اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

بسته تحولی آموزش و پرورش برای افزایش حافظان قرآن/ استفاده از ظرفیت‌ کتب درسی در مسابقات قرآن دانش‌آموزی
میکائیل باقری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره فعالیت‌های اداره کل قرآن، عترت و نماز اظهار کرد: این فعالیت‌ها در چهاردسته مسابقات، قرآن، عترت و نماز  قابل ارائه و گزارش است. وی درباره بخش مسابقات قرآن دانش‌آموزی افزود: قرار است که به سمت گروهی شدن مسابقات حوزه قرآن، عترت و نماز حرکت کرد و همچنین تغییراتی در رشته‌ها و محتواها ایجاد می‌کنیم که زمینه برای حضور بیشتر دانش آموزان در مسابقات فراهم شود. مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: همچنین توانمندسازی فعالان قرآن، عترت و نماز مورد توجه است که در موضوعات مختلف در سال تحصیلی دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود تا بحث به روزآوری را انجام داده باشیم. طراحی بسته تحولی برای افزایش حافظان قرآن باقری افزود: بحث گسترش حفظ قرآن کریم در سطح جامعه دانش آموزی، در حوزه فعالیت‌های قرآنی مهم ترین مسئله‌ای است که در دوران جدید به عنوان اولویت مد نظر داریم. مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث مطالبه ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم از سال ۹۰ توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، ادامه داد: دستگاه تعلیم و تربیت موثرترین نقش را در زمینه پرورش حافظان قرآن دارد، برنامه‌ای تحولی با ۶ زیرنظام در این خصوص تدارک دیده شده که امید است با اجرایی شدن این بسته برمبنای بکارگیری همه ظرفیت‌های تنظیم شده، شاهد رشد چشمگیر حافظان قرآن کریم در یک برنامه سه ساله و پنج ساله باشیم. باقری همچنین درباره طرح الگوی تلاوت خاطرنشان کرد: دانش آموزان در قالب این طرح با استماع الگوهای تلاوت قاریان مشهور به تقلید از آنها می پردازند. وی عنوان کرد: هدف اصلی از اجرای طرح تلاوت افزایش جذب دانش آموزان به فعالیت‌های قرآنی است، دانش‌آموزان با شنیدن صوت زیبای قرآن به این سمت جذب شده و همچنین استعدادهای آنها در زمینه هنر تلاوت شناخته می‌شود. مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: همچنین پس از شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان، دوره‌های آموزشی تخصصی آنها در قالب مراکز طی می‌شود و وارد حوزه تخصصی قرائت قرآن می‌شوند. باقری با بیان اینکه بحث محافل انس با قرآن کریم و برگزاری آن بطور مستمر در دستور کار اداره کل قرآن، عترت و نماز قرار دارد، گفت: هدف از برگزاری محافل هم شنیدن دسته جمعی آیات قرآن است که دانش‌آموزان به این شیوه با تلاوت قاریان اعم از بزرگسال و دانش آموز آشنا شوند و بیشتر از معارف قرآن از حیث تلاوت، تفسیر و تدبر بهره‌مند شوند. هیئت‌های دانش‌آموزی، بازوی اجرایی مربیان پرورشی شوند وی همچنین درباره فعالیت‌های دانش‌آموزان در حوزه عترت اظهار کرد: در این خصوص می‌توان به هیئت‌های دانش‌آموزی اشاره کرد که قرار است در رویکرد جدید توسعه یابند و همچنین زمینه سازی برای راه‌اندازی هیئت‌های بیشتری صورت گیرد. مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: این هیئت‌ها با این هدف راه‌اندازی می‌شوند که ماموریت و مسوولیتی درون مدرسه برای آنها تعریف شود و  بازوی اجرایی معاونان و مربیان پرورشی مدارس باشند تا به اجرایی شدن برنامه‌های قرآن، عترت و نماز در کف مدرسه و به مردمی شدن فعالیت‌ها کمک کنند. باقری عنوان کرد: اعضای هیئت‌های دانش‌آموزی به صورت خودجوش می‌توانند از دوستان خود دعوت کنند و شاهد حضور هرچه بیشتر دانش آموزان در فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز باشیم.  این هیئت‌ها با این هدف راه‌اندازی می‌شوند که ماموریت و مسوولیتی درون مدرسه برای آنها تعریف شود و  بازوی اجرایی معاونان و مربیان پرورشی مدارس باشند تا به اجرایی شدن برنامه‌های قرآن، عترت و نماز در کف مدرسه و به مردمی شدن فعالیت‌ها کمک کنند. وی همچنین درباره برگزاری سوگواره احلی من العسل اظهار کرد: این سوگواره هرسال در ششم محرم با یاد قاسم بن الحسن(ع) با هدف توسعه و ترویج الگوی ایثار و شهادت برگزار می‌شود، در واقع هدف از برگزاری سوگواره احلی من العسل الگو قرار دادن حضرت قاسم بن الحسن(ع) برای نسل نوجوان است. مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین جلسات انتظار و مهدویت با هدف آشنایی دانش آموزان با امام زمان و زمینه سازی برای ظهور خورشید عالم تاب ولایت برگزار می‌شود. باقری افزود: برگزاری جلسات گفتمان دینی هم با هدف تقویت روحیه پرسشگری دانش آموزان و یک آشنایی آگاهانه و با معرفت به فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز و احکام دینی صورت می‌گیرد تا دانش آموزان بتوانند به صورت حضوری سوالات دینی خود را از مبلغان حوزه‌های علمیه بپرسند. وی یادآورشد: مناسبت‌های ولایی هم به بهانه سالروز ولادت و شهادت ائمه با توجه به تاریخ های تقویم برگزار می‌شود تا دانش آموزان با سبک زندگی ائمه آشنا شوند. تبدیل مساجد به پایگاه‌های دینی دانش‌آموزان مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت‌های در حوزه نماز دانش آموزی اظهار داشت: بحث اقامه نماز جماعت در حوزه نماز دانش‌آموزی اهمیت بسیاری دارد. باقری افزود: دانش آموزان باید با حضور گسترده در نماز جماعت اهمیت اقامه نماز جماعت را دریابند و بدانند نماز نسبت به فعالیت دیگر در اولویت قرار دارد. به دنبال این هستیم که با تقویت حضور دانش آموزان  در نماز جماعت و علاقه‌مندی آنها زمینه را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم کنیم. وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی عملی نماز و دوره مبین برای معلمان و برگزاری جشن تکلیف به دنبال این هستیم که دانش‌آموزان تجربه خوب و خوشایندی از آغاز دوره جدید زندگی خود و همچنین معارف کسب کنند. مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه و تجهیز نمازخانه مدارس در دستور کار است، گفت: آشنایی دانش آموزان با تقلید از مرجعیت، با بحث مهم انتخاب مرجع تقلید هم از دیگر موضوعات مورد تاکید برای دانش‌آموزان است. باقری افزود: همچنین  در طرح پیوند نماز، مدرسه و منزل به دنبال این هستیم که مساجد به پایگاه قرآنی و دینی برای دانش‌آموزان تبدیل شود و  دانش آموزان با همراهی والدین و معلمان در مساجد حضور منسجم داشته باشند.