طولانی‌ترین تونل جاده‌ای خاورمیانه فردا افتتاح می‌شود
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، هدف ساخت تونل البرز، اتصال جبهه جنوبی به جبهه شمالی آزادراه تهران- شمال در استان مازندران است. با افتتاح این تونل تمام گردنه هایی که برای تونل فعلی کندوان در زمستان برفگیر بود حذف و با عبور از تونل البرز به صورت ایمن، تردد صورت می گیرد. هم‌چنین مسیر رفت به سمت شمال از داخل تونل البرز و برگشت از طریق تونل فعلی کندوان انجام می شود. منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر در حال ساخت قرار دارد. برآورد اولیه منابع مالی برای اجرای منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال (باند اول) ۲هزار میلیارد تومان بود که به دلیل تورم سال ۹۹ و شاخص تعدیل به حدود ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. در مجموع بودجه مورد نیاز برای تکمیل آن ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط بنیاد و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان توسط دولت تامین می‌شود. مسیر تونل البرز در انتهای منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال و ابتدای منطقه ۳ آزادراه است، پل زنگوله در جاده چالوس محل اتمام منطقه ۲ و آغاز منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال است و جاده دسترسی تونل البرز از پل زنگوله شروع می‌شود. جاده دسترسی تونل البرز، یک تونل و ۲ پل دارد و مسیر تونل پس از آن وارد جاده قدیم می‌شود.  باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال تا پایان ١٤٠٠ به بهره برداری خواهد رسید و باند برگشت نیز در سال آینده راه اندازی خواهد شد.