اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

نامه انتقادی انجمن روان‌ شناسی به قالیباف درباره طرح استقلال حوزه‌های علمیه در اعطای مجوز مشاوره
به گزارش همشهری آنلاین، در متن نامه اعضای انجمن روانشناسی آمده است: جناب آقای دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی  با سلام و احترام اطلاع حاصل شده است که اخیرا طرحی با عنوان اصلاح ماده ۱ قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، مبنی بر «استقلال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی» به مجلس محترم شورای اسلامی ارایه شده است و با کمال تعجب ۶۹ نفر از نمایندگان محترم این لایحه را، که با روح حاکم بر قانون مصوب آن مجلس مغایرت دارد، امضا نموده‌اند. انجمن روان‌شناسی ایران، به عنوان بزرگترین انجمن علمی روان‌شناسی کشور، با دلائل زیر، مخالفت خود را با این طرح اعلام می‌کند و امیدوار است که با دستور جنابعالی، این موارد مورد توجه جدی قرار گیرد: ۱-    مجلس محترم شورای اسلامی به خوبی آگاه است که در یک نظام اجتماعی، هر سازمان و نهادی از کارکرد و نقش متفاوتی برخوردار است و  بر اساس نگاه دینی به عدل، که انتظار می‌رود مبنای تدوین قوانین در جمهوری اسلامی ایران باشد، لازم است هر امری در جایگاه خودش قرار گرفته باشد.  ۲-     دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالیِ مورد تایید وزارتین علوم و بهداشت، وظیفۀ تربیت نیروی انسانی و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، به عنوان سازمان حرفه‌ای روان‌شناسان و مشاوران که مصوب مجلس شورای اسلامی است وظیفۀ احراز صلاحیت و نظارت بر عملکرد شاغلان در این حرفه را بر عهده دارند. جدا بودن مرکز آموزشی از  سازمانی که مجوز فعالیت را صادر می‌کند، مبنای علمی و  جهانی داشته و  بر صحت و دقت امر می‌افزاید.  ۳-    صرف اینکه یک مرکز آموزشی (در این مورد حوزه علمیه)، بر رویکرد خاصی از روان‌شناسی و مشاوره تمرکز یافته است و یا حتی آموزش را، آنطور که در طرح ذکر کرده اند، با دقت و وسعت به پیش می‌برند، آن مرکز را مجاز نمی‌سازد که همزمان، علاوه بر نقش تربیت نیروی انسانی، به وظیفه صدور مجوز هم بپردازد؛ نقش‌هایی که تجمیع آنها در یک نهاد، آسیب‌هایی را پدید می‌آورد که برخی از آسیب‌ها حتی ممکن است متوجه خود آن نهاد شود.   ۴-    روان‌شناسی و مشاوره، به عنوان یک علم از اصول و فنونی برخوردار است و سازمان حرفه‌ای، برای صیانت از حقوق مراجعان، لازم است این امر را ارزیابی کند که دارندگان مدرک در این رشته‌ها، به چه میزان بر آن اصول و فنون وقوف لازم دارند و نوع گرایش و یا رویکرد دانش‌آموختگان، تفاوتی در نحوۀ ارزیابی و یا نظارت بر عملکرد آنها ایجاد نمی‌کند.  ۵-    اگر این طرح، معطوف بر رویکرد دانش‌آموختگان مراکز حوزۀ علمیه، یعنی رویکرد دینی و اسلامی است، در اینجا جداسازی بر اساس دینی و غیردینی انجام شده است که ضمن اینکه مغایر با سیاست‌های جمهوری اسلامی مبنی بر وحدت حوزه و دانشگاه است، در عین حال ادراک غیرمقبول دانستن دانشگاه‌ها را، آنهم بعد از چند دهه از گذشت انقلاب اسلامی، ایجاد می‌کند و پیامدهای سیاسی و اجتماعی منفی را در ابعاد وسیعی به دنبال خواهد داشت.  ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، از جنابعالی، روسای محترم کمیسیون‌های مرتبط و نمایندگان ارجمند مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود از طریق عدم موافقت با طرح یاد شده، از آثار منفی متعدد این امر جلوگیری به عمل آورند. پیشاپیش از توجه آن بزرگواران، به دغدغه های جامعه علمی روان‌شناسی و مشاوره تشکر می‌شود. این نامه به امضای، دکتر رضا زمانی رئیس انجمن روان‌شناسی ایران و سایر اعضای هیات مدیره انجمن روان‌شناسی ایران (دکتر حمید پورشریفی، دکتر حمید یعقوبی، دکتر ناصر صبحی قراملکی، دکتر حسین شکرکن، دکتر حمیدررضا حسن آبادی و دکتر ابوالقاسم نوری) رسیده است. کد خبر 696453