تکلیف مدارس دولتی و غیردولتی برای  آموزش حضوری روشن شد | هیچ مدرسه‌ای حق ندارد آموزش‌هایش را به طور کامل در فضای مجازی ادامه دهد
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاح پروژه های آموزشی منطقه ۱۸ شهر تهران با بیان اینکه آنچه جاودانه و ماندنی است باقیات و صالحات است که بهترین نقطه امیدبخشی انسان در فردای قیامت خواهد بود گفت: آموزش و پرورش به حضور و کمک خیرین نیاز دارد. وی افزود: هر انسانی که در این مدرسه خیرساز تربیت شود، ثوابش متعلق به آن خیّر است. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه پایبن فضای آموزشی در تهران دردآور است گفت: باید تلاش کرده و از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم تا بتوانیم این سرانه‌ها را افزایش دهیم. وی در حاشیه این مراسم نیز با بیان اینکه در شهر تهران سرانه آموزشی واقعا پایین و حدود ۳.۶ است و شاید از این حیث استان سی ام یا سی و یکم باشد که مطلوب پایتخت نیست گفت: البته مشکلات در تهران با سایر استان ها متفاوت است. یکی از مشکلات مربوط به زمین و دیگری انبوه‌سازی‌هاست که فضای آموزشی جدید برای آن ها درنظر گرفته نمی‌شود. این امر باعث می شود تراکم کلاس درس را بالا ببریم. وقتی تراکم را بالا می بریم کیفیت افت می کند و تعلیم و تربیت دلخواه ما اتفاق نمی‌افتد. کاظمی افزود: حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ مدرسه تخریبی در سطح تهران داریم و ۳۰ درصد مدارس تهران نیاز به بازسازی دارد که جای نگرانی است که از میانگین کشوری بالاتر است. ایمن نبودن مدارس، مسئولیت های قانونی را متوجه آموزش و پرورش می‌کند. وی ادامه داد: در همین راستا به زودی یک جلسه ویژه تشکیل می دهیم تا تحلیل دقیقی از وضعیت تهران انجام شود. سپس برنامه ریزی گسترده‌ای با مشارکت شورای شهر و شهرداری برای حل مسائل خواهیم داشت. باید یک هم افزایی و هماهنگی صورت گرفته و ستادی تشکیل شود. از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم. مشارکت خیرین را نیز باید افزایش دهیم. واکسیناسیون ۷۵ درصد دانش‌آموزان و ۸۵ درصد معلمان کاظمی در جمع خبرنگاران درباره ساماندهی نیروی انسانی به ویژه در پایتخت گفت: کمبود نیروی انسانی از معضلات همیشگی وزارت آموزش و پرورش است. امسال با افزایش ضریب اشتغال نیروهای موجود و افزایش ماندگاری نیروهای بازنشسته، ساماندهی نیروی انسانی انجام شد. وی افزود: در شهر تهران از حدود ۸۰۰۰ نیروی مشمول بازنشستگی حدود ۵۰۰۰ معلم استمرار خدمت دارند که باید از آنها تشکر کرد. بخشی از کمبودها را هم با خرید خدمات جبران کردیم، اما نگرانی‌ها در این باره برای سال آینده زیاد است و باید برای سال آتی طراحی دقیق‌تری داشته باشیم که بخشی را با خرید خدمات جبران کنیم. سرپرست وزارت آموزش و پررش درباره کم و کیف بازگشایی حضوری مدارس ابتدایی گفت: پیشنهادها درباره بازگشایی مدارس ابتدایی ارائه و در کمیته مربوط به ستاد ملی کرونا مطرح شده است. چون هنوز در ستاد تصویب‌ نشده و ممکن است نظرات دیگری داشته و با پیشنهادهای ما متفاوت باشد. اجازه دهید جزئیات را روز شنبه پس از تصویب در ستادملی کرونا اعلام کنیم. کاظمی افزود: پیشنهاد ما در قالب همان الگوی بازگشایی قبلی است. در طراحی هایی که انجام دادیم بازگشایی را به واکسیناسیون دانش آموزان گره نزدیم، که البته با اقدام ارزشمند وزارت بهداشت، ضریب امنیت با واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال بالا رفته است. تا کنون ۷۵ درصد دانش آموزان، ۸۵ درصد معلمان و ۱۰۰ درصد کارکنان واکسن زده اند که ضریب سلامت را بالا می برد. وی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد در هیچ کجای دنیا واکسن برای مقطع ابتدایی تجربه و توصیه نشده، ضمن آنکه ابتلا در این رده سنی بسیار کم مشاهده شده است گفت: پیشنهاد ما این است که همانند دیگر مدارس، به سمت بازگشایی مدارس ابتدایی هم برویم و فرایندی را طراحی کنیم که بتوانیم از اول آذر آنها را نیز بازگشایی کنیم. این پیشنهاد ماست ولی اینکه ستاد ملی چه تصمیمی بگیرد تابع آن هستیم. مدارس باید حداقل یک روز در هفته باز باشند کاظمی درباره نظارت بر مدارس و همچنین علت فعال بودن برخی مدارس ابتدایی اظهار کرد: مدارس فعال ابتدایی در پایه های اول و دوم آموزش های حضوری دارند که با رعایت پروتکل ها انجام می شود. نظارت ها از سه طریق دنبال می شود، نخست نظارت خود وزارت بهداشت، دوم نظارت آموزش و پرورش از طریق سامانه های خودش و دیگری نظارتهای میدانی است. وی افزود: نحوه رعایت پروتکل ها قبل از بازگشایی سنجیده می شود. باید همه کمک کنیم که پروتکل ها رعایت شوند. طبیعتا در ابتدای بازگشایی ممکن است با چالش هایی مواجه شویم، اما مطمئنم حضور دانش آموزان منجر به افزایش مهارت خودمراقبتی می شود. سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره رویه بازگشایی مدارس غیردولتی نیز گفت: ما مدارس دولتی و غیردولتی را تفکیک نکردیم. تمام مدارس غیردولتی هم مشمول قواعد بازگشایی می‌شوند. اگر مدرسه‌ای نتواند فاصله اجتماعی را رعایت کند باید دانش آموزان را به دو و سه گروه تقسیم کند. الگوی بازگشایی ما از ۱۵ آبان به بعد الگوی ترکیبی است که بستگی به ظرفیت مدرسه دارد. مدارس باید حداقل یک روز در هفته باز باشند و امکان ندارد مدرسه‌ای خودش تصمیم بگیرد که آموزش هایش را به طور کامل در فضای مجازی ادامه بدهد. باید حداقل ارتباط با مدرسه برقرار باشد. کد خبر 634552