خبرگزاری ایلنا / ۵ ساعت قبل

رابطه نابرابر رانندگان و مدیران پتفرم‌ها/ بار حق بیمه بر دوش مسافر بخت برگشته نیفتد! +فیلم

در میزگرد ایلنا با موضوع طرح بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، ابعاد مختلف این طرح مورد بحث و گفتگوی کارشناسان قرار گرفت. جمع‌بندی نهایی این است که باید گفتگوهای اجتماعی بیشتری حول این موضوع شکل بگیرد تا ابهامات و نگرانی‌ها برطرف شود.
رابطه نابرابر رانندگان و مدیران پتفرم‌ها/ بار حق بیمه بر دوش مسافر بخت برگشته نیفتد! +فیلم

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجادله بر سر بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، بسیاری از حوزه‌های رسانه‌ای و اجتماعی ایران را طی دو ماه گذشته در نوردیده است.

به نظر می‌رسد بحث‌ها و گفتگوهای اجتماعی در این حوزه کماکان ادامه داشته باشد. از طرفی نمایندگان تشکل‌های کارفرمایی و کسب‌وکارهای اینترنتی از ضرورت بازنگری اساسی در طرح بیمه، لغو اجباری بودن بیمه در این طرح و همچنین احتمال تضعیف منافع بازنشستگان راننده می‌گویند و از طرف مقابل، تشکل‌های کارگری و نمایندگان رانندگان سکوهای اینترنتی از ضرورت‌های اجباری بودن این طرح سخن می‌گویند. آنان همچنین به دولت بابت‌ عدم فشار به سکوها برای پرداخت حق بیمه در این طرح انتقاد دارند و انتظار دارند سکوها نیز در جایگاه کارفرما، رانندگان و تشکل‌های آن‌ها را به رسمیت بشناسند.

در همین راستا، خبرگزاری ایلنا میزبان میزگردی با حضور کامران الله‌مرادی (کارشناس و مشاور حقوق کار) و محمدمهدی جعفریان (مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بانا) برای بررسی بیشتر این طرح بود.  فیلم گزیده این نشست در ادامه این خبر در دسترس است:

بیمه اجباری رانندگان؛ مانع افتادن دولت و مردم به ورطه طرح‌های حمایتی! 

در ابتدای این میزگرد، کامران الله‌مرادی با تبیین فلسفه شکل‌گیری بیمه‌های اجتماعی و ضرورت اجباری بودن این بیمه‌ها اظهار کرد: بیمه اجتماعی مفهومی است که خود ذیل مفهوم تامین اجتماعی معنا می‌شود. در ایران به دلیل نامگذاری غلط «تامین اجتماعی» این واژه مترادف و هم معنا با بیمه اجتماعی در نظر گرفته شده است. اما تامین اجتماعی در معنای کلاسیک خود شامل حوزه گسترده‌ای از پوشش اجتماعی در سه لایه بیمه‌ای، حمایتی و امدادی است و وقتی نام سازمان تامین اجتماعی با ماموریت بیمه اجتماعی، این نام را به خود اختصاص داد، در واقع یک خطای ذهنی در برخی ایجاد شد که این سازمان وظایف رفاهی را در همه سطوح برعهده دارد. 

وی افزود: تامین اجتماعی، واکنشی اجتماعی به بحران اقتصادی فردی است که منجر به قطع محل تامین معیشت فرد می‌شود. این واکنش هرچند بر افراد به صورت مجزا اثر می‌گذارد ولی در یک نگاه کلی، یک واکنش اجتماعی است. لذا سازوکار تامین اجتماعی یک سازوکار جمعی است که ریسک‌های جمعی افراد را پوشش می‌دهد. تامین اجتماعی با پوشش این ریسک‌ها، یک ارزش افزوده را به افراد تخصیص می‌دهد. 

الله مرادی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی اساسا دولتی نیست و پاسخگوی بیمه‌شدگان خود محسوب می‌شود. پوشش وظایف حمایتی در نظام تامین اجتماعی بر عهده دولت است اما پوشش بیمه‌ای برعهده این صندوق غیردولتی است. کسانی مشمول حوزه حمایتی می‌شوند که از نظر معیشتی خود توان رفع مشکلات خود را ندارند. تلاش دولت‌ها این است که افراد تحت پوشش حمایتی خود را به سطح بالاتر پوشش اجتماعی، یعنی پوشش بیمه‌ای (که شامل افراد شاغل است) ارتقاء دهند. برای همه دولت‌ها مطلوب این است که افراد جامعه را به سطحی برسانند که بتوانند بدون حمایت دولت روی پای خود بایستند و از سوی دیگر بار مالی بالای هزینه‌های حمایتی دولت کاهش یابد. 

این کارشناس حقوق کار تاکید کرد: دولت در ایران اغلب این خطا را می‌کند که به جای کارفرمایان، خود هزینه‌های حمایتی و بیمه‌ای افراد را تقبل می‌کند و همین موضوع باعث فشار مالی بر دولت می‌شود که یک ضعف ساختاری در حوزه تامین اجتماعی ایران است. در نتیجه این بحث‌ها به این نکته می‌رسیم که افراد به صورت فردی نمی‌توانند از پس هزینه‌های بیمه‌ای و حمایتی بر بیایند. حتی اگر افراد به صورت فردی تلاش کنند که هزینه‌های بیمه‌ای خود را بپردازند، باز هم هزینه‌های نهایی آن باری روی دوش دولت می‌شود. برای مثال اگر کارگری تصادف کند و توان کار کردن خود را از دست دهد، در صورت‌ عدم پشتیبانی اطرافیان، خانواده و کارفرما، در نهایت او به‌عنوان شهروند باری بر روی دوش دولت خواهد بود. 

