نگاهی به دکترین «سرزمین سپید» و دیدگاه‌های شاهین فاطمی

نگاهی به دکترین «سرزمین سپید» و دیدگاه‌های شاهین فاطمی
روانشناسی رنگ‌ها، دارای مفاهیمی عمیق است که اندیشه‌ورزان در طول اعصار گذشته تاکنون بر آن تاکید داشته‌اند. رنگ‌ها همواره به عنوان سرشت درونی و بیرونی انسان‌ها و در توصیف موقعیت‌های روانی گوناگون مورد استفاده قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که حضور و نقش آن‌ها در ساخت و ساز روحی ما، حضور و نقشی غیر قابل انکار است. هر کدام از رنگ‌ها دارای نشانه‌هایی از پیوند حیات انسان‌ها در اقصی‌ نقاط عالم هستند و رنگ سفید در این میان، دارای تعریفی انسانی‌تر است. شاید به همین دلیل باشد که شاهین فاطمی، مدیرعامل و بنیان‌گذار مجموعه برند‌های «درسا»، آن را به عنوان نمادی برای فعالیت زیرمجموعه خود در آینده انتخاب کرده است.  چرا سفید؟ سفید رنگی است که می‌تواند برای مدت بسیار طولانی، روح شما را در آرامش نگاه دارد. این رنگ چشم را نمی‌زند و همیشه شیک و برازنده است. روانشناسان بر این باورند که رنگ سفید با فقدان تهاجم همراه است و از سوی دیگر نشانه‌هایی از پاکی و پاک‌دستی و تمیزی از هر لحاظ دارد. از سوی دیگر سفید از آن دسته رنگ‌هاست که تقریبا بین همه محبوبیت دارد. این رنگ با تعداد طرفدارانی که دارد، یک رنگ بی رقیب محسوب می‌شود. علاوه بر این که رنگ سفید، رنگ مینیمالیست‌ها نیز شناخته می‌شود و نمونه بارزی در وصف زیبایی در سادگی محسوب می‌شود. یعنی همان برداشتی که شاهین فاطمی به دنبال تبیین هرچه بیشتر آن با ارائه نظریه «سرزمین سپید» است.  مفهوم معنایی «سرزمین سپید» و برداشت مخاطب خیلی از طرفداران همیشگی کالاهای تولید شده از سوی مجموعه برندهای «درسا»، به محض مواجهه با مفهوم «سرزمین سپید»، گمان کرده‌اند که منظور مدیر این برند خوشنام، با سابقه‌ای در حدود 30 سال، تولید کالاهایی با رنگ سفید است؛ اما شاهین فاطمی بر این نکته اصرار دارد که سفید نمادی از یک ذهنیت مدرن است که پیش از هر مورد دیگر، بر شفاف‌سازی تولید متمرکز شده  و علاوه بر برون‌افکنی راز و رمزهای نهفته در این رنگ، فهمی سمبلیک از آن استخراج کرده و به عنوان شعار برند خود انتخاب کرده است. مسیر مطالعه شده برند درسا تا رسیدن به نظریه سرزمین سپید برند درسا با پشتوانه‌ای محکم از دانش و تجربه و همچنین توجه همه‌جانبه به سلایق مختلف، حالا با طرح نظریاتی کارشناسانه از سوی راهبر و تئورسین این مجموعه، پا در مسیری نو گذاشته که ریشه در فهم مردمی یک برند دارد که هدف نهایی‌اش، اندیشه جهانی شدن بیشتر فرهنگ و کالای ایرانی است. این برند که با توجه به چهار اصل مهم تولید، برندینگ، سبک زندگی و اندیشه استوار بوده، با دریافت به موقع سیگنال‌های یکپارچگی نظم جهانی و رویکردهای مدرن در کسب و کار، به نظریه‌ای مدرن چون نظریه «سرزمین سپید» و عزم راسخ برای کاربردی کردن آن رسیده است. سرزمین سپید یک برند نیست