آموزش مکالمه کامل مهاجرتی فقط در …سالنامه نوبت دهی | سررسید پزشکی …گیت کنترل ترددتولید محصولات آرایشی و بهداشتی …

سازش با دشمن، ستون اصلی پروژه تضییع حق فلسطینی‌هاست
به مناسبت روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با همکاری مرکز عربی بین‌المللی ارتباط و همبستگی و همچنین کنفرانس احزاب عربی، نشستی مجازی (وبینار) با عنوان فرهنگ روز قدس در مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برگزار کرد.   در این نشست مجازی شخصیت‌های بین‌المللی همچون شیخ‌ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت؛ معن بشور، رئیس مرکز عربی بین‌المللی ارتباط و همبستگی؛ قاسم صالح، دبیرکل کنفرانس احزاب عربی؛ ادریس هانی، نویسنده و پژوهشگر مراکشی و عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، به ایراد سخن پرداختند.  محمد شمص، مجری این نشست مجازی گفت: امام راحل فرمودند روز قدس، روزی جهانی است و تنها به قدس اختصاص ندارد و بلکه روز مقابله مستضعفین با مستکبران است؛ روز مقابله ملت‌هایی است که زیر فشار ظلم آمریکا و مستکبران جهان قرار دارند، روزی که باید مستضعفان خود را برای مقابله با مستکبران آماده کنند. عباس خامه‌یار رایزن فرهنگی ایران در بیروت گفت: اصل طرح روز قدس که امام خمینی (ره) در سال نخست پس از پیروزی انقلابش آن را مطرح کرد، طرحی جنبشی، فرهنگی، بسیجی و مردمی بود تا در وجدان این امت بیداری ایجاد کند. انتخاب روز جمعه آخر از ماه رمضان و نامگذاری آن به نام قدس نیز مفاهیم بسیاری را در بر دارد؛ قدس الاقداس به دلایل زیر درون خود فرهنگ مقابله با سازشکاری با رژیم صهیونیستی را نهفته است. وی افزود: صاحب این طرح و مهندس بارز آن، امام راحل راهبرد و دیدگاه همه جانبه‌ای را برای این طرح دارد. براساس این دیدگاه، ساده‌انگاری خواهد بود چنانچه بخواهیم وجود اسرائیل را به ‌عنوان نوعی از انواع اشغالگری فرض کنیم بلکه چنین امری چیزی نیست جز استعمار و شعار از نیل تا فرات نیز یک طرح استعماگرانه کامل و ادامه‌دار به شمار می‌رود. خامه‌یار افزود: از این رو بدون شک دیدگاه راهبردی ایران در خصوص تأسیس رژیم صهیونیستی و استمرار بخشی وجود آن، برپایه همین نظریه استوار است، در اینجا خرسندم از اینکه به یاد اذهان شما برسانم که مفاهیم ایدئولوژیک و عقیدتی که امام خمینی (ره) در طول پنجاه سال مبارزه خود با استکبار در همین راستا بود به ‌گونه‌ای که ایشان «رژیم صهیونیستی را یک غده سرطانی در کالبد امت اسلامی» توصیف کردند. محال است که انسان بتواند با غده سرطانی همزیستی داشته باشد. بنابراین همزیستی و سازشکاری با رژیم غاصب صهیونیستی غیر ممکن خواهد بود. وی در بخشی دیگری از سخنانش گفت: دیدگاه ایران درخصوص وجود رژیم منحوس صهیونیستی بر این اساس است که آنها دارای راهبردها و طرح‌های بسیار عمیق‌تر از آنچه برخی از شخصیت‌های رسمی متصور می‌گردند، هستند. این اشخاص بر این واقعیت موجود اسرائیلی تأکید می‌ورزند که طرح وجودی اسرائیل مبتنی بر اشغال سرزمین عربی یا بخشی از آن استوار است، در حالی که دیدگاه ایرانی (نظر امام خمینی ره) بر این اساس استوار است که به این موضوع از منظر وجودی نگاه می‌کند یا به عبارتی آن را یک تهدید در مقابل وجود اسلامی قلمداد می‌کند و به اشغال سرزمین یا یک منطقه عربی اکتفا نمی‌کند. از این رو تمام موضع‌گیری‌های امام خمینی (ره) و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر این اساس استوار است که رژیم صیهونیستی را عامل اصلی تمام بحران‌ها و نابسامانی های موجود در منطقه می‌دانند. خامه‌یار افزود: انقلاب اسلامی ایران بر اساس مقابله با استعمار و توسعه‌طلبی استعماری اسرائیل