این مشاور حوزه حقوق کار و تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر افراد وارد فضای بیمه اجتماعی به انتخاب خود نشوند، دولت این را از افراد نمی‌پذیرد که خودشان ریسک‌ها را قبول کنند زیرا در صورت ناتوانی (که اغلب رخ می‌دهد) باز هم دولت بخش قابل ملاحظه‌ای از ریسک‌های بیمه نشدن اجباری افراد را بر عهده می‌گیرد و ناچار دچار مسئولیت‌های تضامنی می‌شود. برای مثال حتی اگر یک صندوق بیمه‌گر اجتماعی ورشکست شود، باز هم مسئولیت پرداخت مستمری و حمایت‌های اجتماعی افراد بیمه شده‌ی آن بر دوش دولت است. لذا منطق دولت‌ها برای گسترده کردن پوشش بیمه اجتماعی کاملاً منطقی است. دولت به همین طریق از افتادن افراد به ورطه سطح هزینه‌زای حمایتی جلوگیری می‌کند. 

بیمه اجباری رانندگان کیک اقتصاد سکوهای اینترنتی را کوچک می‌کند

در ادامه محمدمهدی جعفریان با اشاره به شرایط خاص سکوهای اینترنتی در ایران و جهان گفت: در اقتصاد امروز دنیا شاغلان پلتفرم‌ها با عنوان «گیگ ورکر» شناخته می‌شوند که شرایط کار متفاوتی دارند. ساعات کار آن‌ها انعطاف‌پذیر است و ورود خروج افراد را خودشان تعیین می‌کنند. همچنین سطح درآمد آن‌ها نیز انعطاف‌پذیر است. از آنجا که قوانین کار ما سنتی و قدیمی هستند، ابزارهای نوین رگولاتوری و تنظیم‌گری این بخش جدید از اقتصاد دنیا در آن تعریف نشده است. 

وی افزود: در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا وقتی این قانون گذاشته شد که بخشی از بیمه نیروهای شاغل در سکوهای اینترنتی را کارفرما بدهد، تبعاتی ایجاد شد که بعداً عقب‌نشینی صورت گرفت. برای مثال در کالیفرنیا مردم و رانندگان به این موضوع رای دادند که چنین طرحی مفید نیست. وقتی اجبار در حوزه بیمه‌ای ایجاد شود، سکوهای اینترنتی و شاغلان آن‌ها دچار محدودیت آزادی عمل می‌شوند. در شرکت‌هایی مثل لیفت و اوبر برای بیمه شاغلان و رانندگان ساعات کار تعریف شده و قوانین خاص در نظر گرفته شد تا یک رابطه کارگری-کارفرمایی ایجاد شود. 

او با تاکید بر این موضوع که در اقتصاد پلتفرمی، انعطاف کار برای نیروی کار اهمیت ویژه‌ای دارد و این مانع از اجرای برخی طرح‌های حمایتی و بیمه‌ای می‌شود، گفت: در صدر ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه، دغدغه اصلی برای پیگیری بیمه شاغلان سکوها، ناترازی صندوق‌ها معرفی شده است. به دلیل ناترازی بالای صندوق تامین اجتماعی و تشدید آن، در بند «چ» بحث «مجاز بودن صندوق‌ها برای بیمه شاغلان سکوها» مطرح شده است. 

جعفریان خاطرنشان کرد: آنچه در کمیسیون‌های مجلس برای بیمه رانندگان مطرح شده، این است که ۱۳.۵ درصد حق بیمه را راننده بدهد و ۴ درصد را مسافر روی هزینه کرایه وسیله نقلیه پرداخت کند. اینکه بخشی از هزینه بیمه در سکوها روی دوش مسافر باشد، ابداع جدید نمایندگان مجلس است! برخی از نمایندگان نیز مصاحبه کردند و ادعا کردند که مردم ما دست به خیر هستند! چنین تصمیماتی این شائبه را قوی می‌کند که هدف رفع ناترازی صندوق‌ها از جیب رانندگان و مردم است. اگر قرار بر حمایت اجتماعی‌ست، باید راهکارهای دیگری در نظر گرفت. باید دید چند درصد رانندگان نیروی تمام وقت هستند و حدود ۱۷۶ ساعت در ماه کار می‌کنند. سامانه سماس وزارت کشور نشان می‌دهد که در همه سکوها تنها ۲۰ هزار نفر مشمول چنین تعریفی از میزان کار هستند و اگر بیمه اجباری هدف باشد، باید معطوف به این گروه در نظر گرفته شود. 

این کارشناس حوزه کسب و کارهای دیجیتال بیان کرد: افزایش هزینه‌های رانندگان و مسافران باعث افزایش هزینه سفر و در نتیجه کوچک شدن کل اقتصاد این بخش می‌شود. از آنجا که رقابت در این سکوها بالاست و رقابت اصلی نیز در حوزه جذب راننده است، این سیاست باعث خروج بخشی از نیروهای شاغل سکوها در صورت بیمه اجباری خواهد شد و برخی ممکن است دوباره به شکل سنتی مسافرکشی کنند و تعداد مسافران نیز کاهش خواهد یافت. این درحالی است که طبق آمار، کل رانندگان فعال سکوها حدود یک میلیون نفر هستند که برای  اکثریت آن‌ها این کار به عنوان یک شغل جانبی مطرح است. 

