مبلمان آمفی تئاتر،رض کواینسرت ، مته ، فرز انگشتی ، قلاویز …زیتون و روغن زیتونجاستینو، سایت نیازمندی های هدایای …

نتایج سیاستگذاری جشنواره آیینی و سنتی و توجه به سهم کودکان از تئاتر
پشت سر گذاشتن آخرین روزهای بهار در کنار تب و تاب انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری کشور و تلاش تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران و همچنین خانواده فرهنگ و هنر برای رقم زدن تجلی حضور دوباره ملت ایران پای صندوق‌های رای و قدم گذاشتن در نخستین روزهای گرم تیرماه ۱۴۰۰ خورشیدی خود به میزان کافی آبستن اخبار، حوادث و رویدادهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود. دراین‌میان در حوزه فرهنگ و هنر و شاخه هنرهای نمایشی نیز خداحافظی با آخرین بهار و سلام و درود گفتن به آخرین تابستان قرن نیز در ادامه استمرار تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی بعد از ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ که خود سرآغازی بر حیات مجدد تئاتر در آخرین سال قرن بود با رونق و گرمای بیشتری در حال سپری کردن ایام است. در کنار تلاش خانواده تئاتر برای تولید و اجرای آثار نمایشی، مسئولان و دست‌اندرکاران عرصه هنرهای نمایشی کشور نیز خود را مهیای برگزاری رویدادها و جشنواره‌های تئاتری کشور می‌کنند. از جمله این جشنواره‌ها که در تابستان ۱۴۰۰ خورشیدی شاهد برگزاری‌ آن خواهیم بود،‌ بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است که طی هفته‌ای که آن‌ را پشت سر گذاشتیم دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری خود را نیز پشت سر گذاشت. از دیگر مهمترین رویدادها و فعالیت های این حوزه طی روزهای هفته جاری از ۲۹ خردادماه تا سوم تیرماه ۱۴۰۰، می‌توان به انتخاب حمیدرضا اردلان به عنوان دبیر سمینار جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، تمدید فراخوان بیستمین مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان خانه تئاتر، گشوده شدن درهای مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به روی مخاطبان کودک و نوجوان،‌ «خیر نبینی سعیده» و ایفای ۱۱ نقش توسط یک بازیگر، انتخاب ایوب آقاخانی به عنوان راوی مستند تکیه دولت، میزبانی مهرگان از دو نمایش، «مردگان» اقتباسی از یکی از شاهکارهای ژان پل سارتر، روایت برشی از زندگی اوریانا فالاچی در نمایش «او دو»، میزبانی کانون پرورش فکری از نمایش «آرزوهای یک موش کور»، «بزبز قندی و گرگ ناقلا» در تلویزیون تئاتر ایران و انتشار هشتادوسومین فصلنامه‌ تئاتر اشاره کرد. حمیدرضا اردلان دبیر سمینار جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد دومین نشست شورای سیاستگذاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با محوریت سیاست‌ها و رویکردهای هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد. در این نشست از سوی داود فتحعلی‌بیگی دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، حمیدرضا اردلان به عنوان دبیر هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی و حکم گرفت. قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی پس از اعطای حکم دبیری حمیدرضا اردلان گفت: با توجه به این که سمینار بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، ضرورت برگزاری دو نشست با حضور مدیران وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید در دستور کار قرار گیرد، تا بتوانیم بخش بین المللی را با قدرت و توان بیشتری برگزار کنیم. همچنین در این نشست سمینارهای ادوار پیشین آسیب‌شناسی شد و درباره راه‌کارهای ارتقای سطح کیفی و اثربخشی