بنیان نهاده شد تا از نقشه‌های توسعه‌طلبانه اسرائیل جلوگیری کند که یکی از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب همانا جلوگیری از تثبیت و توسعه رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و منطقه است. ایران با حمایت از مقاومت توانست اسرائیل را به جایگاه نخستین خود که همانا کنکاش جهت به دست آوردن مشروعیت در جهان بود بازگرداند، در حالی که این رژیم در این باور بود که پس از قرارداد کمپ دیوید موفق شده است تا حضور و وجود خود را در جهان تثبیت کند. این طرح استعماری نفرت‌آور تنها سرزمین‌های اسلامی و عربی را هدف قرار نداده بلکه نوک پیکان خود را به تمدن‌ها و فرهنگ‌های ملت‌ها و کشورهای منطقه‌ای که سهمی فوق العاده در تمدن جهان داشته متوجه ساخته است.   وی افزود: بسیج فرهنگی ملت ها در مقابله با اشغالگری و سازشکاری، نتیجه اصلی مقاومت نظامی است و این همان اتفاقی بود که بین سال های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۳ با فرهنگ سازی ملت لبنان رخ داد. لذا اعلام روز قدس در کنه راهبرد مقاومت و مقابله با سازشکاری فرهنگی با اشغالگر قرار دارد. حضور ما امروز در این نشست براین نکته تأکید می کند که قدس رها شده نیست که افراد خائن و سازشکار آن را از بین ببرند و هر سال با ساکنان خود و افراد متدین حضور خود را در روند منازعات بین نیروهای حق و باطل و در مقابله فرهنگی شدید با اشغالگری زنده نگاه می دارد. تلاشی که آنها برای خالی کردن قدس از حضور فلسطینیان و بیرون راندن صاحبان اصلی این سرزمین و گرفتن هویت فلسطینی آن و حق فلسطینی‌ها نسبت به حضور در آنجا انجام می دهند. خامه یار اضافه کرد: در روز بزرگ قدس ضروری است تأثیرگذارانی که بر پیامدهای سازش فرهنگی بین رژیم صهیونیستی و برخی نظام‌های عربی روشنگری می‌کنند، حضور داشته باشند. این سازشکاری از زمان توافقنامه کمپ دیوید و ممانعت از احیای مراسم روز جهانی قدس آغاز شد. به روز قدس تمسک می کنیم شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت گفت: روز قدس نسبت به امام خمینی (رض) در حقیقت اعلام هویت است، گویی به همه می‌گوید که این امر هویت ماست، لذا در مرحله نخست می‌گوید که من مسلمانم، و دوم این که من رزمنده‌ام، سپس به مردم می‌گوید که با این هویت در برابر توطئه ها می‌ایستیم و با استعمار و تجاوزها و غارت‌ها مقابله می‌کنیم. گویی در اینجا یاد آور می شود این اسلام به غیر از اسلام حاکمان است یا اگر درست بیان کرده باشم یا اسلام بسیاری از حاکمانی است که به مهمترین مسائلی مانند جهاد، عزت و کرامت در اسلام بدی کردند. وی افزود: وظایف عمومی و بزرگی که در قبال جهان دارند را ازبین بردند، زیرا مأموریت اسلام جهانی است «وکذلک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهداء علی الناس ویکون الرسول علیکم شهیدا» (بدین گونه شما را امتی میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد). لذا ایشان این پرچم جهانی را بر دوش کشید و به آمریکا، صهیونیست‌ها و غرب گفت: «نه شرق و نه غرب» از کشور ما خارج شوید و منابع ما را رها کنید؛ و این هویت را روشن و اعلام نمود، اگر چه اعلام این هویت هزینه بسیار سنگینی را در برداشت که ایران از اموال، اقتصاد و جوانانش آن را پرداخت کرد. حمود اضافه کرد: ایران در حال حاضر به رغم تمام تحریم ها و به رغم تنها بودن در برافراشتن پرچم مبارزه با دشمن صهیونیستی، اما شاهدیم که در زمینه های مختلف چه علمی و اقتصادی و ... پیشرفت کرده است. می‌خواهم بر این امر تأکید کنم که امام خمینی هویت ما را اعلام کرد، که همان هویتی است که فراتر از گرایش های مذهبی و قومی و حتی زمانی بوده چرا که این شعار با مروز زمان و رخ دادن حوادث همچنان بیش از چهل است که ثابت مانده است.  