رانندگان بیمه شده پاره‌وقت، مشمول مزایای دوکارگاهی می‌شوند

در ادامه این میزگرد، کامران الله مرادی اظهار کرد: در خصوص تمام وقت بودن کار رانندگان، تمایزی میان رانندگان پاره وقت و تمام وقت وجود دارد. مشکلات به راحتی قابل حل است؛ دوکارگاهی شدن بیمه در صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی از جمله سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی شده که برای رانندگان پاره وقت این قانون صادق است و از این جنبه نگرانی وجود ندارد. مزایای بیمه شدن برای نیروی کاری که در دو یا سه کارگاه کار می‌کند بیشتر است. در عین حال، قبول داریم  جزییات چندانی در طرح پیشنهادی به کمیسیون‌های مجلس پیش‌بینی نشده که به نظر می‌رسد طرح باید به زودی تکمیل شود. 

وی افزود: باتوجه به اینکه اقتصاد پلتفرم‌ها در آینده بزرگ‌تر هم می‌شود، دولت از هم‌اکنون می‌تواند ضوابط کلی در ارتباط با سکوهای اینترنتی از همه جنبه‌های قانون کار و تجارت تعیین کند که اگر فردا پلتفرم دیگری با شکلی جدید آمد و  بازار کاری متفاوت ساخت،ذیلِ آن قانون پوشش داده شود. ما نباید اجازه دهیم کارگران و شاغلان پیاپی از قوانین و مزایای کار مستثنی شوند. 

سود سالیانه یکی از پلتفرم‌ها کمتر از ۶۰۰ میلیارد تومان است! 

جعفریان در پاسخ به این سوال که چرا سهم حق بیمه سکوها برای بیمه رانندگان -چه در الگوی بیمه اختیاری و چه در الگوی بیمه اجباری- لحاظ نمی‌شود و سکوها در برابر آن مقاومت می‌کنند، پاسخ داد: پیشنهاد ما این است که دولت خود با ایجاد سازوکارهای تشویقی برای سکوهای اینترنتی، شرایط را برای ایجاد مزایای بیشتر برای رانندگان فراهم کند. در این صورت خود راننده می‌تواند تصمیم بگیرد که مزایای اختصاص یافته را به بیمه اختصاص دهد و یا آن را صرف نیازهای روزمره زندگی خود کند. 

او ادامه اداد: پرسش ما این‌است که آیا باید شرایط بیمه راننده در شهرهای کوچک که درآمد کمتر دارند با شهرهای بزرگ که درآمد بیشتری دارند، باید یکسان در نظر گرفته شود؟ پاسخ ما به این سوال این است که جزئیات طرح بیمه رانندگان سکوها هنوز بسیار ناشفاف‌تر از آن است که مورد استقبال قرار گیرد. کشورهای اندکی در دنیا وجود دارند که رابطه کارگری و استخدامی را میان سکوها و رانندگان به رسمیت شناخته باشند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان بانا خاطرنشان کرد: به دلیل رقابتی که میان پلتفرم‌ها درحوزه جذب راننده وجود دارد، هم اکنون نیز بدون بیمه مزایای زیادی به رانندگان داده می‌شود! برای مثال در یکی از سکوها در صورت چهار صفر اضافی، کل مبلغ کمیسیون صفر می‌شود. لذا رقابتی بودن این بازار هم اکنون نیز مزایای زیادی برای راننده ایجاد می‌کند. لذا ما نباید تعادل این بازار را بر هم بزنیم. در این شرایط ما بهتر است که تنها همان ۲۰ هزار نفر را به سمت بیمه اجباری سوق دهیم. حتی بیمه اختیاری نیز باید کاملا تابع شرایط رقابت باشد وگرنه شرکت‌ها بر سر درصد حق بیمه با یکدیگر رقابت می‌کنند و این رقابت در این سطح برای کل اقتصاد پلتفرم‌ها مخرب خواهد بود. 

وی در پایان تاکید کرد: البته درباره درآمد شرکت‌ها نیز اغراق می‌شود. در یک مصاحبه نمایندگان مجلس این موضوع مطرح شده بود که این سکوها چند همت درآمد دارند و باید حق بیمه بدهند. این موضوع ناشی از بی‌اطلاعی است. یکی از شرکت‌های بزرگ خدمات تاکسی‌های اینترنتی به صورت شفاف در بورس حضور دارد و  صورت مالی آن در دسترس است. سود خالصِ سال گذشته این شرکت، در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که رقم بالایی محسوب نمی‌شود تا چنین انتظاراتی در شرایط فعلی اقتصاد دیجیتال کشور مطرح شود! 

بازار سکوهای اینترنتی به هیچ وجه رقابتی نیست و رقابت بین رانندگان است

در پایان این نشست، الله مرادی بیان کرد: باتوجه به مدل پرداختی‌ها در طرح فعلی بیمه رانندگان، معمولاً هزینه‌ها بر دوش مسافران و راننده افتاده و شرایط به گونه‌ای است که اگر بخشی از حق بیمه را نیز بر دوش شرکت‌ها بگذارند، باز هم شرکت‌ها بار هزینه‌های افزوده شده را بر دوش مسافران و رانندگان قرار می‌دهند. لذا باید سازوکارهایی را درنظر گرفت که از این اتفاق جلوگیری کند. به نظر می‌رسد برای رسیدن به یک طرح مطلوب، نیاز به گفتگوهای اجتماعی میان مسئولان، کارشناسان و نمایندگان ذی‌نفعان داریم که هنوز این گفتگوها شکل نگرفته است. دولت در اینجا باید نقش میانجی ایفا کند و طرح‌های تشویقی مختلف مانند معافیت مالیاتی را برای تحقق طرح بیمه‌ای اجرا کند. 

