشته باشد و اگر ریاست جمهوری را دوره کارآموزی بداند، نمی‌تواند از فرصت سرمایه اجتماعی استفاده کند. اقتصاد کشور ما در حال حاضر بسیار پر ریسک است، انواع تحریم‌ها، فرار سرمایه، عدم ثبات قوانین، ثبات مالی و پولی و.... از دیگر مشکلات ماست. در چنین شرایطی در گام اول نباید انتظار داشت از بیرون جذب سرمایه کنیم و باید در ابتدا التهاب اقتصاد را کاهش دهیم. تجارت ایران غیررسمی است و این یعنی امکان شکل‌گیری فساد وجود دارد و در چنین شرایطی توسعه غیرممکن است. در سال‌های اول باید وضعیت باید آرام شود و تعارضات را مدیریت کرد و پس از آن راه برای توسعه باز خواهد شد. مانع امنیتی باید با برجام برداشته شود؛ مانع مبادله مالی با  FATF و مانع تجارت باید با پیوستن به اتحادیه‌های منطقه‌ای برداشته شود. مانع امنیتی، مبادله تجاری و... از موانع اصلی ایران هستند. باید دید رییس جمهوری جدید ظرفیت حل و فصل مسائل در جهان را دارد یا خیر؟ بعد از سال ١٣٨۴ و به علت عدم تربیت نیروی ماهر در نظام دیوان سالاری، این نظام قدرت مذاکره ندارد. کسی که می‌خواهد رییس جمهور شود باید ایران را بفهمد و بداند ایران چهار راه جهان است. ایجاد ثبات از اصلی‌ترین مسائل کشور است برجام اگر با بحث FATF و تغییر رژیم تجاری همراه نشود، بی فایده است؛ ما وضعیت بسیار نامعینی هم داخل ایران و هم در صحنه بین‌المللی داریم. تا وقتی عدم قطعیت داریم، هیچ سرمایه‌گذاری، در کشور سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. ایجاد ثبات اقتصادی، مالی، اصلی، پولی و... از اصلی‌ترین مسائل کشور است و ما به ثبات نیاز داریم. با بودجه فعلی ایران به سمت ابرتورم حرکت خواهد کرد. با آمدن بایدن دنیا در حال حرکت به یک قدرت نرم است؛ ما هیچ تصویر روشنی از شرایط جدید در سیاست جهانی نداریم. اگر برای FATF مانع ایجاد نکنیم ممکن است اتفاق خوبی رخ دهد اما هنوز چشم‌انداز روشنی وجود ندارد. تنها انتخابات رقابتی و منصفانه می‌تواند وضعیت فعلی را تغییر داده و انسداد کنونی را بشکند. من اصلا خرید و فروش بورسی نداشتم  ما در ایران با پدیده بی اخلاقی گسترده‌ای مواجه هستیم. من اصلا خرید و فروش بورسی نداشتم و متاسفانه در وضعیت بد اخلاقی قرار داریم و شایعاتی در این خصوص به من نسبت می‌دهند. من از طبقه متوسط هستم، نه بنگاه‌داری می‌کنم و نه ثروت عظیمی دارم، دفتری به غیر از دفتر دانشکده ندارم. افرادی که شایعه درست می‌کنند خود می‌دانند که دروغ می‌گویند. کد خبر 596810