شاهین فاطمی برای ارائه شفاف‌تر نظریه «سرزمین سپید» که جرقه‌های اولیه‌اش ریشه در 10 سال پیش یعنی سال 1395 دارد، می‌گوید:«من همواره معتقد به این بوده‌ام که «سرزمین سپید» باید روح حاکم بر فعالیت‌های «درسا» باشد، چون این نظریه از نگاه من، نهایت اصل مشتری‌مداری و حفظ حریم جامعه از سوی یک کارآفرین است. اشاره به این نکته ضروری است که «سرزمین سپید» یک برند نیست؛ بلکه یک اندیشه است؛ چون ما دوست داریم سفید فکر کنیم و سفید عمل کنیم. از سوی دیگر دوست داریم شمای مخاطب هم سفید زندگی کنید و سفید فکر کنید. ما دوست داریم جنس سفید به شما بفروشیم که البته منظور من از جنس، چیزی فراتر از مفهوم مصرفی آن است. سفید استعاره‌ای از «دور از تقلب بودن» و «رسیدن به مرزهای پاکی و پاکیزگی در همه ارکان زندگی» است. سفید در این‌جا یک استعاره است، استعاره از این که کسی یا چیزی در هیچ کجای جهان نابود نمی‌شود که کسی دیگر چیزی به دست بیاورد.» سرزمین سپید، ادامه کمپین «نو شویم به خیر» است نظریه «سرزمین سپید»، علاوه بر نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، به دنبال ایجاد نوعی همدلی اجتماعی هم هست که در حرکت‌های موثر پیشین برند «درسا» و مدیرش بی سابقه نیست. شاهین فاطمی، ضمن اشاره به تلاش برای کاربردی کردن شعارهای همدلی اجتماعی می‌گوید:«اگر یادتان باشد، ما کمپینی به نام کمپین «نو شویم به خیر» داشتیم که مقدمه‌ای برای رسیدن به مفهوم «سرزمین سپید» بود. در این کمپین، مردم کیف‌های کهنه‌شان را می‌آوردند و ما در عوض به آن‌ها کیف مجانی می‌دادیم و کیف‌های دریافتی را به اشکال مختلف به افرادی که از پیش شناسایی شده بودند هدیه می‌کردیم. در این طرح، یک گروه صاحب کیف می‌شدند و کسی که کیف اهدایی را آورده بود، با کیفی نو به خانه می‌رفت و این خودش بخشی از اندیشه «سرزمین سپید» بود. در این طرح ما به مشتری می‌گفتیم شما بیا خرید کن و ما به تو تخفیف می‌دهیم و تنها شرطش این است که اگر کیفی اضافه در خانه داری بیاور تا به یک مستمند هدیه شود. یعنی به همان آدم‌هایی که بودجه‌شان نمی‌رسد بیایند و کیف چرمی بخرند.» سرزمین سپید یک برند مکتبی است شاهین فاطمی با ارائه نظریه «سرزمین سپید»، به دنبال نوعی حرکت مکتب‌ساز در امر تجارت است. او با اشاره به لزوم ایجاد وفاق ملی و تلاش برای ایجاد حس احترام در میان آحاد جامعه نسبت به یکدیگر می‌گوید: «امیدوارم در آینده‌ای که مد نظر «سرزمین سپید» است، مردم و خیلی از برندها، پرچم این سرزمین دوست داشتنی را روی میز خود داشته باشند و به آرمان‌هایش احترام بگذارند و مدام با وجدان خودشان در گفت و گو باشند و تلاش کنند به سمت «سرزمین سپید» بروند. امیدواریم این باور در جامعه تقویت شود که قدم به سوی «سرزمین سپید برداشتن، منافاتی با کسب و کار و حصول سود ندارد و تنها تفاوت معنوی آن با انواع دیگر کسب و کار، ایجاد و حفاظت از شفافیت است. با کمال تاسف باید گفت که