این مشاور حقوق کار در پایان خاطرنشان کرد: در ایران بازار میان سکوهای اینترنتی رقابتی نیست. در همین بازار که اسم یکی از شرکت‌ها از میان دو شرکت اصلی بیشتر شنیده می‌شود، سهم بازار آن حدود ۹۰ درصد است. این رانندگان هستند که برای پذیرش شرایط متعدد این شرکت‌ها با هم رقابت می‌کنند! ما در حقوق قراردادی به نام قرارداد الحاقی داریم که قرارداد کار رانندگان سکوها از همین سنخ است. این قرارداد توسط یک طرف تنظیم شده و طرف دیگر در آن هیچ چیزی را تعیین نمی‌کند. قرارداد الحاقی یکی از جلوه‌های نابرابری طرفین است؛ علاوه بر این رانندگان از جنبه‌های مختلف (مانند موارد انضباطی و مسیر و. .) مدام تحت کنترل و تنبیهات و هدایت سکوها هستند که این موضوع یک رابطه تبعی را میان راننده و سکوها ایجاد می‌کند؛ لذا بحث درباره رقابت و آزادی عمل در چنین شرایطی در  بازار کار فعلی ایران به سادگی قابل طرح نیست.

فیلم کامل این نشست به زودی روی صفحه یوتیوب ایلنا بارگزاری می‌شود

خبرنگار: رضا اسدآبادی



منبع : ایلنا



چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ - 24 December 2025
سرمقاله اعتماد/ خودفریبی سیاسی
سایت آخرین خبر

سرمقاله اعتماد/ خودفریبی سیاسی

اعتماد/ «خودفریبی سیاسی» عنوان یادداشت روز در روزنامه اعتماد به قلم عباس عبدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید: در تعریف یا تمایز انسان از حیوان گزاره‌های گوناگونی گفته شده است. به قول ارسطو، انسان حیوان ناطق است. دیگری انسان را حیوان صاحب فرهنگ و تمدن دانسته. یک توصیف مهم، انسان را حیوان ابز
برزخ بی‌شناسنامه‌ها / ایرانِ ۱۴۰۴ و یک میلیون شهروندی که «وجود ندارند»
سایت رکنا

برزخ بی‌شناسنامه‌ها / ایرانِ ۱۴۰۴ و یک میلیون شهروندی که «وجود ندارند»

سه دی‌ماه ۱۲۹۷، شناسنامه آمد تا ایرانی‌ها «به رسمیت شناخته شوند». بیش از صد سال بعد، در ایرانِ ۱۴۰۴، هنوز کودکانی متولد می‌شوند که هرگز ثبت نمی‌شوند؛ بزرگ می‌شوند بی‌مدرسه، کار می‌کنند بی‌قرارداد و می‌میرند بی‌گواهی فوت. این گزارش روایت کسانی است که زنده‌اند، اما در هیچ سامانه‌ای وجود ندارند؛ شهروندانی …
فاکتورهای مهم بودجه برای بورس / لایحه بودجه آینه تمام‌نمای وضعیت اقتصادی است
سایت تجارت نیوز

فاکتورهای مهم بودجه برای بورس / لایحه بودجه آینه تمام‌نمای وضعیت اقتصادی است

روز گذشته، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری، نخستین بودجه مبتنی بر ریال جدید (پس از حذف چهار صفر) را به مجلس تقدیم کرد؛ بودجه‌ای که گفته می‌شود، انقباضی‌ترین رویکرد سال‌های اخیر را اتخاذ کرده تا تورم را مهار و وابستگی به نفت را کاهش دهد. برای بازار سرمایه که سال‌هاست در جستجوی اعتماد و رشد پایدار است، این لایحه …
تهران در محاصره آلاینده‌ها | شاخص کیفیت هوا از مرز ۱۵۰ عبور کرد
سایت فراز

تهران در محاصره آلاینده‌ها | شاخص کیفیت هوا از مرز ۱۵۰ عبور کرد

طبق آخرین داده‌های استخراج شده از ایستگاه‌های سنجش «شرکت کنترل کیفیت هوای تهران»، میانگین غلظت آلاینده‌ها در پایتخت هم‌اکنون (۳ دی‌ماه) روند صعودی یافته است. در حالی که طی شبانه‌روز گذشته شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بر روی عدد ۱۴۸ (وضعیت نارنجی) قرار داشت، این رقم در حال حاضر به ۱۵۴ رسیده که نشان‌دهنده …
نماینده آمریکا در شورای امنیت: آماده مذاکره با تهران هستیم اما هیچ غنی‌سازی‌ای داخل ایران نمی‌تواند انجام شود، این همچنان اصل ماست
سایت انتخاب

نماینده آمریکا در شورای امنیت: آماده مذاکره با تهران هستیم اما هیچ غنی‌سازی‌ای داخل ایران نمی‌تواند انجام شود، این همچنان …

ایالات متحده و ایران روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل بر سر شرایط احیای مذاکرات هسته‌ای به تبادل اظهارات تند پرداختند، به‌طوری که آمریکا اعلام کرد آماده گفت‌وگوهای مستقیم است و ایران شروط واشینگتن را رد کرد.
سایت تحلیل بازار

۱۰ غول بازار سرمایه ایران | کدام شرکت‌ها بیشترین اثر را بر شاخص کل دارند؟

در حال حاضر ۳۱ میلیون ایرانی برای ورود به اینستاگرام از فیلترشکن استفاده می‌کنند!
سایت روزنو

در حال حاضر ۳۱ میلیون ایرانی برای ورود به اینستاگرام از فیلترشکن استفاده می‌کنند!

تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، لایه محتوایی شبکه ملی اطلاعات را زیر ذره‌بین برده و به نتیجه‌ای رسیده که کمتر در اسناد رسمی به صراحت بیان شده است: تحقق سهم ۷۰ درصدی محتوای داخلی، نه‌تنها به اصلاح عمیق ساز و کار‌های تنظیم‌گری و تامین مالی نیاز دارد، بلکه به‌دلیل فقدان داده‌های شفاف و رسمی، اساسا …
چرا مشوق‌های فرزندآوری در بن‌بست اجرایی گرفتار شد؟
سایت فراز

چرا مشوق‌های فرزندآوری در بن‌بست اجرایی گرفتار شد؟

با گذشت چهار سال از تصویب و ابلاغ «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، شواهد آماری و اظهارات رسمی نشان می‌دهد که این طرح راهبردی نتوانسته است به اهداف پیش‌بینی شده دست یابد. مرضیه وحید دستجردی، دبیر ستاد ملی جمعیت، اخیراً به طور رسمی اعلام کرد که این قانون تحول قابل توجهی در روند فرزندآوری ایجاد نکرده …
سایت تابناک

درخواست جنجالی عادل فردوسی پور از کفن پوشان!

محبوب‌ترین‌ها شهرها برای سفر اعلام شد
خبرگزاری ایسنا

محبوب‌ترین‌ها شهرها برای سفر اعلام شد

تحلیل موسسه «ForwardKeys» نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۵ شهرهای لندن، توکیو و پاریس به‌عنوان محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان شناخته شده‌اند، درحالی که شهرهای مادرید و آلیکانته در اسپانیا بیشترین رشد سالانه جذب گردشگر را ثبت کرده‌اند.
سایت جوان آنلاین

۳ دختر پولدار برای هیجان زورگیر‌ی می‌کردند + گفت‌وگو با یکی از متهمان

ویدیو / علی اعطا عضو سابق شورای شهر درمورد مصوبه جنجالی شهرداری: تیم زاکانی گفت بعد از جنگ ۱۲ روزه تنها از دور میدان تجریش، پول حقوق کل شهرداری تهران تا آخر سال را درآوردیم
سایت انتخاب

ویدیو / علی اعطا عضو سابق شورای شهر درمورد مصوبه جنجالی شهرداری: تیم زاکانی گفت بعد از جنگ ۱۲ روزه تنها از دور میدان تجریش، …

علی اعطا عضو سابق شورای شهر در گفت‌و‌گو با «انتخاب» بیان کرد: معاون شهردار قم نقل می‌کرد از معاون شهرسازی شهرداری، آقای صارمی، که آقای صارمی گفته که من بعد از جنگ ۱۲ روزه از دور میدان تجریش، پول حقوق کل شهرداری تهران تا آخر سال را درآوردم.
امیرحسین ثابتی از جریان اصولگرا طرد می‌شود؟
روزنامه شرق

امیرحسین ثابتی از جریان اصولگرا طرد می‌شود؟

خشم اصولگرایان از ثابتی مربوط به امروز و دیروز نیست. ادبیات تند و گاه ناپخته این نماینده دهه‌شصتی مجلس، از همان ابتدا مورد انتقاد اصولگرایان بوده است.
برجام زیر ذره‌ بین شورای امنیت | سازمان ملل بر مذاکره پا فشاری کرد
سایت فراز

برجام زیر ذره‌ بین شورای امنیت | سازمان ملل بر مذاکره پا فشاری کرد

در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، رزماری دی‌کارلو بر لزوم دستیابی به راه‌حل مذاکره‌شده برای برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد، در حالی که روسیه و چین با تلاش کشور‌های غربی برای فعال‌سازی مکانیسم «پس‌گشت» (اسنپ‌بک) علیه ایران مخالفت کردند. تهران نیز بار دیگر بر پایبندی به دیپلماسی …
ترکیه چطور مخاطب را با سینما آشتی داد؟
سایت فرهیختگان

ترکیه چطور مخاطب را با سینما آشتی داد؟

موجودیت فیلم در کشور ما - به‌عنوان یک کالای مصرفی - قدمتی نزدیک به صد ساله دارد و نفوذ سینما در میان ایرانیان بدل به سنتی دیرپا شده است و به همین دلیل کمتر کشوری را در منطقه، به‌جز «لبنان»، «مصر» و «ترکیه» می‌توان سراغ گرفت که در حد و اندازه نام ایران چیزی تحت عنوان سینما داشته باشد و به آثارش چه در …
         
سیگنال‌های قیمتی بودجه ۱۴۰۵/ دولت چگونه کسری بودجه ۱۴۰۵ را جبران می‌کند؟
سایت اقتصادآنلاین

سیگنال‌های قیمتی بودجه ۱۴۰۵/ دولت چگونه کسری بودجه ۱۴۰۵ را جبران می‌کند؟

لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ تصویری دوگانه از اقتصاد سال آینده ترسیم می‌کند؛ افزایش ۲۰ درصدی حقوق و جهش حداقل دریافتی بازنشستگان در کنار رشد مالیات‌ها، حذف ارز ترجیحی، گران‌تر شدن انرژی و سفر‌های خارجی، نشان می‌دهد دولت در مسیر کاهش کسری بودجه، اصلاح نظام ارزی و انرژی همزمان با حمایت از اقشار آسیب‌پذیر گام برداشته …
چرا پیروزی در قرعه‌‌کشی ایران‌خودرو از قهرمانی جام جهانی سخت‌تر است؟
سایت فرارو

چرا پیروزی در قرعه‌‌کشی ایران‌خودرو از قهرمانی جام جهانی سخت‌تر است؟

مقایسه آماری و بررسی بخت شرکت‌کنندگان طرح جوانی جمعیت، تعویض خودروهای فرسوده و متقاضیان عادی نشان می‌دهد چرا در ماراتن ۱۰ میلیونی ایران‌ خودرو احتمال برنده شدن افراد صفر مطلق ارزیابی می‌شود و برگزیدگان به معنای واقعی کلمه باید خودشان را «خوش‌شانس» بدانند
رکود به زبان ساده؛ آیا ایران درگیر رکود اقتصادی است؟
سایت فرارو

رکود به زبان ساده؛ آیا ایران درگیر رکود اقتصادی است؟

رکود با دو مولفه ساده سنجیده می‌شود. اول درآمد و آن یکی اشتغال. وقتی بنگاه‌ها فروش نداشته باشند، روند استخدام سکته می‌کند
ایران با هر بارش سیل‌ستان می‌شود؟
روزنامه آرمان امروز

ایران با هر بارش سیل‌ستان می‌شود؟

«آرمان امروز» از ۷۶۰۰ سیل در کمتر از ۱۱ هزار روز گزارش می‌دهد؛ آرمان امروز- سبحان علیزاده- کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی: «طی سه دهه، هفت هزار و ۶۰۰ سیل در ایران رخ داده و در سال‌های خشک احتمال بروز این پدیده بیشتر از سایر سال‌ها بوده است.» این آماری است که مدیر کل [ ]
چرا بحران اقتصادی، پوتین را پای میز مذاکره نمی‌نشاند؟
روزنامه دنیای اقتصاد

چرا بحران اقتصادی، پوتین را پای میز مذاکره نمی‌نشاند؟

دنیای اقتصاد:پایه‌های اقتصاد روسیه ظاهرا به لرزه درآمده؛ از تورم تا کسری بودجه، اما هیچ‌یک از این‌ها پوتین را پای میز مذاکره برای اتمام جنگ، نمی‌نشاند.
         
چین و امارات چگونه بدون دموکراسی رشد کردند؟
سایت اکوایران

چین و امارات چگونه بدون دموکراسی رشد کردند؟

مسعود نیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در نشست دیپلماسی و توسعه که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با مقایسه تجربه کشورهای در حال توسعه، تأکید کرد که مسیرهای متفاوتی برای دستیابی به توسعه اقتصادی و سیاسی در جهان وجود دارد و نمی‌توان الگوی واحدی را برای همه کشورها تجویز کرد.
سایت خط سلامت

چرا افراد خوش‌ برخورد بیشتر اضطراب دارند؟ + فیلم

ببینید/ عضو سابق شورای شهر درمورد توجیه ساخت هتل ولنجک بر روی گسل: می‌گفتند این هتل آبروی نظام است چراکه پوتین گفته تهران هتل خوب ندارد
سایت اکوایران

ببینید/ عضو سابق شورای شهر درمورد توجیه ساخت هتل ولنجک بر روی گسل: می‌گفتند این هتل آبروی نظام است چراکه پوتین گفته تهران …

علی اعطا عضو سابق شورای شهر در گفت‌و‌گو با «انتخاب» بیان کرد: [در خصوص هتل ولنجک] تعدادی از افراد رفتند شکایت کردند از کارشناسان شهرسازی و اساتید و اینها، یکی از آن‌ها می‌گفت که گفتند که این هتل آبروی نظام است، تهران هتل خوب ندارد.
درباره ضرورت لغو تحریم‌ها
خبرگزاری ایرنا

درباره ضرورت لغو تحریم‌ها

تهران- ایرنا - به نظر می‌رسد برخی از مقامات از صرافت تلاش برای لغو تحریم‌ها افتاده و ظاهرا متمایل به پذیرش تحریم به‌عنوان امری مقدر و محتوم شده‌اند. این در حالی است که تحریم‌های ۲۰ساله کشور ما را وارد مرحله فرسودگی زیرساخت‌ها و اضمحلال ساختاری کرده‌ است.
پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی دریافتی حقوق بگیران دولت
خبرگزاری ایرنا

پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی دریافتی حقوق بگیران دولت

تهران- ایرنا- دولت در لایحه بودجه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان، بازنشستگان و وظیفه بگیران را به مجلس پیشنهاد کرده است اما میزان مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.
استعفای رئیس بانک مرکزی جدی شد؟ نفر بعدی ساختمان شیشه ای میرداماد کیست؟
روزنامه تعادل

استعفای رئیس بانک مرکزی جدی شد؟ نفر بعدی ساختمان شیشه ای میرداماد کیست؟

بیشترین انتقادی که به محمدرضا فرزین وارد می‌شود، بحث نوسانات ارزی و افزایش شدید قیمت دلار است. نرخی که تابعی از عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی است و برابری آن با ارزش پول ملی، تعیین‌کننده ارزیابی می‌شود. منتقدان به این موضوع اشاره می‌کنند که فرزین در دی‌ماه ۱۴۰۱، دلار آزاد حدود ۴۱ هزار تومان را تحویل گرفت …
ببینید/ نماینده طراح قانون حجاب: پیامک حجاب محل زندگی فرد بی‌حجاب را مشخص می‌کند
سایت اکوایران

ببینید/ نماینده طراح قانون حجاب: پیامک حجاب محل زندگی فرد بی‌حجاب را مشخص می‌کند

امیرحسین بانکی‌پور نماینده طراح قانون حجاب گفت: مردم طبقه محروم به ما فشار می‌آورند که مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کنیم اما نمی‌توانیم بی بند و باری را تحمل کنیم؛
دفاع طوفانی نمایندگان روسیه و چین از ایران را ببینید
سایت تابناک

