چه شاخص‌هایی برای بازگشایی مدارس الزامی است؟
حمید سوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: با وجود این شاخص ها نمی توان، نسخه واحدی برای بازگشایی همه مدارس پیچید؛ به عبارتی در این شرایط نسخه واحد در همه جای کشور جواب نخواهد دارد و بازگشایی مدارس را الزاما نمی توان با یک پروتکل واحد به سرانجام رساند. وی اظهار امیدواری کرد که متولیان امر بدون استناد به مطالعات عمیق و دقیق علمی و در نظر گرفتن شرایط بومی اقدام به بازگشایی مدارس نکنند و بدانند که هر تصمیم اشتباهی، می تواند عوارض جدی و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: مدیریت بیماری  کرونا، قبل از بازگشایی مدارس و پس از آن باید دقیق، مبتنی بر شواهد علمی، بومی و با نظارت، پایش و ارزشیابی مستمر باشد. سوری، همراهی والدین را در بازگشایی مدارس، بسیار مهم دانست و گفت: اطمینان دادن به خانواده ها برای رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و حضور بدون دغدغه کودکانشان در مدرسه، ضروری است؛ به عبارتی آمادگی حدود ۱۵ میلیون خانواده برای استقبال از این اقدام بسیار ضروری است. وی خاطرنشان کرد: بررسی های اولیه در جامعه، تصویر امیدوار کننده ای از استقبال درصد بالایی از خانواده ها برای فرستادن کودکانشان به مدرسه در سال تحصیلی جاری را ارائه نمی دهد. این اپیدمیولوژیست گفت: هرچند برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری مستندات متفاوتی وجود دارد که می‌تواند هر تصمیمی را موجه جلوه دهد، اما این کار باید به صورتی انجام گیرد که زمینه افزایش بیماری را در جامعه فراهم نکند. سوری افزود: از کل کشورهای دنیا که درگیر بیماری هستند ۱۰۵ کشور با حدود یک میلیارد دانش آموز، تصمیم به ممانعت حضوری دانش آموزان گرفتند؛ در مقابل ۵۹ کشور هم تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته اند یا قبلا بازگشایی کرده اند. وی ادامه داد: در اغلب این کشورها تصمیم برای بازگشایی نه در سطح ملی، بلکه به سطح استانی یا ایالتی برمی گردد و آنها این تصمیم را اتخاذ کردند؛ زیرا منطقه به منطقه، شهر به شهر حتی مدرسه به مدرسه تصمیم متفاوتی باید گرفته شود. سوری تاکید کرد: در صورتی که مسئولان تصمیم به بازگشایی مدارس دارند پیشنهاد می شود مواردی رعایت شود که از جمله از کودکان دارای بیماری‌های زمینه ای مراقبت ویژه به عمل آید. این اپیدمیولوژیست گفت: مورد پیشنهادی دیگر این است که  ابتلای کودکان به بیماری‌های التهابی در طول سال تحصیلی به صورت دقیق پایش و نظارت شود و از حضور آنها در مدرسه خودداری شود. وی، پایش رفتار کودکان در ارتباط با اپیدمی به صورت تمام وقت، به حداقل رساندن ظرفیت کلاس ها، نصب تهویه مناسب در کلاس ها یا برگزاری کلاس در فضای باز را از دیگر پیشنهادهایی اعلام کرد که باید به دقت رعایت شود. سوری ادامه داد: همچنین برگزاری دو یا حتی سه شیفت مدارس به منظور کاهش تراکم،  پایش منظم دانش آموزان در ورود به مدرسه به لحاظ علائم سندرمیک بیماری کرونا، رعایت بهداشت شخصی و محیط به ویژه آبخوری ها و  سرویس های بهداشتی و رعایت پروتکل های بهداشتی از دیگر مواردی است که به صورت کامل باید رعایت شود. وی تاکید کرد: در هنگام پایش علایم بیماری، اگر دانش آموزی حتی یکی از علایم بیماری را داشت از ورود او به مدرسه ممانعت و برای پیگیری، مراقبت و درمان آنها اقدام شود. سوری اظهار داشت: در این شرایط  تا حد امکان از سرویس عمومی برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استفاده شود و در صورت ناچاری، این وسایل با ظرفیت کمتری استفاده شود. وی در پایان عنوان کرد: رانندگان سرویس دانش آموزان و کادر مدارس در صورت کوچک ترین علایم بیماری، خود را قرنطینه کنند.