هلدینگ تجارت بین الملل بهمردقیمت صندلی تاشو سینمایی رض کو …دستگاه چاپ بنرشنوایی سنجی کودکان - شنوایی سنجی …

حاجی میرزایی: مُصمم به تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستیم
به گزارش ایرنا؛ محسن حاجی میرزایی این اظهارات را  در نخستین نشست هیات امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت که در ساختمان شهید رجایی برگزارشد بیان کرد و  گفت: توجه به امور آموزشی از دو ران کودکی و  در شرایطی که مشکلات فراوان جامعه را در بر گرفته حاکی از هوشمندی نظام اسلامی است.   وزیر آموزش و پرورش می گوید: رشد و بالندگی نیروی انسانی اهمیت بسیاری دارد و امروز آنهایی که از لحاظ اقتصادی به پیشرفت جامعه نگاه می­‌کنند بر این باور هستند که هیچ تحول پایداری در جامعه به وقوع نمی­ پیوندد مگر آنکه این تحول در نظام یادگیری اتفاق بیفتد و با نظام یادگیری است که می توان تصویر امیدبخش تری از جامعه را انتظار داشت. حاجی میرزایی گفت: ما نمی توانیم دوره کودکی را بدون توجه رها کنیم و تمام توجه خود را به دوره دبستان معطوف کنیم. اکنون حدود ۷ درصد کودکان صفر تا ۶ ساله در مهدکودک­ های تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۷ درصد دیگر هم در سایر مهدهای کودک هستند و ۸۶ درصد باقیمانده در آغوش خانواده‌­ها هستند و تحت نظر آنها تربیت می‌­شوند. وی  معتقد است: تعلیم و تربیت  نیازمند یادگیری است و خانواده­‌ها برای تربیت فرزندان خود نیازمند آموزش هستند و بر همین اساس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایجاد شده است  تا این ماموریت حساس را به صورت سنجیده و شایسته مدیریت کند. حاجی میرزایی گفت: ما برای پوشش جمعیت دانش آموز با محدودیت­‌هایی مواجه هستیم اما نمی توانیم دوره کودکی را هم رها کنیم و بنا نیست در دوره کودکی کارهایی که در مدرسه انجام می شود را به مرحله ظهور برسانیم بلکه تربیت در خانواده وجود دارد. وی افزود: باید شرایط به گونه‌­ای باشد که در هر خانه، یک مهدکودک ایجاد کنیم و والدین هرکدام یک مربی باشند،   و هرچه در این مرحله توفیق داشته باشیم جامعه­ سالم تری خواهیم داشت و هرچه دوره کودکی با کیفیت تر باشد در دوره دبیرستان هم شرایط باکیفیت تری دیده می شود. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اینک فرصت طلایی است تا سازمانی نو بسازیم و در این مسیر از همه افرادی که انگیزه کافی دارند بهره‌­مند شویم. وی افزود: در زمانی که جهان و کشور با مشکلات و محدودیت های ناشی از بیماری کرونا دست و پنجه نرم می­‌کرد ما شاهد شکل­‌گیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در شورای عالی انقلاب فرهنگی بودیم. ایجاد معاونت تقویت و توانمندسازی خانواده و معاونت امور مهدکودک دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در ین نشست به اهمیت بالای دوران کودکی در تربیت فرد اشاره کرد و افزود: با اضافه شدن مسئولیت آموزش و تعلیم و تربیت گروه سنی سه ساله دوم کودکی، دوره آموزشی ۱۲ ساله آموزش و پرورش به ۱۵سال توسعه یافت و یکی از مهمترین زیرساخت های شخصیتی هر فرد دوره کودکی است اما ما از این دوران به راحتی عبور می‌کنیم و کودک را بچه‌ای فرض می­‌کنیم که توانمندی لازم برای یادگیری ندارد. در حالی که بالاترین سطح یادگیری در سنین کودکی است. سید سعیدرضا عاملی ادامه می دهد: دوران کودکی دوران یادگیری طلایی و فرصت بزرگ تعلیم و تربیت است که در این باره مسئولیت وزارت آموزش و پرورش هم اکنون سنگین­‌تر شده است زیرا برنامه‌­ریزی برای سه ساله اول و سه ساله دوم کودک مسئولیتی جدی بر روی دوش وزارت آموزش و پرورش است و در شرایط پیچیده کنونی که دایره آموزش توسعه یافته تقویت خانواده ها در دوره سه ساله اول و دوره سه ساله دوم اهمیت دارد. استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران می گوید: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هزینه های تعلیم و تربیت دوره کودکی را از محل منابع دولتی تامین می­‌کنند و در برخی از کشورها تا پوشش ۱۰۰ درصدی به این دوره طلایی اهمیت می­‌دهند و آموزش و تربیت در این دوره از موثرترین ضریب برخوردار است. وی معتقد است: فضای مجازی عاملی برای تغییر اکوسیستم فرهنگی تلقی می­‌شود، در هیچ دوره­ای از تاریخ بشریت ما شاهد شرایطی که امروز در آن قرار گرفته­ ایم نبودیم و امروز فرزندان ما از زمانی که می توانند تلفن همراه را در دست بگیرند متصل به فضایی خارج از خانه شده تا زمان پیری که دیگر