کانال فلکسیبلکلید مینیاتوری اشنایدرمبلمان آمفی تئاتر،رض کوآموزش تخصصی سنتور در تهرانپارس

دوری از رحمت الهی به چه قیمتی؟
پیامبر اکرم (ص) در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک فِیهِ مَا یرْضِیک وَ أَعُوذُ بِک مِمَّا یؤْذِیک وَ أَسْأَلُک التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَک وَ لاأَعْصِیک یا جَوَادَ السَّائِلِینَ.  خدایا، در این ماه آنچه تو را خشنود می کند از تو درخواست می‌کنم و از آنچه تو را بیازارد به تو پناه می آورم و از تو در این ماه توفیق اطاعت و ترک نافرمانی ات را خواستارم، ای بخشنده به نیازمندان. حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در فراز ابتدایی این دعا از خدا می خواهیم به ما توفیق بدهد رضایت او را کسب کنیم. در دعاهای روزهای ماه رمضان چند مرتبه کسب رضایت الهی را با عبارت های گوناگون از خدا طلب می کنیم. این درخواست های مکرر نشان دهنده اهمیت کسب رضایت الهی است؛ به گونه ای که انسان باید تمام همت خود را صرف این امر کرده و در هر کاری تلاش کند تا رضایت او را به دست آورد. بسیار اتفاق می افتد انسان کارهای خیر انجام می دهد اما هدف او کسب رضایت الهی نیست و اموری از قبیل کسب رضایت دیگران یا برای به دست آوردن امور مادی است. اینکه انسان کار خوب و شایسته انجام بدهد، خوب است اما آنچه کار انسان را متعالی می کند، مورد هدف بودن رضایت الهی در کارهاست. این حافظ قرآن اضافه کرد: کارهایی که برای کسب رضایت الهی باشد از هر حیث پاک خواهد بود و گرفتار آلودگی نمی شود و نیز کسانی که دنبال کسب رضایت الهی هستند، همواره در انجام کارهای خیر استمرار داشته و تلاش مضاعف می کنند اما کسانی که دنبال رضایت مردم باشند یا اهداف دنیایی از انجام کار خیر داشته باشند پس از رسیدن به هدف، کار خیر را کنار می گذارند یا انگیزه شان کم می شود. بر همین اساس است که این هدف مقدس، انسان را سعادتمند می کند.  شاه فضل ادامه داد: در فراز دیگر از خدا می خواهیم ما را نسبت به رفتارهایی که موجب اذیت خداوند می شود پرهیز دهد و ما را در پناه خود قرار دهد. پر واضح است که کارهای بد انسان ها موجب اذیت خدا نمی شود؛ چرا که وجود با کمال خدا، از تحت تاثیر قرار گرفتن هر چیز همچون اعمال انسان به دور است اما برای اینکه فهم ما انسان ها قاصر است با این الفاظ عدم رضایت خدا از رفتارهای زشت به ما اعلام می شود. وی اضافه کرد: در این عبارت به ما اعلام می شود که خدا رفتارهای گناه آلود انسان را دوست ندارد و این امر موجب می شود، خشم و غضب الهی که در واقع همان دوری از رحمت الهی است بر انسان عارض شود. پناهنده شدن به خدا از شر کارهای بد، یکی از رفتارهای نیک انسانی است. خدا بهترین پناهگاه انسانی است که خطا کرده و انسان به دنبال پناهگاهی است تا از مجازات الهی مصون بماند. در واقع در این فراز دعا از خدا می خواهیم نسبت به آثار شوم گناهان ما را در پناه خود گیرد. توفیق انجام عمل خیر را از میزبان بخواهیم استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: در سومین فراز از خدا می خواهیم توفیق اطاعت از دستوراتش را به ما عنایت کند. در زبان آیات و روایات بسیار دیده می شود انجام اعمال خیر بستگی به توفیقی دارد که خدا نصیب انسان می کند و اگر توفیق الهی نصیب انسان نشود، حتی یک کار خیر نمی تواند انجام دهد. توصیه روایات به ما این است که پس از انجام هر کار خیر سجده شکر به جا بیاوریم و از خدا به خاطر توفیق کار خیر تشکر کنیم. ماه رمضان که ماه مهمانی خداست و خداوند میزبان بندگانش می باشد، یکی از بهترین درخواست های مهمان از میزبان، توفیق عمل خیر است. هر چه ایمان انسان بیشتر باشد انگیزه و توفیق کار خیر نیز در او افزایش می یابد. روزه داری یکی از اعمالی است که مقدمه و انگیزه بخش برای دیگر کارهای خیر انسان است و در ماه رمضان بستر انجام کارهای خیر بیشتر فراهم می شود. این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: همچنین در این فراز از خدا می خواهیم به ما توفیق دوری از گناه عنایت کند. همانگونه که انجام کار خیر نیاز به توفیق دارد، ترک گناه نیز توفیق می خواهد. حضرت یوسف وقتی در برابر زلیخا در امتحان گناه قرار می گیرد، به خدا پناه می برد و می گوید معاذ الله و خدا در پاسخ می فرماید «کذلک لنصرف عنه السوء و الفحشاء» ما بدی و گناه را از یوسف برداشتیم. پیام عبارت فوق این است که ترک گناه نیاز به توفیق الهی دارد. عبادت های ماه رمضان این ویژگی را دارد که به انسان در دوری از گناه کمک می کند و فرد روزه دار در این ماه انگیزه کمتری برای گناه دارد و می تواند این انگیزه را بعد از ماه رمضان نیز برای خود نگه دارد.  شاه فضل افزود: در پایان خدا به عنوان جودکننده به دعاکنندگان معرفی می شود. در این عبارت پیامی به بنده داده می شود که اگر از خدا درخواست کنیم خدا با جود و کرم خود اجابت می کند.