دفاع طوفانی نمایندگان روسیه و چین از ایران را ببینید

نمایندگان روسیه و چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل که برای برنامه هسته‌ای ایران برگزار شد اساساً جلسه را نامشروع خواندند و پرونده هسته ایران در سازمان ملل را بسته شده، خواندند. دفاع طوفانی نمایندگان این دو کشور را می‌بینید.
فهرست شهرهای جهان با بالاترین و پایین‌ترین هزینه‌های تفریح روزانه
سایت فرتاک

فهرست شهرهای جهان با بالاترین و پایین‌ترین هزینه‌های تفریح روزانه

بر اساس یک نظرسنجی جهانی تازه، برخی از شهرهای بزرگ دنیا به‌دلیل هزینه بالای تفریحات روزمره، در صدر فهرست گران‌ترین شهرها برای زندگی اجتماعی قرار گرفته‌اند.
سلاجقه: بحران آب در ایران نتیجه کم‌آبی نیست؛ محصول آمایش‌گریزی و مدیریت جزیره‌ای است + فیلم
سایت رکنا

سلاجقه: بحران آب در ایران نتیجه کم‌آبی نیست؛ محصول آمایش‌گریزی و مدیریت جزیره‌ای است + فیلم

علی سلاجقه، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست، بحران آب در ایران را نه ناشی از کم‌آبی، بلکه نتیجه مدیریت جزیره‌ای، آمایش‌گریزی و ترس مدیران از اعتراف به اشتباه می‌داند و هشدار می‌دهد تا زمانی که ساختار حکمرانی کشور اصلاح نشود، هیچ سیاست آب‌محور مؤثری قابل اجرا نیست.
دموکراسی چگونه به ضد دموکراسی تبدیل می‌شود؟
سایت اکوایران

دموکراسی چگونه به ضد دموکراسی تبدیل می‌شود؟

مسعود نیلی، اقتصاددان در نشست دیپلماسی و توسعه در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ساختار مالکیت در اقتصاد ایران تأکید کرد که بنگاه‌های بزرگ و تعیین‌کننده کشور عملاً خصوصی نیستند و اساساً برای خصوصی‌بودن طراحی نشده‌اند.
واردات خودرو از بودجه 1404 جا ماند / پای مافیای داخلی در میان است؟
سایت تجارت نیوز

واردات خودرو از بودجه 1404 جا ماند / پای مافیای داخلی در میان است؟

با وجود تصریح قانون بودجه ۱۴۰۴ به تخصیص 2 میلیارد دلار برای واردات خودرو، آمارها نشان می‌دهد این منابع هنوز وارد مرحله اجرا نشده‌اند. تناقض میان وعده‌های رسمی و عملکرد اجرایی، بار دیگر شائبه اولویت‌دهی به تولید داخلی و محدودیت‌های ارزی را در سیاست‌گذاری بازار خودرو پررنگ کرده است.
روزنامه تعادل

مقایسه قیمت آیفون در ایران با قیمت جهانی

چرا شهروندان به استفاده از موتورسیکلت روی آوردند؟
سایت اکوایران

چرا شهروندان به استفاده از موتورسیکلت روی آوردند؟

برخی از کارشناسان این روزها هشدار می‌دهند که تهران به دلیل حضور موتور سیکلت‌های فراوان توانایی تبدیل شدن به دهلی را دارد.
قاچاق داروهای ایران
سایت روزنامه سازندگی

قاچاق داروهای ایران

داروهای کمیاب و نایاب وارداتی یا تولید داخل، توسط شبکه‌های پنهان به کشورهای همسایه، ازجمله افغانستان قاچاق می‌شوند سازندگی به بررسی این موضوع پرداخته است
اقتصاد سیاسی آب
سایت روزنامه سازندگی

اقتصاد سیاسی آب

بعضی از افراد درباره حل مشکل کمبود آب، حرف‌هایی می‌زنند که دقیق و علمی نیست، اما به اسم آب، دنبال نان هستند. سازندگی با بررسی اقتصاد سیاسی آب به این پرسش پاسخ می‌دهد؛ چه کسانی به اسم آب، دنبال نان مردم بودند؟
نقشه راه ظریف
سایت روزنامه سازندگی

نقشه راه ظریف

عبور از دوگانه تقابل و تسلیم
آمریکاستیزی ایران با نشستن پای میز مذاکره حل خواهدشد؟
سایت روزنو

آمریکاستیزی ایران با نشستن پای میز مذاکره حل خواهدشد؟

آمریکاستیزی برای جمهوری اسلامی هرگز یک سوءتفاهم دیپلماتیک نبوده که قرار باشد با میز مذاکره حل شود؛ بلکه «نخ تسبیح» ایدئولوژی و توجیه‌گر ساختار قدرت طی چهار دهه گذشته است.
اقتصاد ایران و 15 میلیارد دلاری که گُم شد!
سایت پول نیوز

اقتصاد ایران و 15 میلیارد دلاری که گُم شد!

«آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی از این هستند که در سال 1403، 18 میلیارد دلار ارز به کشور برگشت داده نشده و در سال جاری نیز این عدد تاکنون به 9 میلیارد دلار رسیده است. این آمار از یک مشکل جدی در اقتصاد ایران خبر می دهد که برای رفع آن، نظام حکمرانی اقتصادی کشور [ ]
سایت طرفداری

پدیده ژاپنی و ایرانی‌الاصل تیم پیاتزا را بیشتر بشناسید؛ کارن مساجدی، فرزند یک نام آشنا!