نمی­‌توانند از تلفن استفاده کنند. عاملی افزود: با توسعه فضای مجازی فرهنگ‌­ها در هم تنیده شده‌اند و امروزه در شرایطی بنگاه‌های  بزرگ تولید خدمات و محتوا در دنیا به صورت سازمان یافته و فعال از دوران کودکی فرزندان ما را نشانه گرفته است که ما به عنوان نظام تعلیم و تربیت وظیفه توانمندسازی، تقویت قدرت تشخیص و آموزش به کودک آن هم در فضای فرهنگی آشفته کنونی را برعهده داریم، تا کودکان ما در مسیر رشد متعادل و منطقی قرار گیرند. وی اضافه کرد: در شرایط کنونی و از لحاظ منابع انسانی متاسفانه تعداد متخصصانی که در حوزه تعلیم و تربیت کودکان فعال هستند بسیار کم است و در نظام تربیت معلم، جای برای تربیت معلم کودک نبوده است. باید روی این مساله برنامه ریزی کنیم و با توجه به فعالیت بخش خصوصی در این مقوله برای کمک به این بخش وظیفه داریم که استانداردهای لازم را تدوین کنیم و همه مهدهای کودک طبق استانداردهای کیفی مرتبط با معلم، محیط آموزشی، روش های نگهداری کودک، محتوایی آموزشی عمل کنند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهتمام جدی مقام معظم رهبری گفت: از ایشان تشکر می‌کنم که  بطور حتم ارتقاء جایگاه علم و تعلیم و تربیت در کشور و همچنین تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و تبدیل شدن پراکندگی و یکپارچگی و تمرکز امور در آموزش و پرورش وام‌دار نگاه حکیمانه ایشان است.   عاملی با اشاره به عملکرد مثبت سازمان بهزیستی گفت:  سازمان بهزیستی همکاری و همراهی بسیار خوبی در رسیدن به یک تصمیم اصولی و یکپارچه را داشت و در ادامه مسیر هم انتقال تجربه و همکاری سازمان بهزیستی بسیار کلیدی و مهم است.   استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در خصوص ساختار سازمان تعلیم و تربیت کودک خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ارزش افزوده بالای فضای مجازی ماهیت غیرمرکزی بودن آن است  که می تواند از ظرفیت هم کاربران در تقویت محیط خود بهره مند شود و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نباید همه کارها و اقدامات را در درون خود جمع کند و باید بتواند کانونی باشد برای بهره گیری از همه ظرفیت های تخصصی مرتبط با کودک در سطح ملی باشد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت ساختارهای وظیفه­ گرا و مأموریت­ محور در موضوع تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ساختارها را ماموریت گرا طراحی کنیم، مأموریت اصلی توجه به خانواده و مهدکودک است و بر همین اساس می‌­توان معاونت تقویت و توانمندسازی خانواده و معاونت امور مهدکودک را ایجاد کرد تا هرکدام متناسب با ماموریت های خود به فعالیت بپردازند.  وزارت آموزش و پرورش در وضعیت کرونا خوب عمل کرد دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی هم گفت: بحث مشارکت، روش تربیت و نظارت از جمله موارد مهمی بودند که از همان ابتدا مدنظر قرار گرفت و اگر این سه مفهوم اصلی دریافت شود باید برای آن برنامه طراحی کرد. جمیله علم­ الهدی افزود:  هنوز برخی روش های قدیمی مطرح است و تدوین اساسنامه نیازمند خلاقیت و ابتکار سخت است البته طراحی چنین سازمانی دشوار است. وی ادامه می دهد: بحث راهبری، نظارت و اجرا در این حوزه اهمیت دارد و در هر سه سطح باید بدانیم که از هر فردی چه مقدار مشارکت می‌خواهیم این سازمان فرا دستگاهی اداره می­‌شود و به همین دلیل نیازمند مشارکت بسیار زیاد است  وزارتخانه‌­ها و نهادها باید همراه باشند. دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی گفت: وزارت علوم باید کمک کند تا نیروی انسانی متخصص تربیت شود و سازمان باید این موضوع را درخواست کند یا در مسائل حقوقی و آموزش های حقوق خانواده سازمان به عنوان یک وکیل مدافع کودک در ایران باید به بحث ورود کند و از دستگاه قضایی و بخش­های دیگر کمک بطلبد. عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای آن ایجاد شده تا از بخش­های مختلف مطالبات خود را بگیرد همچنین خیرین مجرب و متخصص می‌توانند در این حوزه به سازمان کمک کنند. دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اکنون در فضای مجازی  با توجه به آنکه از بیرون کشور حملات بسیاری صورت می­‌گیرد، نمی‌­توان با ابزارهای قدیمی کار را پیش برد و به نظر می­‌رسد تعیین استانداردها و سیاست­‌ها باید به صورت مباشرتی توسط وزارت آموزش و پرورش انجام شود اما دستگاه های مختلف را ارزیابی کند و اگر ملاک های مورد نظر وجود داشت آنها را به همکاری دعوت کند. وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در وضعیت کرونا به خوبی توانست عمل کند و سامانه شاد را ایجاد کرد، از نظر من وزارت آموزش و پرورش می­‌تواند از این تجربه برای تربیت متخصصان حوزه کودک بهره ببرد.  