مهم‌ترین نقطه ضعف جشنواره‌های کشور نمایش‌نامه و دراماتورژی است/ انتقاد از بی‌توجهی نمایش، به چهره‌های تاریخی
نشست آسیب‌شناسی جشنواره‌های تئاتر با تمرکز بر جشنواره‌ی تئاتر استانی همدان برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست آسیب‌شناسی جشنواره‌های تئاتر با تمرکز بر جشنواره‌ی تئاتر استانی همدان برگزار شد. در این نشست که با حضور اردشیر صالح‌پور، دبیر ادوار جشنواره بین‌ المللی تئاتر فجر و تئاتر عروسکی؛  محمد عارف، رییس کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران؛ محمدجواد کبودرآهنگی، دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان) و محمد نجاری، مدیر موسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد  برگزار شد؛ ابتدا دکتر محمد نجاری، از برنامه‌های زیرمجموعه‌ی خود در بخش هنرهای نمایشی سخن گفت و ضمن اشاره به انعقاد دو تفاهم‌نامه با کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان خانه‌تئاتر و دبیرخانه جشنواره تئاتر استان همدان، را نشان از اهمیت موضوع هنرهای نمایشی برای  زیرمجموعه‌‌ی خود دانست. در ادامه دکتر محمد عارف، رییس کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران با اشاره به اهمیت نمایش‌نامه و دو مبحث اصلی آموزش و پژوهش در این عرصه، به فعالیت‌های برجسته کانون پرداخت و در گزارشی اجمالی از برگزاری نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران و استقبال گسترده از این کنفرانس اشاره کرد و مهم‌ترین نقطه ضعف جشنواره‌های کشور را در سه بخش نمایش‌نامه، دراماتورژی و برگزاری دانست‌ و تنها راه تاثیرگذار جشنواره‌ها بر کیفیت نمایش‌نامه‌ی ایرانی، حضور یک متخصص درام‌نویس در کنار دو داور دیگر جشنواره‌ها دانست. او به آمادگی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان ایران در برگزاری نشست‌های آموزشی نیز اشاره کردند. دکتر اردشیر صالح‌پور، دبیر ادوار جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی و فجر و رییس اسبق مرکز هنرهای نمایشی با نگاهی به جشنواره‌های کشور از بی‌توجهی به چهره‌های تاریخی اشاره کرد و برای نمونه به سرگذشت نمایشی میرزاده‌ی عشقی به‌عنوان یکی از مفاخر شهر همدان پرداخت که در هنرهای نمایشی نیز با اپرت‌نویسی جایگاه ویژه‌ای دارد و پیشنهاد شد با تایید شورای سیاستگذاری، در جشنواره تئاتر استان همدان، بخشی آموزشی از جنبه‌های گوناگون فرهنگی، ادبی، هنری، برای این موضوع در نظر گرفته شود. در پایان دکتر محمد نجاری با جمع‌بندی سخنان میهمانان، فراموش کردن خانه‌تئاتر ایران به‌عنوان مهم‌ترین نهاد صنفی را در سیاست‌گذاری‌های کلان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی را غیرقابل چشم‌پوشی خواند و گفت، اگر کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی در همان گام نخست، به درستی راه خودش را پیدا کرد، سه دلیل اصلی دارد، نخست: حضور صنف مرتبط با نمایش‌نامه و ترجمه، دوم: حضور برجسته‌ترین استادان ادبیات نمایشی به‌ویژه، پروفسور‌فرهاد‌‌ ناظرزاده‌کرمانی و راهنمایی‌های ارزنده دکتر محمد عارف و اعضای هیات‌مدیره‌ی کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان ایران و سوم: همراهی و حمایت تمام‌قد خانه تئاتر به‌ویژه دکتر‌شهرام‌ گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر ایران که خود از چهر‌ه‌های برجسته دانشگاهی هستند. پس از این سخنان مقرر شد برای برگزاری شایسته جشنواره تئاتر استان همدان، در جلسه‌ای با مدیرعامل خانه تئاتر، نحوه و نوع مشارکت و همکاری تصمیم‌گیری شود. انتهای پیام/