محمد خدادی روز چهارشنبه در نشست تخصصی «مرجعیت رسانه‌ای با نگاهی به چالش‌ها و فرصت‌های روزنامه‌ها»  که در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، با اشاره به این که  شرایط امروز شبیه هیچ دوره ای نیست، گفت: تمام مولفه‌هایی که پیش از این در عرصه رسانه و مطبوعات مطرح بود امروز تغییر کرده و نیازی که مردم به رسانه ‌ها داشته و توقعی که رسانه از خودش دارد نیز نسبت به قبل تغییر کرده از این رو، مولفه‌های جدید نیاز به باز تعریف دارد. وی با بیان این که در گذشته انحصار در اختیار رسانه‌ها بود، افزود: اخبار و اطلاعات تنها از کانال روزنامه‌ها در اختیار جامعه قرار می‌گرفت ولی اکنون استفاده از نسخ قدیمی ما را دچار مشکل‌می‌کند. اتفاقات اخیر مانند ماجرای بنزین و شهادت سردار سلیمانی و بعد سقوط هواپیما، چند مواجهه را پیش‌ روی رسانه‌ها قرار داد. قبلا در رسانه یک بعد وجود داشت. اما الان باید همه ابعاد را در نظر گرفت. رسانه بدون انسان و اخلاق بی معناست خدادی درباره نگاهش به رسانه، گفت: هدف رسانه قرار است انسان و اخلاق باشد اگر به غیر از این باشد معنا ندارد، باید بازخوانی شود هم بخشی از مرجعیت رسانه‌ای از دست ما خارج شده چون ما ویوز تولید می‌کنیم و نه نیوز.  خدادی اضافه کرد: زمانی مرجعیت رسانه  به قدرت رسانه کمک می‌کند که رسانه محل تضرب افکار و اندیشه ‌ها باشد. رسانه در کنار بحران و یا حادثه قرار بگیرد و البته با لحاظ کردن مخاطرات عمومی حرف بزند. معاون وزیر فرهنگ، افزود: تمام مرجعت رسانه نمی‌تواند در اختیار مطبوعات قرار بگیرد، زیرا همه افراد امروز با در دست داشتن تلفن‌های هوشمند می‌توانند تولید محتوا کنند. امروز بیش از تولید و پوشش اخبار آنچه اهمیت دارد مهارت و چگونگی بیان آن است. هر زمانی این مهارت انتقل ارتقا یابد به مرجعیت رسانه نزدیک می‌شویم.در این میان رقابت  مرجعیت کار بسیار دشواری است. مرجعیت رسانه ما تحت‌الشعاع حکومت نیست وی افزود: در روزهای گذشته خبری منتشر شد، مبنی بر این که معاونت مطبوعاتی به رسانه دستور العملی مبنی بر عدم انتشار برخی اخبار در فضای مجازی منتشر شد، البته آن فرد همان روز اعلام کرده این خبر صحت ندارد. ولی موضوعی که مهم این است که جمهوری اسلامی هیچ قانونی مبتنی بر منتشر نشدن مطلبی پیش از رسانه‌ای شدن آن ندارد. مدیر عامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی، تصریح کرد: اگر مطلبی نیز از رسانه‌ها می خواهیم همواره در قالب توصیه بوده است و ما اصراری نمی کنیم. مرجعیت رسانه ما تحت‌الشعاع حکومت نیست اما سایه‌اش را احساس می‌کند و این باعث شده ما رسانه نما و دلال رسانه داشته باشد و افرادی وارد کار رسانه شوند که دنبال معروفیت تا مقبولیت هستند. در حال تکمیل.....