علم­ الهدی با اشاره به وظیفه نظارت در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:‌ نظارت در آموزش و پرورش کار سختی نیست و با امکاناتی که هم اکنون وجود دارد وزارت آموزش و پرورش می­‌تواند حوزه مهدکودک‌ها راهم مدنظر قرار دهد البته تعیین شاخص برای آن اهمیت بسزایی دارد و من معتقدم این ساختار کنونی برای انجام فعالیت ها مناسب نیست و نیازمند خلاقیت بیشتر است. ساختار اسنادبالادستی باید روی توانمندسازی خانواده‌­ها خود را نشان دهد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش هم می گوید: برای تحلیل ساختار اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مواردی که در دوره کودکی اهمیت بسزایی دارد مطالعاتی صورت گرفت و مصاحبه با ۳۰ تن از نخبگان انجام و الگوی پیشنهادی ساختار تقدیم شده است و تحلیل اساسنامه مطالعات مبانی نظری و چالش‌های موجود به تعیین فرایندهای محوری استخراج شد و آن ها خود را در ساختار نشان دادند. مهرزاد حمیدی ادامه می دهد: در اساسنامه گفته شده که کودکی به ۲ دوره سال تقسیم شده به محوریت خانواده و نهادهای مردمی دولتی و غیردولتی انجام می شود و ساختار باید روی توانمندسازی خانواده‌­ها خود را نشان دهد. وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحلیل محتوای آن در ارتباط با مسائل مربوط به دوران کودکی گفت: تعریف تعلیم و تربیت و تکریم هویت به همراه نگاهی یکپارچه و مشارکت نهادهای مختلف و خانواده مد نظر قرار گرفت و اهدافی مانند مشارکت خانواده، بسته عدالت، پوشش کامل آموزش عمومی و استفاده از فناوری اطلاعات مدنظر قرار گرفتند. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد:  ما سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش مانند سازمان استثنایی و سازمان های مطالعاتی را مورد بررسی قرار دادیم و ساختار متکی بر نظام فنی و سازمانی مبتنی بر وظایف مد نظر قرار گرفت و ضوابط ساختار هم مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. اگر می‌خواهیم این سازمان راه بیفتد به حمایت بیشتر دولت  نیاز داریم در این سازمان معاونت فرهنگی و آموزشی و گروه امور آموزش و توانمندسازی وجود دارد. عضو هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک  با اشاره به کار گیری افراد اظهار کرد:  افرادی که قرار است در این سازمان به کار گرفته شوند دانش محور و متخصص باشند تا در مقابل ضعف انباشته قرار نگیریم. پور اصغری عضو هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و معاون سازمان برنامه و بودجه گفت:  جایگاه دبیرخانه اهمیت بسیاری دارد همچنین اگر به دنبال حرف نو هستیم باید پژوهش رنگ و بوی بیشتری پیدا کند اما من این موضوع را در ساختار ندیدم و کمیته تلفیقی باید تشکیل شود تا نظرات تمام کمیته هارا تلفیق کند. ملکی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: یکی از نگرانی های موجود این است که یکپارچگی محتوایی مخدوش شود و تعلیم و تربیت کودک با دوره ابتدایی نباید گسسته شود زیرا در صورت وقوع چنین امری ما به مشکل بر می خوریم، اگر به اتصال میان این دوره توجه نداشته باشیم یعنی امر بدیهی را فراموش کرده ایم. رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مسیری که طی شده است بسیار خوب بود اما اگر به دلایل شکل­ گیری این سازمان برگردیم باید موارد  مختلفی را بسنجیم. یکی از محاسن دوره پیش دبستانی این است که دوره آموزش و پرورش از یکدیگر جدا نیست بلکه آموزش بستری برای پرورش است و نمی­توان تجارب را نادیده گرفت و آموزش را از پرورش جدا کرد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  با اشاره به عدالت آموزشی گفت: یکی از کارهای مهمی که در پیش دبستانی انجام می دهیم برنامه های توسعه کیفی و کمی است و سازمان مذکور صرفا برای انجام فعالیت­‌های اداری مهدکودک ها ایجاد نشده است. در ادامه نشست دکتر مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: پیشنهاد می کنم در ماموریت­ های سازمان به جای بخش خصوصی بخش غیر دولتی نوشته شود تا از منابع عمومی استفاده بیشتری شود. وی ادامه داد: اگر به دنبال ایجاد سازمانی با رویکرد آینده نگر هستیم باید یکپارچگی ارائه خدمات را در ساختار مدنظر قرار دهیم.