استاد دانشگاه تهران: صلح شعار اصلی اسلام است
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محمدعلی آذرشب امروز (جمعه) در سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی ضمن تقدیر از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دلیل انتخاب عنوان «اتحاد اسلامی؛ صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» تاکید کرد: واقعیت این است که عنوان مذکور، عنوان بسیار مهمی به شمار می‌آید؛ به ویژه در شرایط کنونی که جهان اسلام و جهان عرب به دلیل دور بودن از آموزه‌های اسلامی و قرآنی با برخی کشمکش‌ها و منازعات فرقه‌ای و طایفه‌ای مواجه هستند. وی تصریح کرد: جهان اسلام اکنون در شرایطی به سر می‌برد که تمامی قدرت‌های سلطه‌طلب در سطح جهان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا آتش منازعات و مناقشات در آن را بیش از پیش شعله‌ور سازند و هدف اصلی و اساسی این قدرت‌های بیگانه اجرای پروژه مدنظرشان است. در واقع، آن‌ها برای بسط سیطره امپریالیسم و صهیونیسم بر جهان اسلام به طور عام و بر تمام منطقه به طور خاص، تلاش می‌کنند.   آذرشب در تبیین دو واژه «وحدت» و «صلح» تصریح کرد: واقعیت این است که وحدت یک فریضه اسلامی است و اسلام بر هیچ فریضه‌ای به اندازه فریضه وحدت تأکید نکرده است و یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مستلزمات تحقق وحدت حیات بخشیدن به پیکر جهان اسلام است؛ به گونه‌ای که تمامی اعضای این پیکر با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این استاد دانشگاه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در این زمینه که می‌فرمایند: «مَثَل مؤمنان در دوستی و ابراز رحمت و عاطفه به یکدیگر، مَثَل پیکر است؛ هر گاه عضوی از آن دردمند شود، دیگر اعضای پیکر، با بی خوابی و تَب، با آن عضو همدردی می‌کنند»، گفت: یک پیکر، اگر مُرده باشد، اعضای آن دیگر نمی‌توانند ارتباطی با هم داشته باشند و هر لحظه که می‌گذرد، فاسدتر می‌شود اما حیات بخشیدن از اهداف رسالت‌های آسمانی است. وی حیات بخشیدن را هدف دعوت پیامبران و انبیاء (ص) توصیف کرد و خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حائل می‌شود و همه شما در قیامت نزد او گردآوری می‌شوید». آذرشب ادامه داد: اگر بگوییم که حیات بخشیدن مقدمه ضروری برای تحقق وحدت است، در نقطه مقابل، باید گفت که حیات بخشیدن خود نیز به یک مقدمه ضروری نیاز دارد و آن، عزت است. وی انسان «عزیز» را زنده و انسان «ذلیل» را به مثابه یک مُرده خواند و تاکید کرد: درست به همین دلیل است که دین اسلام بر صیانت از عزت انسان مسلمان و جامعه اسلامی تأکید می‌کند. استاد دانشگاه تهران ادامه داد: دین اسلام تأکید دارد که عزت انسان مؤمن و جامعه اسلامی باید حفظ شود و در همین زمینه حدیثی وجود دارد که می‌فرماید: خداوند اختیار همه کارها را به مؤمن داده است اما این اختیار را به او نداده است که خود را ذلیل کند. این اندیشمند مسلمان «صلح» را نیز یک کلیدواژه بسیار مهمی عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم که در جریان سلسله پژوهش‌های مختلف پیرامون «وحدت» و «تقریب» باید به مفهوم «صلح» نیز پرداخته شود. وی «صلح» را شعار اصلی اسلام خواند و تاکید کرد: این صلح است که روابط میان افراد را شکل می‌دهد و اولین چیزی است که مسلمانان را به یکدیگر مرتبط می‌سازد. آذرشب با اشاره به این که تحقق صلح نیز مستلزم مقدماتی است که البته قرآن کریم به شکلی واضح و زیبا بدان اشاره کرده است، توضیح داد: قرآن کریم معتقد است که مستبکران و توسعه‌طلبان خطر بزرگی برای صلح هستند، زیرا آن‌ها دارای ماهیتی خشونت‌آمیز بوده و بر ارتکاب قتل و خونریزی تأکید دارند. این استاد دانشگاه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در ارتباط با معرفی مستکبران، از جمله آیه ۲۰۴ سوره بقره که می‌فرماید: " وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ یُشْهِدُ اللَّهَ عَلَی مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ" «و از مردم کسانی هستند که گفتار آنان در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می‌شود و خدا را بر آنچه در دل دارند، گواه می‌گیرند. این درحالی است که آنان سرسخت‌ترین دشمنان هستند» تصریح کرد: در جهان کنونی که ما زندگی می‌کنیم، انسان‌های بسیاری که اینچنین باشند، وجود دارند. وی افزود: آن‌ها علیرغم اینکه شعارهای پرطمطراقی سر می‌دهند،  زمانی که زمام امور را به دست می‌گیرند، صلح را تهدید می‌کنند و در زمین فساد را گسترش می‌دهند به نصیحت‌گران گوش فرا نمی‌دهند و بر فساد خود اصرار می‌ورزند. آذرشب همچنین تصریح کرد: در ادامه خداوند به نوعی دیگر از مردم در برابر مفسدان اشاره می‌کند.  این دست از افراد که خداوند به آن‌ها اشاره دارد، در ذات الهی غرق شده‌اند و هدفی جز دستیابی به رضایت خداوند ندارند. این‌ها همان حامیان واقعی صلح هستند. وی با اشاره به آیه ۲۰۷ سوره بقره  که می‌فرماید: "وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ" «بعضی از مردم، جان خود را به خاطر خشنودی خدا معامله می‌کنند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است»، گفت: هیچ انسانی نمی‌تواند حامی صلح باشد، مگر اینکه خودخواهی‌ها و خواسته‌های نفسانی خود را کنار بگذارد و در مقابل، تنها چشم به رضای الهی بدوزد. این اندیشمند اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله صلح و جنگ در قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۲۰۸ سوره بقره  مستقیما همگان را به صلح دعوت می‌کند و می‌فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ " «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، همگی در صلح و آشتی درآیید و از گام‌های شیطان، پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست». وی در این باره توضیح داد: در این آیه شریفه به خوبی پیداست که خداوند مسلمانان را در وهله اول به صلح دعوت می‌کند و سپس به آن‌ها درباره کمین شیطان برای مؤمنان هشدار می‌دهد. طبیعی است که دشمن برای تفرقه انداختن میان مؤمنان و مسلمانان و متلاشی کردن صفوف آن‌ها تلاش می‌کند. این استاد دانشگاه  افزود: واقعیت آن است که تحقق صلح جز با حرکت در مسیر رضای خداوند، میسر نیست؛ کما اینکه صیانت از عزت مسلمانان که مقدمه ضروری برقراری وحدت است، جز با ارتباط با منبع عزت و ارتباط با «عزیزِ مطلق» امکان‌پذیر نخواهد شد.