برنامه ها بحث و گفتگو شد. تاکید بر بهره گیری از امکانات و ارتباطات موجود در حوزه بین الملل برای تسهیل امور اجرایی و هم افزایی برای ارتقای سطح کیفی سمینار از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد. سمینار بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی و با توجه به شرایط شیوع کرونا در گستره بین‌المللی برگزار خواهد شد. تمدید فراخوان بیستمین مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان خانه تئاتر انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، مهلت ارسال آثار به بیستمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه خود را تا پایان وقت اداری شنبه پنجم تیر ۱۴۰۰ تمدید کرد. بر اساس اعلام این انجمن، علاقه‌مندان و فعالان عرصه مطبوعات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در حوزه تئاتر می‌توانند همچون دوره‌های پیشین، آثار خود را در بخش‌های گزارش، گفتگو، یادداشت، نقد، مقاله، ترجمه و عکس به نشانی پستی این انجمن: تهران، صندوق پستی ۱۶۴- ۱۵۶۱۵ (محمدرسول صادقی) ارسال کنند. از متقاضیان شرکت در این مسابقه تقاضا می‌شود که ابتدا فرم مربوطه را، تکمیل و سپس با پیوست کردن آثار خود داخل یک پاکت و با درج مشخصات فردی، نشانی کامل محل سکونت و تلفن‌های ثابت و همراه روی آن، برای این انجمن ارسال کنند. آثار متقاضیانی که فرم شرکت در مسابقه را پر نکرده باشند از فرایند مسابقه کنار گذاشته می شوند. علاقمندان برای اطلاعات بیشتر می‌تواندد به تارنما (وب‌سایت) خانه تئاتر مراجعه کنند. درهای مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به روی مخاطبان گشوده می‌شود سعید زین‌العابدین معاون مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان گفت: مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری، تماشاخانه‌های خود را در شرایطی روی مخاطبان می‌گشاید که شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند تب‌سنجی از کارکنان، مراجعه‌کنندگان و تماشاگران و ضد عفونی سالن‌ها با برنامه‌ای منظم و روزانه با جدیت اجرا خواهد شد. زین‌العابدین یادآور شد: اهدای ماسک بهداشتی به تماشاگران در بدو ورود به سالن‌های نمایش، مناسب‌سازی سیستم تهویه هوا و کاستن ظرفیت سالن‌ها به یک سوم با توجه به رعایت فاصله اجتماعی در هر اجرا ۵۰ تماشاگر از جمله این تمهیدات است. در نخستین گام، اجراهای فضای باز به صورت رایگان در محوطه‌ بیرونی مرکز تئاتر واقع در پارک لاله صورت می‌گیرد که تلاش می‌شود با این گام چراغ تئاتر در این مرکز در هفته آغازین تابستان روشن شود. زمان و ساعت دقیق اجراها نیز به‌زودی اعلام خواهد شد. معاون مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری در پایان درباره نحوه انتخاب گروه‌های نمایشی برای اجرا نیز گفت: علاوه بر اجراهای فضای باز، این مرکز میزبان نمایش‌های صحنه‌ای در سالن‌های گلستان و بوستان خواهد بود. سال گذشته با آغاز شیوع بیماری کرونا، اجرای تعدادی از نمایش‌ها به‌اجبار متوقف شد و تعطیلی سالن‌های نمایشی در این یک سال و چند ماه مانع از انجام تعهدات اجرایی آنان شد. بنابراین اولویت برنامه‌ریزی برای از سرگیری اجراها با این گروه‌هاست. «خیر نبینی سعیده» و ایفای ۱۱ نقش توسط یک بازیگر نمایش خیر نبینی سعیده به نویسندگی فرهاد نقدعلی، کارگردانی علیرضا احمدی‌خیری، تهیه کنندگی حسین خیرخواه و طراحی و مشاور پروژه‌ شاهین چگینی از ۵ تیر در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. در این اثر امیررضا کوشانی در ۱۱ نقش متفاوت به ایفای نقش می‌پردازد و موسیقی نیز برعهده گروه دراج (یزدانمهر مشیدی، امیر