رویداد ملی فردخت کاشان و سه گانه دانش، هنر و صنعت
رویداد ملی فرهنگی و هنری فردخت کاشان یکی از  ویژه برنامه‌هایی است که باوجود ظهور دیرهنگامش توانست در دومین دوره تجربه خود با اقبال گسترده ‌ای مواجه شود.  "فردخت" نام نمادین لباس مخصوص محلی زنان یکی از مناطق کاشان و هدف از نامگذاری آن بر یک رویداد هنری با موضوع مد ولباس توجه دادن به پیشینه تاریخی و هویت یک تولید عمومی در حوزه پوشش و پوشاک است. نگاهی به تاریخچه صنعت نساجی در کاشان و  وجود طرح و نقشه‌های متنوع و هنرمندانه در بوم قالی و صنایع دستی و پوشاک  نشان می‌دهد که هنرمندان این هنرشهر ایران در هر عصر و دوره با ابتکار و خلاقیت‌های هنری خود کوشیده‌اند هم در فرهنگ عمومی جامعه نقش‌آفرینی کنند و هم سبک و سیاقی متفاوت و منحصر به رنگ و عطر کاشان ارایه کنند. فردخت یکی از دهها هنری است که در حوزه مد و لباس به یادگار مانده و پس از سالها با  دغدغه مندی متعهدانه جمعی از شخصیتهای حقیقی و حقوقی کاشان، به رویدادی نقش‌آفرین و هویت‌ساز تبدیل شده است. سه گانه دانش، هنر و صنعت، رویکرد عالمانه و هوشمندانه فردخت و نقشه راه به ثمر نشستن یک پروژه فرهنگی و ارزشی است که می‌تواند در  همین آغاز راه با تحرک بخشی به بازار هدف، در رونق اقتصاد فرهنگ و هنر سهم مهمی داشته باشد. پشتوانه دانشی تولید پارچه  و پوشاک، سرمایه ارزشمند هنری هنرمندان طراحان مد و لباس و نگرش مغتنم صنعتگران و تولیدکنندگان پارچه و لباس و از سوی دیگر توجه ذائقه مخاطبان و شناخت شاکله فرهنگی جامعه، جملگی عزم و اراده جمعی را برای برندسازی فردخت در چرخه بازار پوشاک و منسوجات و ورود به عرصه تولیدات فاخر و هنرمندانه دوچندان کرده است. در رویداد نخست فردخت، "مانتو اجتماع" محور فعالیت جمعی طراحان و هنرمندان مد و لباس بود تا از رهگذر ایده‌های خلاقانه شرایطی برای طراحی  دوخت، تولید و عرضه مانتوهایی متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی فراهم شود و بتواند در مقابل موج مدگرایی طرح‌ها و  دوخت‌های  غیرمتعارف و بی‌هویت، حرفی برای گفتن داشته باشد و دومین  رویداد "فردخت" با رویکرد مجموعه‌سازی (کالکشن) دایره ذائقه مخاطب را با تنوع و کیفیت بیشتر و هویت منجسم‌تر در نهاد خانواده نهادینه کند. برای تحقق چنین رسالت سخت و سنگینی باید زنجیره بازار (تولید، توزیع و مصرف) به درستی دیده شود تا علاوه بر فراهم ساختن نیازهای اولیه طراحان و هنرمندان مد و لباس و همچنین پیش‌بینی حمایت‌های تسهیلاتی و امکاناتی برای  تولیدکنندگان و فروشندگان، الگوهای رفتاری مصرف کننده تحت تاثیر قرار گرفته و رونق اقتصادی با جهش تولید شکل گیرد. رویداد دوم فردخت کاشان در کنار گشایش  نمایشگاه، با برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌ها  ورک‌شاپ‌های تخصصی  با حضور استادان و کارشناسان و مدیران آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای و تشکل‌های صنفی تولیدی  نشان داد در هدف‌گذاری راه خود نگاه خردمندانه و هوشمندانه ای داشته و با توجه به "سه گانه دانش، هنر و صنعت" برای ورود به میدان رقابت‌های سالم و هویت‌بخش در ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی مصمم است. این انگیزه زمانی دوچندان شد که  جشنواره بین‌المللی مد و لباس کشور در سال ۱۳۹۹ با نام "بهشت کاشان" برگزار شد و انبوهی از طراحان با نگاهی به نشان‌ها و نشانه‌های فرهنگی و تاریخی منطقه فرهنگی کاشان، آثار بدیع و شگفت آوری را خلق و ارایه کردند. آن جشنواره نشان داد که تمرکز بر نام کاشان برخاسته از یک فهم علمی و دانشی با پشتوانه های تجربی است و حسن استفاده از این ظرفیت ایجادشده نباید مورد غفلت کاشانی‌ها قرار گیرد. حضور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در آیین پایانی معرفی ۱۵ برگزیده بخش رقابتی از ۱۰ استان کشور از بین ۱۸۰ اثر و طرح  و تصدیق فاخر بودن  بخش نمایشگاهی فردخت و پیشتازی آن در بین استان‌های کشور و وعده وی برای بهره‌مندی از تجربه‌ها و الگو های ارایه شده فردخت در گستره  ملی، جملگی اسباب دلگرمی بانیان و برگزارکنندگان رویداد بود. همچنین حضور و مشارکت موثر و فراگیر دستگاه‌های اجرایی، دانشگاهی، مردم نهاد و عمومی و صنفی  کاشان در نظام بخشی و مدیریت این اقدام ارزشمند  فرهنگی هنری به ویژه تلاش برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت پوشاک، نمایش شکوهمندی از دغدغه‌مندی، تعهد و تخصص بانیان بود که البته بر رونق کمی و کیفی رویداد افزوده بود. نباید از نظر دور داشت که فرهنگ عمومی منطقه کاشان به واسطه غنای معنوی و دینی مقتضی رهیافت‌هایی چون فردخت است تا عفاف و حجاب به منزله یک اصل اعتقادی  و نمادهای پوشش اسلامی و ایرانی به عنوان میراثی معنوی و ارزشی در دارالمومنین کاشان، همچنان با اصالت و صلابت حفظ شود. * رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان