سرنوشت غذا در شیراز به خیابان گره می‌خورد؟
به گزارش ایرنا،بیش از سه سال پیش با مصوبه شورای شهر شیراز خبر ایجاد شهر غذا در یکی از خیابان‌های این کلانشهر با هدف ساماندهی اغذیه فروشی‌های سیار سر و صدایی به پا کرد و اعضای شورای شهر شیراز و مدیران وقت گفتند که با توجه به اینکه خیابان غذا به عنوان جاذبه گردشگری برخی کشورها و شهرهای بزرگ جهان به شمار می آید، در آینده نزدیک این خیابان در شیراز نیز راه‌اندازی خواهد شد اما با گذشت سه سال از زمان این وعده هنوز خبری از افتتاح و بهره‌برداری از این خیابان نیست و اظهارات مسئولان حاکی از بررسی مجدد این طرح به دست مدیران جدید شهری دارد و سرنوشت آن مشخص نیست. صرف غذا در رستوران‌های شیک و لوکس تجربه جالبی است اما خوردن غذاهای محلی و خیابانی وسوسه ای است که موجب شده خیابان و گذرهای بسیاری در مرکز شهرهای گردشگرپذیر و مدرن جهان ایجاد و غذاهای متنوع و رنگارنگ به دست مشتریان داده شود. بازار این نوع کسب و کارها با زندگی شبانه بسیاری از شهروندان و گردشگران در سراسر دنیا گره خورده و به تنهایی بعضی از این خیابان ها و گذرهای غذا به عنوان مقصد اصلی بسیاری از گردشگران تبدیل شده است. غذاهای ساده ای با رنگ و بویی محلی و در بعضی موارد طعمی از نوع غذاهای مدرن، شهروندان و گردشگران را حین صرف آن به دور از تجملات رستوران‌های لوکس مشغول به تماشای زندگی جاری در شهر و نظاره فرهنگ و سنت‌های اصیل یک سرزمین می کند. رد گذر غذا در عهد باستان برخلاف تصور خیابان‌های پر از دکه و ماشین‌های سیار فروش غذا، یک پدیده مدرن نیست و رد پای این نوع  گذرها را می توان در اکتشافات باستان‌شناسی نیز مشاهده کرد به نحوی که رومی‌ها در عهد باستان با فروش ماهی‌های سرخ‌کرده بر روی چرخ‌دستی‌های ساده سنگ بنای اولیه این کار هوشمندانه را زدند تا غذایی ساده را به سرعت در اختیار مشتری قرار دهند و در ادامه عثمانی‌ها نیز با اعلام حمایت حکومتی از این نوع کسب و کارها این نوع پیشه‌ها و گذرها را در سراسر امپراطوری خود خصوصا در پایتخت گسترش دادند. در حال حاضر خیابان و گذر غذا در کشورهایی ازجمله هند، فرانسه، مالزی، ترکیه‌، تایلندی،آمریکا  و بسیاری از کشورهای دیگر جهان ایجاد شده و سالانه پول‌های هنگفتی از این طریق به جیب مردم این کشورها سرازیر می شود و خیلی‌ها را برای چشیدن طعم خوراکی های خیابانی از سراسر جهان به سوی این مقاصد رهسپار می شوند. چند سالی است که سر و کله خیابان‌ها و گذرهای غذا در شهرهای بزرگ و گردشگر پذیر ایران نیز پیدا شده که سراغ آن را می توان در خیابان غذای سی تیر ،خیابان غذای باب همایون در تهران، خیابان غذای لشکرآباد در اهواز، خیابان‌ غذای باهنر ،میدان خیام و مجموعه پدیده شاندیز مشهد، بوستان غذای گل نرگس در کرج و خیابان غذای شریعتی شمالی در بجنورد گرفت. بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشور نیز این روزها در راستان رونق صنعت گردشگری و همچنین ایجاد شور و نشاط اجتماعی و ایجاد حرکت‌های فرهنگی در حال و هوای تدارک یک خیابان غذا هستند که ازجمله این شهرها می توان به  گرگان، رشت، تبریز ،سبزوار و لاهیجان اشاره کرد. این روزها تب ایجاد خیاباهای غذا به جان خیلی از شهرهای ایران افتاده تا شاید بتوان به واسطه آن رونق تازه‌ای به گردشگری داد. ۳ سال گذشت و خبری که از آینده نزدیک نیست... خبر ایجاد خیابان غذا در شیراز موجبات خوشحالی فعالین فرهنگی و گردشگری شیراز را ایجاد کرد اما با گذشت بیش از۳ سال از تصویب این طرح در پارلمان شهری این کلانشهر اما هنوز خبری از بهره برداری از این گذر جذاب نیست. ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۷،رئیس وقت کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز خبر از ایجاد خیابان غذا در آینده نزدیک و در پی مصوبه شورا و با هدف ساماندهی اغذیه فروشی های سیار، در یکی از خیابان های شیراز داد. ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ نیز معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز اعلام کرد که خیابان مشکین‌فام باتوجه به توانمندی‌های محیطی از جمله مجاورت با بوستان بزرگ آزادی، وجود بازار انقلاب و سابقه آن در تولید غذاهای خیابانی و نداشتن نقش عمده جابجایی ترافیکی گزینه‌ مدیریت شهری برای اجرای طرح خیابان غذا در شیراز است. نظر شورای ششم و شهردار جدید،مساله این است؟ باوجود مصوبه شورا و اقدامات عمرانی که به گفته مدیران شهری شیراز انجام شده و در مرحله ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد اما بهره برداری از این خیابان گویی پشت درب شورای ششم شهر شیراز و مدیریت شهری جدید این شهر که چندماهی از شروع کار آنها بیشتر نگذشته مانده است و مدیران شهری جدید مجددا در حال بررسی این طرح هستند. گذر غذای شیراز به مشکین فام رسیده اما ماندگاری آن در ابهام معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در این باره به خبرنگار ایرنا ،گفت: ایجاد و طراحی خیابان غذا در شیراز در پی مصوبه شورای پنجم در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفت و در جلسه بررسی طرح‌ها مطرح و محل ایجاد این سازه شهری در خیابان مشکین فام تعیین شد. جواد بهادری افزود: از اواخر سال ۹۸ کار طراحی خیابان غذا در شیراز به اتمام و این طرح برای شروع عملیات اجرایی به شهرداری منطقه یک این کلانشهر واگذار شد. وی ادامه داد: در حال حاضر مجری این طرح شهرداری منطقه یک است و یک مرحله نیز عملیات اجرایی این پروژه به دلیل ایجاد مشکلات متوقف و بنابر گزارشات اخیر مجددا کار ساخت این خیابان توسط پیمانکار از سر گرفته شده است. معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز عنوان کرد: محل ایجاد خیابان غذا براساس مصوبه شورای شهر خیابان مشکین فام است و تاکنون نیز بخشی از هزینه‌های مورد نیاز در این محل صرف شده است و در حال حاضر نیز کار ساخت این سازه ادامه دارد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان هزینه های صرف شده برای اجرای این پروژه و زمان اتمام عملیات اجرایی گفت: اطلاعی این جزئیات طرح ندارم زیرا کار اجرای این پروژه در اختیار شهرداری منطقه است. هزینه‌های میلیاردی و مشکل آفرینی پیمانکار شهردار منطقه یک شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در ابتدا عملیات اجرایی گذر غذا شیراز از سوی شهردار شیراز با تفویض اختیار به مدیر پروژه و عامل ۴ و در ادامه به پیمانکار واگذار شد که کار با این پیمانکار دچار مشکل شد و از نظر زمانی و کیفیت کار این پیمانکار مورد تایید واقع نشده است. غلامرضا نامورچی افزود: کار اجرای این پروژه از سال ۹۸ آغاز شده اما در نهایت حدود ۴۰ روز پیش کار ادامه عملیات عمرانی و اجرای این پروژه از عامل ۴ گرفته و در اختیار شهرداری منطقه یک شیراز قرار گرفته است. تعریف و نقش عامل چهارم در مدیریت پروژه‌ها در کشور ما اکثر پروژه‌ها با نظام ۳ عاملی (کارفرما، مشاور و پیمانکار) اجرا می‌شود و در این نظام، وظیفه هماهنگ کردن و مدیریت امور با کارفرما است و این وظیفه با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و وظایف و مشغله ی کارفرما به خوبی انجام نمی شود و این موضوع باعث  تأخیر در زمان و افزایش هزینه‌های پروژه شده است. جهت رفع این مشکل نظام ۴عاملی که مدیریت پروژه به عنوان عامل چهارم به ۳ عامل دیگر افزوده شده در سال ۱۳۷۸ از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد شد. در این نظام وظایف کارفرما در قالب قراردادی به یک شرکت تخصصی مدیریتی واگذار می شود و عامل چهارم، در واقع به هماهنگی سه عامل دیگر می پردازد. خیابان غذای شیراز ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار ساخت آن تمام است شهردار منطقه یک شیراز ادامه داد: حدود ۴۰ روز پیش خاتمه پیمان پیمانکار قبلی این پروژه اعلام و شکایتی نیز در این باره تهیه و در کمیسیون ماده ۳۸ مطرح شده و کمیته فنی شهرداری نیز پیمانکاری جدید را انتخاب و اکنون کف فرش خیابان مشکین فام که قبلا بصورت خشکه چینی بود جمع آوری و مجددا بصورت ملاتی فرش شده است و پیاده رو این خیابان نیز تمام شده و این پروژه در حال حاضر ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. شهردار منطقه یک شیراز با بیان اینکه برای طرح اولیه خیابان غذای شیراز هفت کانکس سرو غذا پیش بینی شده است، گفت: این طرح طی روزهای آینده تکمیل و آماده بهره برداری است و باید دید شورا و شهردار جدید شیراز چه تصمیمی برای این پروژه خواهند گرفت. سرنوشت غذا به دست شورا و شهردار جدید است وی در پاسخ به هزینه‌های صرف شده برای ایجاد خیابان غذا در شیراز گفت: قرارداد پیمانکار اول این پروژه سه میلیارد تومان و پیمانکار دوم نیز حدود ۲ میلیارد تومان بوده است. نامورچی تورم و مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا را در معطل ماندن چندساله این پروژه تاثیرگذار دانست. وی در ادامه اظهار داشت: پروژه خیابان غذای شیراز اکنون در مراحل پایانی کار اجرا قرار دارد و و اکنون جزئیات این طرح و اینکه به چه نحوی اجرا و مورد بهره برداری قرار گیرد موضوعی است که تصمیم گیری درباره آن در اختیار شورا و شهردار جدید است. عاقبت خیابان غذای شیراز در حال بررسی است رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات تخصصی پیرامون تصمیم گیری درمورد خیابان غذای شیراز در کمیسیون خدمات شهری و کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز در حال بررسی است. مهدی طاهری افزود: رویکرد شورای اسلامی ششم شهر شیراز در امور گردشگری و زیارتی بعنوان رویکردی کلی حامل جهت گیری مشخص است و در اولویت کار این شورا قرار دارد. وی ادامه داد: اینکه آیا این پروژه با رویکردی که شورا و شهردار قبلی شیراز برای آن ترسیم کرده‌اند مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت یا خیر،امری است که باید مورد بررسی تیم مدیریت شهری جدید شیراز قرار گیرد. رییس شورای شهر شیراز: با ایجاد خیابان غذا موافقم رییس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه گفت: از نظر شخصی معتقدم که این پروژه خوبی است و برای شهروندان شیرازی و گردشگران این شهر خصوصا برای دوران پسا کرونا می تواند مفید واقع شود. وی ادامه داد: شهرهایی مانند شیراز که مقصد گردشگری هستند باید امکاناتی مانند خیابان غذا وجود داشته باشد که گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند. صدای منتقدان و توسعه تحرک مضر شبانه وی اضافه کرد: ایجاد خیابان غذا منتقدینی هم دارد که معتقدند با توجه به توصیف شب و زمانی برای استراحت،ایجاد این نوع پروژه ها برای شهر دارای تحرک مضر است. طاهری عنوان کرد: هنوز اعضای شورای ششم شهر شیراز به جمع بندی نهایی برای سرنوشت خیابان غذا نرسیده اند. وی گفت: امیدوارم پروژه خیابان غذای شیراز مسیر خود را با توجه به اینکه بخش عمده از منابع مالی شهر در این محل هزینه و یکبار هم به دلایل فنی تخریب شده به نتیجه رسیده و مورد استفاده شهروندان و گردشگران قرار گیرد.