بر اساس همین شعار و همین هویت، سازشکاران در میان امت ما ایجاد شدند و مسئولیت کشورها و دولتهای خود را بر عهده گرفتند، به نحوی روی کار امدند که حتی در مورد آنها از ملت خود و اعراب نیز مشورت نگرفتند. هیچ یک نقشی نداشتند جز تصمیم گیری های آمریکا و اسرائیل و پیش از این دو نیز انگلیس نقش داشت و گرینه دیگری وجود نداشت. مسئله الهی وجود دارد که نباید از آن غافل بود، و آن این که هر زمان که در این مسیر، که راه فلسطین است، شخصی کوتاهی کند و یا ضعف نشان دهد و یا خیانت کند، بلافاصله شاهد آن هستیم که جایگزینی برای او حاضر می شود، «وان تتولوا یستبدل قوما غیرکم ثم لایکونوا امثالکم ...»(و اگر روی برتابید [خدا] جای شما را به مردمی غیر از شما خواهد داد که مانند شما نخواهند بود). وی افزود: در فوریه سال ۱۹۷۹م ایران به عنوان پرچم دار فلسطین وارد میدان شد، (جای شما را به مردمی غیر از شما خواهد داد) این کسانی که خداوند آنها را جایگزین کرد، مانند دیگران نیستند، همچنان بر سر این شعار مدت چهل و یک سال است که راه را ادامه داده اند با تمام حمایت های نظامی و سیاسی و با تمام این هزینه های هنگفت. لذا بیشترین کسی که مسئله فلسطین را به طور کامل بر دوش کشید، او بود. مسئله قدس را با تمام معنایش بیش از هریک از طرف های عربی بر دوش کشید و توانست چهل سال در حد اعلا این مسیر را ادامه دهد. ما در مسیر قدس هستیم، فلسطین بسیار به ما نزدیک است، نزدیک تر از آن چیزی که دیگران آن را می نگرند، روز قدس هویتی است که به آن تمسک می جوییم و و به زودی ان شاء الله شاهد نتایج بزرگ در این مسیر و در واقعیت خواهیم بود. قدس دعوتی تا با جرات و بدون تعصب تجربیات گذشته را بازگو کنیم معن بشور، رئیس مرکز عربی بین‌المللی «التواصل و التضامن» گفت: قدس، فرهنگی است که عطر آن از عمق تاریخ و تمدن ما برخاسته،   فرهنگی برای وحدتی است که تمام جدایی‌ها را در بر می گیرد و فرهنگ مقاومتی است که بده بستان ها را نمی پذیرد و فرهنگی برای ایمان با تمام تجلیاتش است. و از آن جا که سازش با دشمن، آن هم پس از اشغال و یهودی‌سازی، یکی از ستون های اصلی پروژه از بین بردن حق فلسطینی‌ها و صهیونیست سازی قدس که از نتایج معامله قرن است، محسوب می‌شود، لذا دفاع از عربی بودن قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی آن، دعوت جهت رویارویی با سازشی است که جهان عربی و اسلامی ما را هم اکنون با انجمن ها، نشست ها، دیدارها و نوشته هایی بر ضد عادی‌سازی و تلاش هایی برای شیطنت در مقاومت پر کرده است. وی افزود: آگاه بودن نخبگان امت عربی و اسلامی مبنی بر اینکه هدف و ابزارهای صهیونیستی و استعماری این است که یهودی‌سازی قدس را با عادی‌سازی بتوانند هویت این شهر مقدس را از بین ببرند، و از طریق شیطنت آمیز نشان دادن رفتار مقاومت که سلاح آن بهترین مقاومت در برابر اشغال و دفاع از قدس و آزادسازی فلسطین است، استفاده کنند. بشور گفت: ما امروز در این نشست به مناسبت گرامیداشت روز جهانی قدس که در بیشتر پایتخت‌های امت عربی و اسلامی و ملت های دوست برگزار می شود، حضور یافتیم تا بر این نکته تأکید کنیم قدس در حقیقت دعوت به آزادی سرزمین، و مقاومت در برابر اشغالگر و وحدت این امت با وجود تمام گرایش های فکری، سیاسی و عناصر قومیتی، دینی و نژادی است. بلکه قدس دعوتی برای همه ماست تا با جرأت و بدون تعصب تجربیات گذشته خود را بازنگری کنیم و نکات مثبت آن را ارتقا دهیم و نکات منفی آن را به کناری بیافکنیم؛ تا قدس کلید ما برای ورود به صلح و تفاهم های تاریخی بین ما باشد و قدس جمع کننده ما برای ورود به اختلافات و حل آنها و توجه به اولویت ها و بهبود آنها باشد.   