افزایش ۵ درصدی قیمت لوازم یدکی/ جیب خالی مردم علت رکود بازار لوازم یدکی
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران اظهار داشت: بازار لوازم یدکی خودرو تا حدودی دچار رکود است. عرضه در سطح بازار زیاد است ولی سطح تقاضا کم است. بخشی از این طرح کاهش تقاضا به علت گرانی قطعه و جیب خالی مردم است؛ از طرف دیگر با شیوع کرونا از سطح سفر و تفریح کاسته شده که این موضوع موجب تردد کمتر خودروها می‌شود لوازم یدکی خودرو نیز زمانی به فروش می‌رسد که خودرو تردد کند و خراب شود. سید مهدی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو در حال حاضر وضعیت بدی نیست، جنس به حد لازم در بازار وجود دارد و کمبودی حس نمی‌شود. در یک مدت اخیر که نرخ ارز افزایش داشته و از ۲۴ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان رسیده است؛ قطعات وارداتی بین ۴ تا ۵ درصد افزایش قیمت پیدا کردند که ۵ درصد برای قطعات خودرو میزان قابل توجهی نیست. وی افزود: در مورد کیفیت همچنان مقداری اقلام بی کیفیت در بازار دیده می‌شود تلاش زیادی هم از طرف اتحادیه و برخی از سازمان‌های ذی‌ربط مانند سازمان صمت سازمان مبارزه با قاچاق کالا انجام می‌شود تا وجود کالای بی کیفیت در بازار به حداقل خود برسد. کاظمی تصریح کرد: قطعه یا از طریق گمرگ و یا از طریق تولیدکننده به دست فروشنده می‌رسد، در مورد کالاهای تولید داخل می‌توان گفت که بسیار با کیفیت هستند و مشکلی از این نظر وجود ندارد اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، می‌توانیم به تولیدکننده مرجوع کنیم‌ یا در مورد کیفیت کالا تذکر دهیم که عموما هم از طرف تولیدکننده‌ها پذیرفته می‌شود. اما در مورد واردات مشکلاتی وجود دارد.  وی در ادامه اضافه کرد: واردکننده برای واردات کالای خود چند ارگان از جمله گمرک و سازمان استاندارد را درگیر می‌کند. این ارگان‌هه جدیتی که باید برای جلوگیری از واردات کالای بی‌کیفیت انجام می‌شود را ندارند. برای مثال می‌توان در همان گمرک و در بازه زمانی پرداخت تعرفه کیفیت کالاها را بررسی کرد تا کالای بدون کیفیت وارد بازار نشود. متاسفانه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و کالای بی‌کیفیت به فروشگاه‌ها می‌رسد. همه فروشنده‌ها هم اطلاعات کافی برای تشخیص کیفیت را ندارند و به این ترتیب این اجناس به دست مصرف‌کننده می‌رسد. بارها اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم برای کنترل کیفیت با ارگان‌های ذی‌ربط همکاری کنیم. سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: بازار لوازم یدکی خودرو تا حدودی دچار رکود است. عرضه در سطح بازار زیاد است ولی سطح تقاضا کم است. بخشی از این کاهش تقاضا به علت گرانی قطعه و جیب خالی مردم است؛ از طرف دیگر با شیوع کرونا از سطح سفر و تفریح کاسته شده که این موضوع موجب تردد کمتر خودروها می‌شود لوازم یدکی خودرو نیز زمانی به فروش می‌رسد که خودرو تردد کند و خراب شود. این موضوع باعث می‌شود که کمبودی هم در بازار وجود نداشته باشد. وی اضافه کرد: با این حال خودروهایی که به تعداد کم در کشور وجود دارند متفاوت‌تر از خودروهایی هستند که به تعداد زیاد در کشور تردد دارند. برای واردکننده صرفه اقتصادی ندارد که بخواهد قطعات این خودروها را به‌طور مرتب و زیاد وارد کند چرا که تعداد خودروها کم است بنابراین در کنار واردات دیگر قطعات، به تعداد محدود برای این خودروها هم قطعه وارد می‌کند اما ممکن است در برهه‌هایی کمبود وجود داشته باشد. تولید کننده هم برای این دسته از خودروها قطعه تولید نمی‌کند چرا که تولید قالب برای قطعات این خودرو ها صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود اگر کمبودی وجود داشته باشد از کشورهایی مانند امارات آن را وارد می‌کنند که می‌تواند به صورت چمدانی یا به اشکال دیگر باشد که تعرفه گمرکی آن هم پرداخت می‌شود. بسیاری از خودروهای وارداتی که در ایران تردد دارند در کشورهای عربی نیز وجود دارند بنابراین واردکنندگان می‌توانند برای تعداد محدودی از آنها که نیاز به لوازم یدکی دارند از این کشورها قطعه تامین کنند. کاظمی در پاسخ به سوالی در مورد صادرات لوازم یدکی بیان کرد: اقلامی مانند سوپاپ موتور، رادیاتور موتور، جلوبندی و ... به ۳۰ تا ۳۵ کشور دنیا از جمله کشورهای اروپایی صادر می‌شود. ازکشورهای هدف صادراتی ما در این حوزه می‌توان به عراق، افغانستان، سکرسه، آذربایجان، ترکیه، ایتالیا، آلمان،  فرانسه، بلژیک، نروژ، کشورهای آسیای میانه و ... صادر می‌شود. برخی از همکاران ما صادرات لوازم یدکی خودرو را در مقابل واردات انجام می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی دارای جا و مکان و مجوز فعالیت در حوزه لوازم یدکی را ندارند، سعی کنند تا از این فروشگاه‌ها خرید نکنند. بخشی از بدبینی که به علت وجود کالای بی‌کیفیت، نسبت به صنف ایجاد شده به خاطر این فروشگاه‌ها است. این افراد آموزش ندیده‌اند و اطلاعات کافی ندارند و باعث می‌شوند که اجناس بی‌کیفیت به دست مصرف‌کننده برسد زمانی هم که شکایتی در اتحادیه ثبت می‌شود، ما به دنبال پیگیری هستیم اما در بیشتر موارد این فروشگاه‌ها جز در فضای مجازی دیگر وجود خارجی ندارند. ما در تهران ۱۰ هزار و در ایران ۱۲۰ هزار عضو داریم، اگر از آنها خرید شود در صورت بروز مشکل مصرف کنندگان می توانند موضوع را پیگیری کنند. انتهای پیام/