رفیعا) است. خیر نبینی سعیده از پنجم تیر هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در سالن صنوبر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. ایوب آقاخانی راوی مستند تکیه دولت شد مستند تکیه دولت به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان با نگاهی به این پدیده فرهنگی دوره قاجار که تاثیر عمیقی بر معماری، تئاتر و موسیقی داشته، همزمان با مرحله تدوین،‌ ایوب آقاخانی را به عنوان راوی متن‌گفتارهای این اثر انتخاب کرد. علیرضا قاسم‌خان تهیه‌کننده مستند تکیه دولت ضمن تایید این خبر درباره این طرح گفت: مستند تکیه دولت بر اساس طرحی پژوهشی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصویب شد و فروردین ماه امسال متن پژوهشی را تبدیل به متنی کردیم که بشود بر اساس آن فیلمی مستند ساخت. وی ادامه داد: متنی که برای پژوهش نوشته می‌شود با متنی که به فیلمنامه تبدیل می‌شود تفاوت دارد. در تبدیل متن به این نکته توجه داشتیم که اطلاعات کمتر، اما به نحوی باشد که تماشاگر بتواند زمان دیدن فیلم آن‌ها را به خاطر بسپارد. بازسازی بصری مستند تکیه دولت در راستای هویت تاریخی این بنا شکل گرفته است قاسم‌خان درباره اسناد و تصاویری که از تکیه دولت باقی مانده گفت: اسناد و تصاویری و نقاشی‌ها از تکیه دولت زیاد است. اگر چه فیلمی از آن وجود ندارد. متاسفانه از آن ساختمان و بقایایش هم، چیزی نمانده است. تکیه دولت یکی از مهمترین فضاهای فرهنگی و هنری بوده که از منظر هنر موسیقی، نمایش و تعزیه واجد ارزش است. به دلیل همین تاثیر، در حافظه شهر تهران و مردمش باقی مانده است. تکیه دولت یکی از نوادر بناهای تاریخی تهران است که عکس‌های مختلفی از آن در آرشیوها وجود دارد. در زمان ناصرالدین شاه این بنا محل اصلی اجرای تعزیه بوده و از این وجه به آن، بسیار توجه شده، از نظر معماری هم مورد توجه نقاشان بزرگی مثل کمال الملک بوده است. عبدالله قاجار از عکاسانی است که عکس‌های فراوانی از تکیه دولت گرفته است. تکیه دولت محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و تدوین آن شروع شده است. این مستند اواخر تابستان امسال آماده نمایش خواهد شد. میزبانی مهرگان از دو نمایش «تَوَحُش» و «مردگان» نمایش تَوَحُش به نویسندگی علیرضا افشارنادری، طراحی و کارگردانی حسین اناری و تهیه کنندگی سارا داروفروش از امروز ۳۰ خرداد ماه در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود. کمند کلبادی، محمد تاجیک، محمدپوریا هلالی، احسان صاحبدادی و هلیا هامرز در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خانواده ای در شهری بی طرف، از سمت شمال و جنوب درگیر جنگ و نزاع هستند و دچار بیماری و قحطی شده اند. پس از مرگ پدر و مادر، فرزندان ... علاقه مندان جهت تماشای این نمایش که از روز یکشنبه ۳۰ خردادماه، هر روز ساعت ۱۹ در سالن دو خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود، می‌توانند به خانه نمایش مهرگان به آدرس خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، پلاک ۵ مراجعه کنند. «مردگان» اقتباسی از یکی از شاهکارهای ژان پل سارتر نمایش مردگان به نویسندگی مجتبی جعفری‌پور و کارگردانی امیرحسین انصاری، دیگر نمایشی است که از ۳۰ خرداد تا ۱۵ تیرماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اصلی تماشاخانه مهرگان به صحنه میرود. این کار به سرپرستی گروه تندیس اجرا می‌شود و براساس نمایشنامه «مردگان بی کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر نوشته شده است و به موضوعات و سوال‌های امروزی و مهم بشر می‌پردازد؛ مقصر کیست؟ این یکی از موضوعاتی است که سعی شده در این نمایش با برداشتی از نتیجه‌گیری سارتر، با مخاطب در میان گذاشته شود تا به دنبال جواب بگردیم که شاید بانیان این مسأله را بیابیم.  این کار با درون مایه درام و کمی طنز، به سبک رئال کار شده که در اجرای آن از متد جدید در میزانسن‌ها نیز استفاده شده است و می‌خواهد شباهت‌ها، تفاوت‌ها و دلایل پستی‌ها را شکافته و به درون مایه آن بپردازد و دست آخر این خود بیننده است که باید انتخاب کند و قضاوت را کنار بگذارد. داستانی که این نمایش دنبال می‌کند سرگذشت و روبرو شدن دو گروه مبارز است و هردو گویی راه هدف و پیروزی خود را از دست داده و به دنبال مسائل کاذب آن هستند که شاید هم درست است.  در این جدال، یافتن مسیر همراه با خون آنها جاریست و اشخاص سیاه و سپید جای خود را به خاکستری می‌دهند و در بحبوحه تاریکی این رویارویی، چراغی روشن است که شاید بتواند حقیقت را آشکار سازد اما... نازیلا عظیمی، تداعی سعیدی فر، مجتبی جعفری پور، امیررضا باباولیان، علیرضا وزیری، محمدرضا وزیری، ملیکا زاهدی، سارا محبی، مریم محبی، صادق کاوانلویی، امیرحسین انصاری، بهرام مصطفایی، نیکی میرصادقی و حامد شیخی بازیگران این اثر نمایشی هستند. این نمایش محصول گروه هنری تندیس است که در سال ۱۳۹۹، با نمایش‌های با من حرف بزن، مجلس آذر، گرسنه‌ها، همبازی و برای لیلا به کارگردانی حامد شیخی و اسب‌های پشت پنجره به کارگردانی مجتبی جعفری‌پور، به عنوان پرکارترین گروه تئاتر سال شناخته شد. روایت برشی از زندگی اوریانا فالاچی در نمایش «او دو» نمایش «او دو» با روایت برشی از زندگی اوریانا فالاچی خبرنگار مشهور ایتالیایی و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسیِ وی به صحنه می‌رود. طراحی و کارگردانیِ نمایش «او دو» توسط آرمان شیرالی‌نژاد و نویسندگیِ این اثر به قلم گلناز ساکی نگارش شده است. این نمایش جدیدترین تولیدِ گروه هنری مُخ‌تلفات است. «او دو» درباره بخشی از زندگیِ اوریانا فالاچی خبرنگارِ مشهورِ ایتالیایی و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسیِ او و مصاحبه‌هایش با رهبرانِ کشورهای گوناگون است. به دلیلِ دکورِ خاص و متفاوتِ «او دو»، این نمایش در هر نوبت اجرا، در دو سانسِ پیاپی به روی صحنه خواهد رفت. فرمِ اجرایی و طراحیِ‌ حرکاتِ این نمایش با تعداد بازیگرانِ بیشتری از تولیدِ پیشینِ این گروه (مُختَلَِفیم) خواهد بود. شیرالی پیش‌تر دو نمایش گرگ‌ها در آشپزخانه و مختلفیم را روی صحنه برده است. «لاموزیکا» دومین تجربه کارگردانی الهام پاوه‌نژاد لاموزیکا به نویسندگی مارگریت دوراس از مهم‌ترین آثار تک پرده‌ای ادبیات نمایشی محسوب می‌شود که توسط زنده‌یاد هوشنگ حسامی ترجمه شده و قرار است در نیمه‌ دوم تیر توسط الهام پاوه‌نژاد به صحنه برود. الهام پاوه‌نژاد پس از اجرای نمایش کافه پولشری به عنوان اولین تجربه کارگردانی اش که نزدیک به ۱۰۰ اجرا در سالن‌های مجموعه تئاترشهر، پردیس تئاتر شهرزاد، خانه موزه انتظامی و پنج شهر در استرالیا داشته است، نمایش لاموزیکا را برای دومین تجربه کارگردانی و دراماتورژی خود انتخاب کرده است. میزبانی کانون پرورش فکری از نمایش «آرزوهای یک موش کور» نمایش آرزوهای یک موش کور به نویسندگی سعید ابک و کارگردانی وحید نفر از ۱۰ تیر ماه اجراهای خود را در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز می‌کند. نمایش آرزوهای یک موش کور از تولیدات سال ۱۳۹۸ کانون پرورش فکری است که با همه‌گیری بیماری کرونا اجراهای آن متوقف شد و پس از مدتی اکران آن به صورت آنلاین در طرح نمایش‌نما در پایگاه اینترنتی کانون ادامه یافت. این نمایش ویژه کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۲ سال است و هنرمندانی همچون خالق استواری، سعید ابک، علی باروتی و هدیه حاج‌طاهری در آن ایفای نقش می‌کنند. نمایش آرزوهای یک موش کور تاکنون توانسته منتخب شانزدهمین جشنواره تئاتر مهر کاشان، هفدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» و جشنواره فصل امید شود و در حالی اجراهای خود را در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر کانون از سر خواهد گرفت که تمامی شرایط و شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون کاستن ظرفیت سالن به یک سوم برای حضور کودکان و نوجوانان در سالن‌های مرکز تئاتر در نظر گرفته شده است. در خلاصه این نمایش آمده است: در یک‌ شب مهتابی، موش کور کوچکی تصمیم می‌گیرد از خانه‌اش در زیرزمین خارج شود و در پی آرزویش که دیدن خورشید است برود. در مسیر خود با حیوانات جنگل روبرو شده و ماجراهای شگفت‌انگیزی برای موش کور اتفاق می‌افتد. این نمایش همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۱۵ در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری واقع در بوستان لاله تهران اجرا خواهد داشت. پیش از اجرای این نمایش، یک نمایش محیطی ویژه کودکان و نوجوانان نیز به صورت رایگان در فضای باز مقابل مرکز تئاتر کانون در ساعت ۱۸:۳۰ اجرا خواهد شد. «بزبز قندی و گرگ ناقلا» در تلویزیون تئاتر ایران پخش نمایش بزبز قندی و گرگ ناقلا ویژه کودکان و نوجوانان از دوم تیرماه ساعت ۱۸ در تلویزیون تئاتر ایران آغاز می‌شود. این نمایش که کاری از هنرمندان تئاتر اصفهان است و در سال ۱۳۹۸ به نویسندگی و کارگردانی امیر شیخ‌علی به صحنه رفته و ویژه مخاطبان کودک و نوجوان است. در خلاصه داستان نمایش بزبز قندی و گرگ ناقلا آمده: گرگ ناقلای قصه بزبز قندی در گوشه‌ای از جنگل در حال مرور کتاب‌هایی است که در داستان آن‌ها نقشی داشته و از بین کتاب‌ها با دیدن کتاب قصه بزبز قندی تصمیم می‌گیرد تا با سفری به خاطرات و گذشته‌های دور و دراز، این بار خود راوی این قصه پندآموز باشد. بازیگران این نمایش امیر شیخ‌جبلی، امیرحسین حسن‌پور، آلما حمیدی، میترا آقایی، درین جعفرپیشه، آناهیتا عبداللهی و باران جوادی هستند. انتشار هشتادوسومین فصلنامه‌ تئاتر هشتادوسومین شماره‌ فصلنامه‌ علمی ـ پژوهشی تئاتر به سردبیری سیدمصطفی مختاباد زیرنظردفترپژوهش، آموزش و انتشارات نمایش منتشر شد. در این شماره شش مقاله به چاپ رسیده است که عناوین آن عبارتند از «دراماتورژی طراحانه با بهره‌گیری از اندیشه شالوده‌شکنی ژاک دریدا» نوشته رضا مهدی زاده و علیرضا حسین زاده، «مطالعه انتقادی تاثیرمهاجرت برهویت شخصیت‌های نمایشنامه پاره‌سنگ در جیب‌هایش اثر مری جونز» نوشته پویا رئیسی، علی رجب زاده، طهماسبی و احسان آجورلو، «تبیین جایگاه و نقش تئاتر خیابانی در رشد اجتماعی با ابتنای برتأملات زیبایی‌شناسانه و تربیتی جان دیویی» نوشته میلاد حسن نیا، نادرشایگان فر و رحمت امینی، «اسلحه و انسان جورج برنارد شاو: طنزی با گفتمان‌سازی ضد ایدئولوژیک یا کمدیِ همگام با ابزارهای ایدئولوژیک؟» نوشته نوید مقصود و بهروز محمودی بختیاری، بررسی تطبیقی نمایشنامه‌های «افعی طلائی» اثر علی نصیریان و «پایین، گذر سقاخانه» اثر اکبر رادی در پردازش شخصیت‌های لوتی و لومپن نوشته حسین شماخی و محمدحسین ناصربخت. «واکاوی پدیده قاجارگرایی درادبیات نمایشی دهه ۷۰ و ۸۰ از منظر آرای لوکاچ» نوشته علی روحانی، نسیم سلیمانی و بهزاد آقاجمالی، «مروری بر رویکردهای جایگزین برای الگوی کلاسیک حضور صحنه‌ای در هنرهای نمایشی» نوشته سارا پینی که توسط سعید اسدی، ترجمه شده است. شماره ۸۳ فصلنامه‌ تئاتر ویژه زمستان ۱۳۹۹ وبا بهای ۱۲ تومان منتشرشده است.