به تولید سفارشی برای جشنواره مهر پایان زدیم/ اولویت ما امیدآفرینی، ارتقای دستاوردهای فنی و خیال‌آفرینی است
دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نشست خبری این رویداد مهم‌ترین دستاوردش در این سال‌ها را پایان بخشیدن به تولید سفارشی برای جشنواره دانست و گفت: اولویت ما امیدآفرینی، ارتقای دستاوردهای فنی و خیال‌آفرینی بود که این مهم را در گفتگو با فیلمسازان پیش بردیم و با حمایت آن‌ها مواجه شدیم. به گزارس ایلنا، نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره صبح امروز پنج‌شنبه ۱ مهر ۱۴۰۰  با حضور خبرنگاران اصفهان و حضور مجازی خبرنگاران تهران در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان  برگزار شد. در ابتدای نشست، بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، تصاویری از دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره به نمایش درآمد.  پس از آن علیرضا تابش، دبیر جشنواره گفت: دیدار با خبرنگاران در شهر تاریخی اصفهان سبب خوشحالی من است و امیدوارم دوران کرونا زودتر به سر بیاید تا شاهد شروع دوباره تجمعات باشیم. لازم می‌دانم که یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی بدارم و آرزومند شادی روح مدافعان سلامت هستم. با شهردار اصفهان امروز پوستر جشنواره را رونمایی کردیم. شعار جشنواره امسال «سینما، سرزمین خیال» است و با شورای سیاست‌گذاری هدف‌مان این بود که شعار متناسب با اوضاع این روزها باشد و از آنجایی که رسالت سینما حفظ امید است، در شرایط کرونا کودکان سوگوار خیال را مرهمی برای روح زخمدیده خود می‌بینند. به همین علت ما این شعار عملیاتی را برای جشنواره برگزیدیم. هنرمندان ما همیشه با سر زدن به دنیای خیال فرزندانمان را به دنیای خیال و شادی دعوت می‌کنند.  تابش در ادامه گفت: امسال بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ملی و بین‌المللی جشنواره ۳۴ به دبیرخانه رسید و دوستان ما در دبیرخانه این آثار را بررسی کردند. در بخش ملی ۴۳۸ اثر رسید که از این بین ۳۳۲ اثر ملی با مقررات مطابق بود که مورد بررسی قرار گرفت. در بخش وب سری ۱۲ اثر، در بخش پویانمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، در بخش فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر و در بخش فیلم بلند ایرانی ۴۵ اثر متقاضی حضور بودند که از این میان، ۱۰ وب سری، ۱۶ اثر با موضوع کرونا داریم که در بخش ویژه کرونا روایت، ۱۷ فیلم کوتاه داستانی و ۱۸ اثر بلند داستانی به جشنواره راه یافتند. او سپس اسامی فیلم‌های بلند داستانی را که قرار است از ۱۶ تا ۲۱ مهرماه با رعایت پروتکل‌ها در تهران و اصفهان به نمایش درآیند اعلام کرد و گفت: این آثار در کاخ جشنواره اصفهان و سایر استان‌های متقاضی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکران می‌شوند.  به گفته تابش، حامد جعفری، مهین جواهریان، رضا درستکار، بهرام دهقانیار، بهروز شعیبی، گلاره عباسی، سهیل موفق داوران بخش ملی هستند و در بخش بین‌الملل داورانی از آلمان، شیلی و سوئد آثار را به صورت آنلاین قضاوت می‌کنند. ترکیه و افغانستان هم داوری پویانمایی کوتاه دارند.  