باوری بسیار غلط در جوامع مختلف وجود دارد که فکر می‌کنند مثلا برای پولدار شدن باید بی اخلاق و دروغگو و کلاه‌بردار بود. ما با قاطعیت اعلام می‌کنیم که خیر، برعکس این‌ها هم وجود دارد و به راحتی می‌توان پول درآوردن را با اخلاق پسندیده و انسانی پیوند داد.» با همه این اوصاف، به نظر می رسد هیچ کلام و مکتوبی از پیام کوتاهی که شاهین فاطمی در تبین نظریه «سرزمین سپید» برای «درسا» نگاشته است، رساتر نخواهد بود. بنابراین در پایان، این پیام را می خوانیم. شاهین فاطمی در تشریح ایده و آرمان «سرزمین سپید» چنین نوشته است:  پیام شاهین فاطمی در تبیین نظریه «سرزمین سپید» درسای عزیز!  این دومین دعوتنامه است که من برای تو می‌فرستم. من به تو آموختم قبل از آنکه دیگران را مقصر بدانی؛ همه چیز را از درون خودت جستجو کنی. ما با هم آموختیم اگر یک دنیا خشمگین و اندوهگین و غضبناک است؛ به دلیل این است که ما اینگونه خواسته‌ایم. چرا که دنیا، آینه‌ای از من و توست. آموختیم که نیازی نداریم که دنیا را تغییر دهیم بلکه باید اولین تغییر را از خودمان شروع کنیم و این نکته آغازین است. حال می‌خواهم تو را به سرزمین سپید دعوت کنم. سرزمینی که در آن نگاه من و تو به پاکی و سپیدی می‌رود. در این سرزمین برای ثروتمند شدن نیازی نیست دیگران را له کنی. سرزمینی که در آن، پاکی و صداقت و وجدان، عدالت و نوعدوستی می‌تواند اولین تفکر ذهن ما باشد. تنها تفاوت بین شکست‌خوردگان و پیروز شدگان عادت‌های آن‌هاست. بنابر این می‌آموزیم که نیازمند عادت‌های سپید هستیم. عادت‌های سپید را جایگزین عادت‌های بد کرده و از آنها پیروی خواهیم کرد و این راز موفقیت انسان‌های بزرگ است و تکرار عادت‌ها، آن را به بخشی از ذهن ما تبدیل خواهد کرد و با گذشت آنها تبدیل به رفتارهای من خواهند شد و مرا به انجام رفتارهای شایسته وا می‌دارد و هر روز صبح با حسی ارزشمند از خواب بیدار خواهم شد. حس عشق به انسانها، حس قدرت، جدیت و اراده. حال با عشق و سپیدی، دیوار تنفر و بدبینی را که انسانها به دور قلبشان کشیده‌اند، خراب خواهم کرد. در سرزمین سپید، انسانهایی با اراده و موفق را خواهم داشت. آنها به من انگیزه می‌دهند. ثروتمندان را دوست خواهم داشت زیرا آنها بسیار تنها هستند. مستمندان را دوست خواهم داشت زیرا که جبر زمانه در زندگی آنها بی‌تاثیر نبوده است. زشت‌رویان را دوست خواهم داشت به خاطر پاکی روحشان. در این سرزمین با عشقی که خواهی ساخت، قدرتی در تو ایجاد می‌کندکه بتوانی در قلب و روح انسان‌ها نفوذ کنی و آهسته در قلب آنها بگویی:«دوستت دارم.» و اینگونه تو لبخند رضایت را در چشمان همنوع، مشتری و همکار خود خواهی دید و این اولین حرکت در سرزمین سپید است و امروز از تو می‌خواهم در سرزمین سپید اندیشه کنی. چرا که سرزمین درسا، همان سرزمین سپید است.        برای آشنایی بیشتر با مفهوم سرزمین سپید، این فایل صوتی را بشنوید https://mrshabanali.com انتهای پیام/