شعله مقاومت تا بازپس گیری مقدسات اسلامی و مسیحی  افروخته می‌ماند قاسم صالح، دبیر کل کنفرانس احزاب عربی گفت: اگر حمایت های نامحدود جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران که سلاح، موشک و امکانات برجسته را به مقاومت تقدیم نکرده بود، چنین موفقیت تاریخی که روند وریارویی در منطقه را تغییر داد محقق نمی شد. ایران از زمان آغاز انقلاب ارجمندش در سال ۱۹۸۷ میلادیبه رهبری امام خمینی (قدس) نقش اصلی و بارزی را در جریان این رخدادها و در مقابله با دشمنان آمریکایی و صهیونیستی این امت و هم پیمانانشان ایفا کرد. او بود که از همان لحظات نخستین پس از پیروزی انقلاب قبله نمای منازعات را متوجه جهت اصلی آن(فلسطین) نمود و دستور قاطع به بسته شدن سفارت دشمن صهیونیستی و گشایش سفارت فلسطین و پایین آوردن پرچم صهیونیست‌ها و سوزاندن آن و برافراشتن پرچم فلسطین را صادر کرد. این موضع گیری تاریخی با اعلان آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس در سال ۱۹۷۹ میلادی به اوج خود رسید و ایران از پایگاهی وابسته به استکبار جهانی و نقشه های خصمانه اش به پناهگاهی برای انقلابیون و آزادگان جهان تبدیل شد. موضع گیری های قاطعانه ای که امام خمینی (ره) اتخاذ کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز بر همان اساس راه او را دنبال کرد باعث شد تا بار دیگر موضوع منازعات و رویارویی ها و مقابله با طرح های خصمانه به صحنه آید و حمایت های لازم را در تمامی سطوح برای مقاومت فراهم نمود. صالح گفت: لذا با همین هدف، سپاه قدس را تأسیس کرد که به عنوان مشاوره و پشتیبانی برای مقاومت در کنار مقاومت قرار گرفت تا توانست اشغالگران آمریکایی را به عقب براند و طعم شکست را به دشمنان بچشاند و درگیر جنگی سخت با گروههای تکفیری و حامیان آنها شد. و همین امر باعث شد تا دولت تروریستی آمریکا و با دستور مستقیم ترامپ با انجام عملیاتی انتقام جویانه، سازندگان پیروزی فرمانده سپاه قدس سرلشکر قاسم سلیمانی و جانشین فرمانده حشد الشعبی ابومهدی المهندس را به شهادت برساند. پاسخ جمهوری اسلامی ایران قاطع وقدرتمند بود و پایگاه عین الاسد با چند موشک هدف قرار گرفته شد و ده ها افسر و سرباز آمریکایی کشته شدند و صدای بسیاری مبنی بر درخواست جهت خروج پایگاههای نظامی و ناوگان های خارجی از منطقه بلند شد. و بدین ترتیب معادله بازدارندگی جدیدی در منطقه به لطف خون این دو شهید عزیز ایجاد شد. وی ادامه داد: محور متین مقاومت را در منطقه تقویت کرد و بر ادامه جنگ با دشمن صهیونیستی و هم پیمانانش در مقابله با طرح ها و معامله هایی که آمریکا آن را هدایت می کند تأکید کرد. و از جمله این معامله ها، معامله قرن و اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده پیش از اعلام آن بود که مقدمه آن به رسمیت شمردن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن یهودی بودن این کشور و پیوستن(بلندی های) جولان به این رژیم غاصب بود. و از دیگر مقدمات این معامله، اقدامات مستمر از سوی دشمن برای یهودی‌سازی قدس و آثار و مقدسات آن تا بتواند به عنوان پایتخت برای آنها قرار گیرد و یهودی‌سازی حرم حضرت ابراهیم(شهر الخلیل) بود. صالح افزود: تمام این تلاش ها با هدف از بین بردن مسئله فلسطین و انحراف تاریخ و سیطره دشمن بر کلیسای قیامت و مسجد الاقصی و از بین بردن آثار آن صورت می گیرد. تمام این اقدامات در سایه تبانی بین المللی و توطئه عربی که در رفتار نظام های مرتجع عرب شاهد هستیم صورت می گیرد. همان هایی که در مسیر آمریکایی ها قدم می گذارند و در برابر خواسته آنها تسلیم شده اند و با ایران دشمنی می‌کنند