دبیر جشنواره ۳۴ در ادامه گفت: این دوره از جشنواره ترکیبی برگزار می‌شود. پلتفرم هاشور تیوا و فیلیمو پلتفرم میزبان مجازی جشنواره هستند و مخاطبان برخط می‌توانند مطابق با جدول پخش از به تماشای آثار در این سه سکوی آنلاین بنشینند. ضمن آن که همه برنامه‌های برخط جشنواره را تیوا پوشش خواهد داد که شامل افتتاحیه و اختتامیه نیز می‌شود. البته پلتفرم هاشور علاوه بر فیلم‌ها، کتابخانه و نشست‌ها را هم پوشش می‌دهد و فیلیمو تنها اکران آنلاین دارد.  تابش گفت: در خانه جشنواره اصفهان، داوران کودک و نوجوان را میزبانی خواهیم کرد. داوران ۶ تا ۱۶ساله از بین افرادی که در پرتال جشنواره ثبت نام کردند. او بیان کرد: امیدوارم که امسال با همت شهرداری اصفهان، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان کودکان محروم و حاشیه‌ای شهر اصفهان هم باشیم تا بچه‌های حاشیه شهر اصفهان از برنامه‌های جشنواره بی‌نصیب نمانند.  به گفته دبیر جشنواره، امسال مجموعه سیتی سنتر و سینما ساحل میزبان آثار این دوره از جشنواره در اصفهان خواهند بود.  تابش در ادامه گفت: امسال ۴۵۰ عنوان فیلم در کتابخانه ویدئویی بارگذاری می‌کنیم و با کاربری تعریف شده برای خارجی‌ها می‌توانند آثار مد نظر خود را در کتابخانه انتخاب کنند. همچنین کارگاه‌های جذاب و خوبی در بخش بین‌الملل و ملی داریم؛ ۳ کارگاه با مدرسان بین‌المللی و سه کارگاه ملی داریم. در بخش بین‌الملل ۱۰ فیلم خارجی و دو فیلم ایرانی یدو و پسران دریا را داریم که در کنار ۱۰ اثر دیگر رقابت می‌کنند. همچنین ۱۳ عنوان اثر کوتاه بین‌الملل داریم که ۳ عنوان آن از ایران است و آثاری از کشورهای هند، اسپانیا، روسیه، لبنان، کرواسی، لوکزامبورگ، اسلوواکی، استونی، آلمان، روسیه، پرو، ترکیه، ایتالیا، ایسلند و… در جشنواره حضور دارند.  به گفته تابش، امسال فریال بهزاد داور ایرانی بخش سیفژ خواهد بود. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه یونیسف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران یونیسف را داریم که آثار ایرانی را قضاوت خواهند کرد و به یکی از آثار جایزه تعلق می‌گیرد.  دبیر جشنواره سی و چهارم در ادامه این نشست به کارگاه اقتباس ادبی اشاره کرد که در قالب وبینار با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی برگزار خواهد شد.  او همچنین به همکاری این دوره جشنواره با شهرهای خواهرخوانده اصفهان اشاره کرد و گفت: امیدوارم امسال هم وجه بین‌المللی جشنواره وجه پررنگی باشد.  دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ادامه داد: گفت: یکی از برنامه‌های ویژه برای هویت‌بخشی به جشنواره اصفهان. افتتاح مرکز اسناد و موزه ملی است که فاز اولش در روز ملی سینما افتتاح شد و آقای قاسم‌زاده شهردار اصفهان نیز از این رویداد استقبال کرد و امیدواریم فازهای بعدی آن هم افتتاح شود.  به گفته تابش، امسال دبیرخانه جشنواره در اصفهان به رغم شرایط کرونایی در ایجاد فضای اجتماعی تلاش پررنگی داشت و پاتوق فیلم کوتاه و دوربین دات نت در این راه فعال بودند و تلاش شد که به رغم شرایط، چراغ جشنواره روشن بماند.  او گفت: امسال هم جشنواره در بحث مسئولیت‌های اجتماع مثل کمک به بیمارستان امام خمینی اهتمام می‌ورزد. کمک به بچه‌های جا مانده از تحصیل و اهدای تبلت به آن‌ها را امسال هم خواهیم داشت.  دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از این نشست، عنوان کرد: یکی از نقاط عطف مهم جشنواره همزمانی برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با جشنواره بوده و این المپیاد حالا تبدیل به یک نهال بارور شده است. تابش در ادامه اظهار کرد: با ظهور و برپایی المپیاد، نوجوانان به عنوان نیروهای خلاق در ۲ بخش ایده و فیلم حضور دارند، رقابت می‌کنند و آموزش می‌بینند.  او سپس به بخش استانی جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال ۲۳ استان و دو منطقه آزاد اروند و ارس برای اکران آثار اعلام آمادگی کرده‌اند که در این شهرها هم داوران کودک و نوجوان می‌توانند به تماشای آثار بنشینند.  به گفته او، در افتتاحیه جشنواره سی و چهارم، نکوداشت زنده‌یاد منصور نورپور مدیر فقید سینما قدس اصفهان را خواهیم داشت و در اختتامیه هم نکوداشت دو شخصیت محوری و فقید سینمای کودک و نوجوان، زنده‌یاد فرشته طائرپور و زنده‌یاد محمد ابوالحسنی را برپا خواهیم کرد و از این عزیزان که به واسطه کرونا از میان ما رفتند، تجلیل می‌کنیم.  پرسش‌های خبرنگاران تهران و اصفهان تابش در پاسخ به امیرحسین اکبری از ایرنای اصفهان که پرسید جشنواره سال‌ها است در استان اصفهان برگزار می‌شود، چه تجولات فرهنگی این جشنواره برای اصفهان در برداشته است؟ و در راستای روزآمدی چه اقداماتی برای تولید محتوای برای گوشی‌های هوشمند دانش آموزان انجام شده است؟ گفت: من به فعالیت‌های دبیرخانه اصفهان اشاره کردم. نسلی از خبرنگران عکاسان و تولیدکنندگان آثار هنری همپای این جشنواره بالیدند و تربیت شدند و این جشنواره تاثیر زیادی در تربیت نیروی انسانی داشته است. سال‌های سال در این شهر تولیدات فرهنگی هنری انجام شده و این رویداد، نیروی انسانی ارزشمندی را تربیت کرده است. من با داوران کودک و نوجوان اصفهانی محشور بودم و دیدم که چه قدر به زبان خارجی مسلط هستند و زبان سینما را می‌شناسند. صنعت سینما یک زنجیر به هم پیوسته است که بخشی از آن در اصفهان رخ می‌دهد ضمن آن که اصفهان هم فعالیت‌های بین‌المللی خوبی با شهرهای خواهرخوانده خود داشته است. همه این اقدامات در تعالی شهر اصفهان و توسعه فرهنگی این شهر موثر است. ضمن آن که بچه‌ها در سراسر کشور از طریق گوشی و تبلت خود می‌توانند به جشنواره دسترسی داشته باشد.  دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پاسخ به احمدرضا معراجی از خبرگزاری ایلنا که پرسید دستاورد شما در ارتقای جشنواره در سال‌های حضورتان در بنیاد سینمایی فارابی چه بوده است، بیان کرد: مهم‌ترین دستاورد من این بود که به تولید سفارشی برای جشنواره مهر پایان زدیم. من ابتدا با ۴۰ فیلم سفارشی رو‌به‌رو بودم و ما به سفارشی بودن آثار مهر پایان زدیم. البته در ابتدا مورد ملامت واقع شدیم. اولویت ما امیدآفرینی، ارتقای دستاوردهای فنی و خیال‌آفرینی بود که این مهم را در گفتگو با فیلمسازان پیش بردیم و با حمایت آن‌ها مواجه شدیم. ما ۹ اثر سینمایی را با گردش مالی ۹ میلیارد تومانی اکران کردیم و تلاش ما این بود که سهم بیشتری برای این گونه سینمایی در اکران داشته باشیم.  