روش اجرای تیرچه پیش تنیده bpicoهدر کلگی آب برج خنک کنندهسرور اچ پی HP DL560 Gen9آنزیم ترانس گلوتامیناز TG ، تی …

تغذیه «خوب» یا «بد» و کرونای «زشت»
کورش صمدپور روز سه شنبه و به مناسب نخستین روز از هفته اطلاع رسانی تغذیه صحیح که از 11 تا 16 آذر ماه ادامه دارد، در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با بیان اینکه ثابت شده، افرادی که تغذیه سالمی ندارند در ریسک بالای ابتلا به انواع بیماری ها بخصوص بیماری های غیرواگیر  قرار دارند، خاطرنشان کرد: تغذیه صحیح به معنای دریافت همه مواد مغذی و مفید بدن در طول روز است که باعث پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و انواع سرطان ها در افراد می شود. وی، در مورد اینکه چه موادی مغذی و مفید برای بدن هستند، توضیح داد: انواع پروتئین ها، کربوهیدرات، روغن های خوب، آب کافی، ریزمغذی ها مانند انواع ویتامین ها و املاح به صورت روزانه مورد نیاز بدن هستند که به اندازه کافی باید دریافت شوند. این متخصص تغذیه تاکید کرد: تغذیه صحیح باید از زمان جنینی آغاز و در همه مراحل زندگی ادامه پیدا کند؛ دانستن اینکه چه تغذیه ای صحیح است و باید چه موادی مصرف کرد عامل سلامتی، نشاط، شادابی و پر انرژی بودن اقشار مختلف جامعه خواهد شد.  تغذیه غلط چه تغذیه ای است؟ این رژیم درمانگر در پاسخ به این که تغذیه غلط چه تغذیه ای است، خاطرنشان کرد: استفاده از چربی های بد و نوشیدنی های قندی و گازدار، تغذیه غلطی محسوب می شود که فرد را در معرض دیابت یکی از شایع ترین بیماری های غیر واگیر قرار می دهد یا مشکل کبد چرب به دنبال دارد. وی با یادآوری اینکه دلیل رشد ابتلا به سرطان در دهه های اخیر، مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهایی که با اسیدهای چرب بد درست شده و غذاهایی که مواد نگهدارنده بیش از اندازه دارند، است افزود: پس پیامدهای تغذیه نامناسب، بروز بیماری های غیرواگیر و بیماری های اسکلتی عضلانی و دردهای مفصلی و پوکی استخوان است. پیامدهای تغذیه ناصحیح و ناسالم در سنین مختلف چیست؟ صمدپور درباره پیامدهای تغذیه ناسالم در رده های مختلف سنی با تاکید بر اینکه با توجه به سنین مختلف پیامدهای مختلفی دارد، اظهار داشت: اگر مادر باردار در دوران حمل جنین تغذیه صحیحی نداشته باشد جنین در دوران جنینی دچار مشکلاتی می شود؛ مشکلاتی از قبیل داشتن وزن کم هنگام تولد تا ناتوانایی های حرکتی، مغزی و فکری. وی ادامه داد: داشتن تغذیه ناسالم در دوران کودکی به رشد ناکافی قد، کوتاه قدی، فقر آهن، پایین بودن متوسط بهره یا ضریب هوشی منجر می شود. ضمن اینکه تغذیه ناصحیح و ناسالم در دوران نوجوانی و جوانی مقدمه بسیاری از بیماری ها خواهد شد به عنوان مثال دریافت ناکافی کلسیم در این دوران باعث پوکی استخوان در سنین بعد می شود. از کجا بدانیم تغذیه صحیحی داریم؟ صمدپور در پاسخ به اینکه افراد از کجا بدانند تغذیه ای صحیح و سالم دارند یا نه گفت: اگر از مصرف قند و شکر یا بعبارتی مصرف انواع کیک ها، بیسکویت ها و قندها و روغن های بد بخصوص روغن های جامد یا روغن هایی که اسید چرب ترانس بالایی دارند مانند کره پرهیز شد و بجای نان سفید از نان سبوسدار استفاده شد می توان گفت از تغذیه صحیحی دنباله روی می شود. وی افزود: قرار دادن مصرف ماهی در برنامه غذایی هفتگی و همچنین استفاده از انواع لبنیات کم چرب حامل پیام داشتن تغذیه صحیح است. به گفته این متخصص تغذیه، مصرف بیش از اندازه سبزیجات و انواع سالاد و استفاده از چند واحد میوه در روز هم نشانه داشتن تغذیه صحیح است. وی ادامه داد: به طور کلی اگر از همه گروه های غذایی به تعادل و تنوع کافی استفاده شود می توان گفت تغذیه صحیحی داریم. پس نباید به این باورهای غلط تغذیه ای که ناگهان فراگیر می شود تحت این عنوان که مثلا لبنیات نباید خورد یا از مصرف فلان گوشت یا سبزی پرهیز کنید، اهمیت و گوش داد چرا که مردم را از نظر سلامت تغذیه گمراه می کند. در روزهای کرونایی چه تغذیه ای توصیه می شود؟ صمدپور با تاکید بر اینکه در روزهای کرونایی باید به برخی نکات تغذیه ای بیشتر دقت شود، گفت: یکی از نکات اینکه جهت افزایش سیستم ایمنی، تلاش کنیم از همه گروه های غذایی استفاده کنیم. وی افزود: سیستم ایمنی با استفاده کافی از پروتئین ها، میوه ها یا آب میوه طبیعی که از خود میوه بهتر است، سبزیجات و انواع نان یا مواد نشاسته ای سالم تقویت می شود. صمدپور گفت: داشتن خواب کافی، پرهیز از انواع استرس و رعایت مسایل بهداشتی هم در کنار تغذیه باید رعایت شود. این رژیم درمانگر به مردم هشدار داد: از توصیه‌های غذایی که هر از گاهی منتشر می‌شود و شما را از مصرف لبنیات برای پیشگیری از ابتلا به کرونا منع می کند فاصله بگیرید زیرا لبنیات به دلیل داستن کلسیم و پروتئین برای ما ایرانی ها که دریافت کلسیم کمی داریم بسیار مفید است. صمدپور همچنین به مردم درباره افراط در مصرف نامتعادل برخی مواد غذایی دارای طبع گرم هشدار داد و گفت: افراط در مصرف این مواد و از قلم انداختن سایر مواد غذایی، اقدام تغذیه ای صحیحی نیست. از: فاطمه دهقان نیری