داکو سالت هرآنچه از اتاق نمک نیاز …مرکزتخصصی آموزش زبانهاي خارجي زبان …ال ای دی نواری RGB 5050موسسه حقوقی ثبت شرکت و برند فکر …

محتوای درسی و چگونگی تحصیل دانش‌آموزان در مدارس حوزه‌های علمیه
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علیرضا حاجیان‌زاده مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه آموزش و پرورش درباره راه‌اندازی مدرسه علوم و معارف اسلامی توسط حوزه‌های علمیه توضیح داد: همانطور که دستگاه‌های مختلف مانند سازمان تبلیغات و مدرسه عالی شهید مطهری می‌توانند موسس مدرسه باشند، حوزه‌های علمیه نیز می‌توانند به عنوان موسس، مدرسه معارف تشکیل دهند که مجوز آن از کمیته علوم و معارف اسلامی شورای عالی آموزش و پرورش به حوزه علمیه داده می‌شود، سپس حوزه علمیه طبق چارچوب‌های مصوب شده شورای عالی آن را راه‌اندازی می‌کند.  حاجیان‌زاده درباره کارکرد مدارس علوم و معارف اسلامی اظهار داشت: مدارس علوم و معارف اسلامی بر اساس رشته علوم و معارف اسلامی برای متقاضیان و دانش آموزانی که به این رشته گرایش دارند، در نظر گرفته شده که می‌توانند در پایه دوم دبیرستان انتخاب رشته کرده و در این مدارس در رشته علوم و معارف اسلامی ادامه تحصیل دهند، اما برای اینکه شکل متمرکزتری پیدا کند شورای عالی آموزش و پرورش مدارسی تحت عنوان مدارس علوم معارف اسلامی راه اندازی کرده است.  وی در ادامه افزود: محتوای درسی نیز مطابق با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش لحاظ می‌شود و از لحاظ ساختاری نیز چند شکل مختلف دارند، یک شکل آن دولتی است که طبق چارچوب خود پیش می‌رود و نوع دیگر نیز به صورت غیردولتی است یعنی بعضی از سازمان‌ها مثل سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند به صورت حقوقی موسس مدارس باشند. به عنوان مثال سازمان تبلیغات اسلامی موسس مدارس صدرا است که حدودا ۱۵۰ مدرسه در سطح کشور راه اندازی کرده است. همچنین مدرسه عالی شهید مطهری به عنوان یکی از موسس‌هاست که مدرسه مطهری را راه اندازی کرده است.  حاجیان‌زاده اظهار داشت: در کمیته‌های شورای عالی آموزش و پرورش کمیته‌ای به نام کمیته علوم و معارف اسلامی وجود دارد که اگر قرار باشد مدرسه‌ای راه‌اندازی شود در این کمیته تصویب خواهد شد.  دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه آموزش و پرورش در خصوص ارتباط حوزه علمیه با آموزش و پرورش گفت: هر دستگاه مثل آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و وزارت علوم زیر مجموعه‌های خودشان را از جهت مراکز آموزشی دارند و هر کدام در برنامه‌های خودشان دانش آموختگانی را جذب و تربیت می‌کنند، اما از آنجا که هدف مشترک همه اینها آموزش و تربیت است با هم همکاری‌هایی دارند. به عنوان مثال، بین حوزه علمیه و دانشگاه‌ها یک دفتر همکاری حوزه علمیه و دانشگاه‌ها وجود دارد که چندین سال است  شکل گرفته و با همدیگر تعاملاتی دارند و پژوهش‌های انجام می‌دهند.  مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه نیز یک دفتر همکاری وجود دارد که از ۱۵ سال گذشته تاکنون شکل گرفته است. بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه فعالیت‌هایی مثل فعالیت‌های تبلیغی، پژوهشی، تبادل نیروی انسانی و تبادل تجربه انجام می‌شود.  وی در پاسخ به این سوال که در اینگونه مدارس چه مهارتی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند، گفت: ما یک سری مهارت‌های فنی داریم که در مدارس فنی حرفه‌ای و کاردانش آموزش داده می‌شود، ولی یکسری مهارت‌های عمومی داریم که در مجموعه مهارت‌های زندگی محسوب می‌شود. مهارت‌های زندگی یک موضوع کاملاً عمومی بوده و دانش آموزان با یادگیری و دانش افزایی در این زمینه باید بتوانند مهارت‌های زندگی، رفتاری و ارتباطی را بیاموزند. ضمن اینکه عقیده، دانش، ایمان درونی از جمله مهارت‌های ارتباطی محسوب می‌شود.  دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه آموزش و پرورش در خصوص ارزیابی فعالیت‌های طلاب در مدارس توضیح داد: طلاب چند نوع فعالیت در مدارس دارند، یکی برگزاری نماز جماعت، حضور جهت سخنرانی و پرسش و پاسخ با دانش‌آموزان در  مناسبت‌های مذهبی و دینی و دیگر مشاوره مذهبی است.  حاجیان‌زاده افزود: پیش‌بینی شده مبلغان سه روز در هفته در مدرسه مستقر باشند تا علاوه بر پایی نماز به پرسش‌های دانش آموزان پاسخ دهند. هچنین به دانش آموزان و خانواده‌های آنان نیز در صورت درخواست، مشاوره‌های مذهبی نیز داده می‌شود، این طرح به عنوان طرح امین اجرا می‌شود. حضور روحانیون در مدارس فراگیر نیست و در همه مدارس کشور اتفاق نمی‌افتد. در میان ۱۱۰ هزار مدرسه در حال حاضر چهار هزار مدرسه در این زمینه پوشش داده شده است.  وی در پاسخ به این سوال که آیا روحانیون در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به دانش آموزان کمک می‌کنند، گفت: بله، آن‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی، مسائل مذهبی و نیازهایی که دانش‌آموزان دارند و در دل‌هایی که می‌کنند مشاوره می‌دهند. تعداد روحانیون در مدارس زیاد نیست به این علت که حوزه علمیه نسبت به این مسئله به شدت حساسیت نشان می‌دهد و نسبت به افرادی که می‌خواهد به مدارس بفرستد، بسیار سختگیری عمل می‌کند، به این دلیل که روحانیون فعال در مدرسه باید هم توان پاسخگویی داشته و هم دارای مهارت ارتباطی با نوجوانان باشند.  مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: برای مدارس دخترانه از حوزه علمیه خواهران و برای مدارس پسرانه از مبلغان برادر استفاده می‌شود. کد خبر 588055