او در پاسخ به سوال زهرا منصوری از خبرگزاری مهر درباره سرنوشت اکران آثار کودک و نوجوانی است که در این سال‌ها، فرصت اکران به دست نیاوردند، گفت: من با فیلیمو و نماوا گفتگوهای مفصلی داشتم و از آن‌ها قول گرفتم اما بخشی از اکران آثار هم به تصمیم صاحبان آثار باز می‌گردد، البته ما اقداماتی در این راستا داشتیم و برای مثال یدو و مهران را در تلویزیون محدود به نمایش درآوردیم. فیلم خورشید هم اکران سینمایی و اکران آنلاین خوبی داشت.  تابش در جواب پرستو سینایی از خبرگزاری ایسنای اصفهان که گفت صدا و سیما و سامانه نمایش‌های آنلاین باید با نرخ بهتری از تولید کنندگان آثار کودک را خریداری کنند، اما به خاطر شرایط کرونایی این چالش وجود داشته و بچه‌ها نیاز دارند به تماشای آثار ملی بنشینند و این یک رقابت نابرابر است… در این آثار هم نشانه‌های فرهنگی قومیت‌ها را می‌بینیم که بخشی از آن‌ها اکران آنلاین دارند و بخشی هم در خانه جشنواره اکران می‌گیرند، بیان کرد: ما از شهرهای مختلف آثار سینمایی را داریم و تنوع اقلیمی در جشنواره زیاد است. از اصفهان تا سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان، آثار سینمایی داریم. بودجه جشنواره نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشته. ما ملزم به صرفه جویی هستیم و هزینه‌ها را کاهش دادیم و برند بین‌المللی فارابی به کمک ما آمد و من از تمام کسانی که نسبت به گذشته، بدون دریافت دستمزد بالا آمدند و از خودگذشتگی و همراهی کردند، تشکر می‌کنم و امیدوارم سال‌های آینده شرایطی فراهم شود که مهمانان بتوانند به شهر اصفهان سفر کنند.  او در جواب شیرین مستغاثی از روزنامه اصفهان زیبا، درباره داوری کودکان و نوجوانان به شکل حضوری و آنلاین توضیح داد: امسال ما هر دو گونه داوری را داریم. متقاضیان در سامانه و پرتال جشنواره ثبت نام می‌کنند. کودکان و نوجوان ایرانی تا ساعت ۲۴ سوم مهر می‌توانند ثبت‌نام کنند و بعد از ثبت‌نام دو گزینه داوری حضوری و آنلاین را انتخاب می‌کنند و شیوه داوری برایشان ارسال می‌شود.  دبیر سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در جواب رضاپورزارعی از روزنامه هنرمند درباره دستاوردهای المپیاد فیلمسازی نوجوانان در این سال‌ها عنوان کرد: قاطعانه می‌گویم که نسل آینده سینمای ایران بی‌تردید متاثر از المپیاد فیلمسازی نوجوانان خواهند بود. نوجوان ۱۱ ساله‌ای که سال ۹۶ در المپیاد شرکت کرده الان نوجوانی با هزار رویا است که قطعا جذب سینما خواهد شد. المپیاد یک نهاد سرمایه‌گذاری انسانی بوده و حضور فعال مربیان و منتورها نیز دستاورد بزرگی بوده است. نوجوانان می‌فهمند که توسعه ایده صرفا فردی نیست و می‌تواند به صورت جمعی رخ دهد. ما در این المپیاد کار تیمی را یاد می‌دهیم و توسعه ایده آموزش داده خواهد شد. سال گذشته نامه‌ای را برای وزیر آموزش و پرورش فرستادم که در آن درخواست کرده بودم که المپیاد فیلمسازی به عنوان یکی از المپیادهای ملی به رسمیت شناخته شود و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.  او در پاسخ به رضا منتظری از سینماپرس که گفت شرایط کرونا و آنلاین شدن تغییراتی را در برپایی جشنواره ایجاد کرده؛ در این شرایط برگزاری جشنواره چه دستاوردی دارد؟ بهتر نبود این بودجه صرف زیرساخت‌ها شود و با توجه به واکسینه شدن اهالی رسانه و سینما بهتر نبود این جشنواره به صورت تجمیعی در همان اصفهان برگزار می‌شد؟ اظهار کرد: دکتر اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین گفت‌وگویشان به این سوال جواب دادند و تٲکید کردند که بنای سیاست فرهنگی وزارت ارشاد، تعطیلی هیچ رویدادی نیست، بلکه تلاش برای ارتقای سطح کیفی آثار صورت می‌گیرد و تحت هر شرایطی نباید چراغ جشنواره‌ها خاموش شود. جشنواره‌ها نقش آینه‌ای دارند که در بطن آن، آثار با هم مقایسه می‌شوند و استعدادها مورد شناسایی قرار می‌گیرند ضمن آن که تولیدکندگان و مخاطبان انتظار برگزاری جشنواره را دارند. این جشنواره‌ها به مثابه ویترینی از تولیدات سالیانه سینما هستند و سیاست وزارت ارشاد تداوم برگزاری جشنواره‌ها است. درباره حضور هنرمندان، خبرنگاران و اهالی رسانه در اصفهان، باید بگویم وزارت بهداشت و شرایط بهداشتی کشور اجازه نمی‌دهد که هنرمندان را به صورت تجمیعی برای هفت روز در شهر اصفهان جمع کنیم و برایشان هتل بگیریم و به همین علت جشنواره را در تهران هم برگزار می‌کنیم.  تابش همچنین در پاسخ به انصاری‌پور از خبرگزاری فارس اصفهان درباره اینکه چه قدر این جشنواره توانسته با اندیشمندان رابطه برقرار کند، گفت: ما کمیته بینارشته‌ای را ایجاد کردیم. دبیرخانه جشنواره و دبیر جشنواره این همت را داشته‌اند که از نطرات مختلف متخصصان میان رشته‌ای استفاده کنند و حتی در ترکیب کارگاه‌ها و نشست‌ها نیز چنین چیری به چشم می‌خورد.  او در جواب فائزه عباس‌پور از باشگاه خبرنگاران اصفهان که درباره مجوز ساترا برای پخش آثار جشنواره سوال کرد، گفت: ما مجوزهای لازم را گرفتیم و تیوا نیز اقدامات لازم را انجام داده است.  تابش همچنین در جواب مرضیه علیپور از سوره سینما درباره چگونگی حمایت از تولیدات سینمای کودک و نوجوان در این سال‌ها گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد سینمای فارابی و مرکز سینمای گسترش و تجربی، صدا و سیما و مرکز صبا و حتی حوزه هنری از بحث انیمیشن حمایت داشتند، اما نمایش این آثار نیز بسیار مهم است و حمایت‌های لازم باد در این خصوص صورت بگیرد. این آثار باید با قیمت مناسب خریداری شده و در سامانه‌های نمایش آنلاین اکران شوند.  دبیر سی‌‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پاسخ به شیرین عظیمیان از دنیای اقتصاد اصفهان که پرسید شهرداری اصفهان برای برگزاری این جشنواره هزینه می‌کند و می‌خواهد در زمینه ارتباطات بین‌الملل هم هزینه کند. جشنواره چه قدر در این خصوص توانسته مفید باشد؟ اظهار کرد: اساسا سینما در بازار فرهنگ و هنر جایگاه ویژه‌ای دارد. سینما از نطر آورده مالی نسبتا گردش مالی قابل توجهی را ایجاد می‌کند و نگاه من به بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و …. سرمایه‌گذاری در صنعت سینما است و ما مکلف هستیم که در این زمینه، در کلان شهرها سرمایه‌گذاری کنیم. مهم‌ترین درآمد شهرداری‌ها برای حمایت‌گری، همان اعتباری است که میان اهالی فرهنگ و هنر ایجاد می‌کنند و این قضیه بهترین دستاورد برای شهرداری به حساب می‌آید.  