و در تحریم های آن سهیم هستند، و نسبت به تعهدات خود در قبال مسئله فلسطین، کوتاهی نموده و در عادی‌سازی روابط با دشمن بدون توجه به هرگونه عامل دینی، قومیتی و یا اخلاقی هروله کنان می دوند. حاکمان این کشورها از مسئولان صهیونیستی و هیئت های ورزشی، فرهنگی آنها استقبال می‌کنند و از سریال های تلویزیونی که حقایق را منحرف و دروغ حسن روابط با دشمن را جعل می‌کنند، حمایت مالی می‌کنند و پروازهایی را میان خود و فرودگاه های رژیم صهیونیستی با گستاخی تمام برقرار می‌کنند. وی گفت: این شعله همچنان تا بازپس گیری فلسطین و مقدسات اسلامی و مسیحی آن افروخته باقی خواهد ماند. جنگ بر ضد آمریکا و رژیم صهیونیستی تا استیفای حق و دادن آن به صاحبانش و آزادی تمام سرزمین‌های غصب شده از دست دشمنان این امت ادامه خواهد داشت. ادریس هانی از مراکش گفت: به فرهنگ‌سازی موضع گیری مبارزه و رها نکردن آن به دست آفت های زمانه باور دارم. ورود ما به سیاست، از طریق فلسطین بود، حتی راه ورود ما برای شناخت جمهوری اسلامی ایران نیز فلسطین بود. من شخصاً می دانم یک ایرانی چگونه در پس پرده درباره مسائل مرتبط با قدس سخن می‌گوید، بنده هیچ اشکالی را نمی توانم از آنان بگیرم، زیرا آنها همان چیزی را می‌فهمیدند که ما می‌فهمیم، مشکل ما در تنوع نیست، مشکل ما در عقب ماندگی، در کینه هایی است که باید آنها را متوقف کنیم و از این وضعیتی که روحیه و شرایط گروهی ما را مسموم کرده، بیرون بیاییم. این مسئله ای طبیعی در میان امت‌هاست، تمام امت ها که در این میان دشمن نیز هست، همان تنوع است، اما (دشمن)توانست این تنوع را به غلیان بیاندازد و وارد این پروژه شود. وی افزود: بنابراین، کینه جزو فرهنگ آزادگان نیست، بلکه جزو فرهنگ بردگان است، توطئه داخلی نیز از همین فرهنگ بردگان است، آزادگان نسبت به یکدیگر توطئه نمی‌کنند و شفافیت اقتضا می کند که ما تمام ارزش های دلاوران را در عمل پیاده کنیم و آنها را نشان دهیم؛ نمی توانیم از آن قدسی سخن بگوئیم که روزی «مظفر» شاعر از آن سخن گفت، وآزمودیم که قدس عروس عربیت شماست، اما هم اکنون عروس تمام آزادگان جهان است ما در حقیقت در می یابیم که هم اکنون قدس عنوانی برای کرامت است، عنوانی برای آزادی ماست و خدای ناکرده اگر اتفاقی بیافتد و ما شاهد تحقق اقدامات آنها از طریق ابزار متنوع عادی‌سازی روابط و سازش باشیم؛ حتی ما این مسئله را درک می کنیم که این بازی ها به نام ملت ها تمام نمی شود، اما بیهوده تلاش می شود تا نسل های آینده را با آن هماهنگ کنند.  هانی افزود: اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد. لذا می گوئیم سازش و عادی‌سازی روابط، راهی به سوی بردگی است، زمانی که روابط را عادی کنیم، به رسمیت خواهیم شناخت و زمانی که به رسمیت بشناسیم، چه چیزی را به رسمیت شناخته ایم؟ این که ما برده شده ایم و طرف مقابل سرور ما شده است را به رسمیت شناخته ایم. این همان معادله منازعه است و معادله ای که برخی احزاب راستگرای آمریکایی و نو محافظه کاران از آن یاد کردند و آن را پایان تاریخ نامیدند، یعنی پایانی که ما روی زانوهای خود بر زمین بیافتیم و اشغالگری را به رسمیت بشناسیم. امکان ندارد کسانی که در برابر اشغالگری ها و استعمار مقاومت کردند امروز جز به قدس ایمان بیاورند و زیر این سقف که چه باشیم و چه نباشیم؛ و هر چیزی به غیر این مسئله سخنی نامربوط خواهد بود. و هر مسئله ای که امروز با آن روبرو هستیم از اشکالات و پیامدهای اختلافات، لازم است که به کناری بگذاریم و به واسطه فلسطین و قدس بزرگ شویم و عظمت یابیم و از هرگونه توطئه‌ها و فرومایگی‌ها و بیماری عقب ماندگی  بیرون بیائیم تا بتوانیم در حقیقت دلاور و قهرمانان باشیم.