ناوگان سایه فروش نفت؛ ایران، چین و روسیه چطور با تحریم‌های آمریکا مقابله می‌کنند؟
سایت اقتصادآنلاین

ناوگان سایه فروش نفت؛ ایران، چین و روسیه چطور با تحریم‌های آمریکا مقابله می‌کنند؟

گسترش ناوگان سایه یا «دارک فلیت» به سطوح پیشرفته‌ای رسیده است. این ناوگان، که شامل بیش از ۱۷۰ کشتی با ظرفیت مجموع ۳۴.۲ میلیون تن وزن مرده است، از جمله ۸۶ نفت‌کش بسیار بزرگ، امکان حمل‌ونقل امن نفت را فراهم می‌کند.
تهدید شدید ترامپ و خروج دیپلمات‌های روسی از کشور؛ دومینوی فروپاشی و سقوط تا هاوانا کشیده می‌شود؟
سایت اکوایران

تهدید شدید ترامپ و خروج دیپلمات‌های روسی از کشور؛ دومینوی فروپاشی و سقوط تا هاوانا کشیده می‌شود؟

در بحبوحه فشارهای فزاینده آمریکا بر دولت مادورو، کوبا نیز تحت فشار قرار گرفته است. از آنجایی که اقتصاد کوبا وابستگی زیادی به نفت ارزان ونزوئلا دارد،‌ کاهش صادرات به این جزیره باعث می‌شود هاوانا در شرایط اقتصادی وخیم‌تری قرار بگیرد.
ائتلاف کم‌سابقه کارگر و کارفرما برای افزایش دستمزد/ دولت نگران موج تورمی، بازار گرفتار رکود تقاضا
خبرگزاری برنا

ائتلاف کم‌سابقه کارگر و کارفرما برای افزایش دستمزد/ دولت نگران موج تورمی، بازار گرفتار رکود تقاضا

برنا - گروه اقتصادی: در آستانه برگزاری جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده، نشانه‌ها از شکل‌گیری یک اجماع کم‌سابقه میان کارگران و کارفرمایان حکایت دارد؛ اجماعی که این بار نه از سر مطالبه‌گری صرف، بلکه از دل رکود عمیق بازار مصرف و بحران کمبود نیروی کار بیرون آمده است. با این حال، دولت …
انوع شمش نقره موجود در بازار ایران / چشم‌انداز بازار نقره صعودی شد
سایت تجارت نیوز

انوع شمش نقره موجود در بازار ایران / چشم‌انداز بازار نقره صعودی شد

بازار نقره ایران، این روزها با رونق و انتخاب‌هایی وسوسه‌انگیز روبه‌روست. از خرید نقره در بورس کالا گرفته تا مصنوعات و زیرآلات نقره، از ساچمه نقره گرفته تا شمش‌های درخشان سوئیسی، ترکیه‌ای و ایرانی، گزینه‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری در این بازار نوظهور فراهم است. در این بین، بخشی از پول‌های بزرگ به سمت …
وحید شقاقی: وقتی درصد فقرا از ۴۰ درصد جامعه فراتر رود، کشور وارد «تله فقر» می‌شود؛ وضعیتی که خود فقرا به تولید فقر بیشتر کمک می‌کنند
سایت اعتماد آنلاین

وحید شقاقی: وقتی درصد فقرا از ۴۰ درصد جامعه فراتر رود، کشور وارد «تله فقر» می‌شود؛ وضعیتی که خود فقرا به تولید فقر بیشتر …

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وقتی درصد فقرا از ۴۰ درصد جامعه فراتر رود، کشور وارد آنچه ما آن را «تله فقر» می‌نامیم می‌شود؛ وضعیتی که خود فقرا به تولید فقر بیشتر کمک می‌کنند.
         
تعداد کاربران اینترنت؛ چین و هند در صدر، ایران در رتبه 17
سایت رکنا

تعداد کاربران اینترنت؛ چین و هند در صدر، ایران در رتبه 17

رکنا: چین و هند با بیش از 2.3 میلیارد کاربر اینترنتی، پیشتاز کاربران آنلاین جهان هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025، 74 درصد جمعیت جهان به اینترنت دسترسی داشته باشند؛ بااین‌حال، یک‌چهارم جمعیت همچنان آفلاین باقی می‌مانند.
بلینکن: حمله به ایران اشتباه بود؛ آنها برنامه اتمی‌ را به جایی می‌برند که دست هیچکس به آن نرسد! + ویدئو
سایت اعتماد آنلاین

بلینکن: حمله به ایران اشتباه بود؛ آنها برنامه اتمی‌ را به جایی می‌برند که دست هیچکس به آن نرسد! + ویدئو

وزیر خارجه سابق آمریکا با انتقاد از حمله به تاسیسات اتمی ایران گفت: مشکل ما در دولت با بمباران برنامه هسته‌ای ایران این بود که بله، می‌توانست آن را عقب بیندازد و شاید این عقب‌افتادگی بین یک تا دو سال بود.
اگر آقایی برای خانومی دسته چک گرفت، از عاقبت کار بترس!
سایت برترینها

اگر آقایی برای خانومی دسته چک گرفت، از عاقبت کار بترس!

بند محکومان مالی در زندان زنان قرچک و همه زندان‌هایی که بند زنان دارند، پر از این آدم‌هاست؛ پر از زنانی که روزگاری خواسته‌اند دست‌شان توی جیب خودشان باشد، به شوهرشان برای هزینه زندگی کمک کنند
روزنامه هفت صبح

جزئیات آدم ربایی ۴ هزار دلاری در تهران

رقابت ریاض–ابوظبی چگونه موازنه قدرت، امنیت و انرژی منطقه را بازتعریف می‌کند؟
سایت تحلیل بازار

رقابت ریاض–ابوظبی چگونه موازنه قدرت، امنیت و انرژی منطقه را بازتعریف می‌کند؟

آنچه سال‌ها به‌عنوان «ائتلاف آهنین» عربستان و امارات معرفی می‌شد، امروز به رقابتی پنهان اما تعیین‌کننده بدل شده است.