او در جواب داوود کنشلو از خبرگزاری ایکنا که درباره میزان استفاده بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره فیلم کودک از محتوای قرآنی برای تولید آثار سوال کرد، گفت: انتظارات فرهنگی از سینما بخصوص در کشوری مثل ایران بالا است. تقویت فرهنگ دینی و به نمایش درآوردن آثاری که برگرفته از خیال و فانتزی باشد اهمیت دارد. ما خرسندیم که به اندازه سهم خود در سینما، تلاش کرده‌ایم. نمایش شئون فرهنگی در مراسم سینمایی مورد اهتمام ما بوده و تصویر کردن اصول دینی در دستورکار ما قرار داشته است. انیمیشن‌هایی مثل شاهزاده روم و فیلشاه که برگرفته از آیات قرآن بود در سینمای این سال‌ها کار شده. نگارش فیلمنامه حضرت خدیجه (س) با عنوان بانوی اول اسلام تمام شد و یا فیلمنامه‌هایی با عناوین «زیارت از راه نور و نزدیک» و یا «پنج گرم» و «رزق موعود» نوشته شده و همه این‌ها تلاش‌هایی است که بنیاد سینمایی فارابی بنابر تقویت باورهای دینی در دستور کار خود قرار داده است.  دبیر سی‌‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در جواب مانیدا یزدانی از برنای اصفهان درباره اینکه این دوره جشنواره درباره بچه‌های افغان چه کرده است، گفت: جا دارد که از شهروندان عزیز افغانستانی یاد کنیم که سهم خود از یک جامعه آرام را مطالبه می‌کنند. خوشبختانه درباره کودکان خبرنگار چنین روندی در دستورکار جشنواره قرار دارد.  او همچنین در پاسخ خبرنگار روزنامه کیهان درباره مکان افتتاحیه جشنواره سی و چهارم عنوان کرد: افتتاحیه در اصفهان برگزار می‌شود و تلاش ما این است که افتتاحیه طول زمانی کوتاهی داشته باشد و می‌خواهیم از کمیت بکاهیم و بر کیفیت بیافزاییم. همین که جشنواره تعطیل نشده و مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینما حاضر شود، تلاش خاصی برای ایجاد فضای مفرح هم هست. شاید تعدادی از هنرمندان هم صبح به اصفهان بیایند و شب بازگردند چون به هیچ وجه بحث اقامت را به دلیل رعایت پروتکل‌ها نخواهیم داشت. دوست داریم آیین سینما رفتن حفظ و دوباره زنده شود.  تابش در جواب شیما غفاری از خبرگزاری ایسنا درباره اینکه جشنواره سی و چهارم در مقطع جابه‌جایی مدیران چه قدر می‌تواند باکیفیت برگزار شود، بیان کرد: اولین سفر استانی وزیر ارشاد به استان اصفهان بود و به ما گفتند که برپایی جشنواره را با قوت ادامه دهیم. رویکرد ایشان نیز مثل ما تلاش برای برگزاری هرچند با کیفیت‌تر این جشنواره است.  دبیر سی‌‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پ همچنین در پایان در جواب امیدرضا ساکت از خبرگزاری تسنیم اصفهان که گفت این دومین باری بود که جشنواره با صرفه‌جویی و به صورت آنلاین برگزار شد اما ما شاهد ایرادات فنی هم بودیم و روح جشنواره در شهر جاری نبود، دبیرخانه جشنواره چه تمهیداتی در این خصوص اندیشیده است، اظهار کرد: تاب‌آوری جامعه در شرایط کرونایی مد نظر ما بود و بخشی از مواجهه ما با کرونا برگزاری جشنواره به صورت آنلاین بود. امسال هم اصراری به برگزاری جشنواره تمام فیزیکی نداریم و سینماها آثارمان را با پنچاه درصد ظرفیت اکران می‌کنند. ما تابع دستورالعمل‌های کرونایی هستیم و تا جایی که قانون اجازه دهد ما اقدام می‌کنیم. امیدوارم در سال‌های آتی با واکسینه شدن تمام جامعه بتوانیم جشنواره را به صورت تمام فیزیکی برگزار کنیم. انتهای پیام/