اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

تمام صفات دانش‌آموز در سند تحول بنیادین آورده شده است
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، «محمود امانی تهرانی» در نشست هم اندیشی «بررسی شیوه‌های همکاری و تعامل بین شورای عالی و دستگاه‌های مختلف» که به میزبانی دبیرخانه این شورا برگزار شد، اظهار داشت: باید تلاش شود اندازه و کیفیت آموزش و پرورش مطلوب را به مردم بشناسانیم تا همگی از نداشتن یک آموزش و پرورش موثر احساس کمبود و نیاز کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنیم. این مقام مسول، با بیان هدف برگزاری این نشست اظهار کرد: افرادی که به عنوان نهادهای حقوقی در شورای عالی آموزش و پرورش هستند یک وجه معنایی دارند و شورای عالی، متعلق به تمام نهادها و جامعه است. وی افزود: تمام نهادها یک ماموریت مشترک دارند که باید ادا شود و آن ادای دین به رشد دانش‌آموزان است، اما نهادهای مرتبط با نظام رسمی آموزش و پرورش کشور که در ساز وکاری به نام شورای عالی آموزش و پرورش حضور پیدا کرده اند، مسئولیت دوچندان دارند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در ایران، مدارسی مانند: مدارس نظامیه، جزو اولین مدارس رسمی کشور هستند که نسبت به خیلی از کشورهای جهان قدمت دارند و همچنین تاریخ  غنی فرهنگ و تمدن ایران و اسلام را داریم که ناشی از یک جریان عمیق و موثر از نظام یاددهی-یادگیری در کشور است. وی با ذکر مثال به انسجام نظام آموزشی اشاره و عنوان کرد: امر آموزش در کشور ایران عمق و ریشه زیادی دارد. آموزش به صورت رسمی نوین، در دوره قاجار وارد شد و در سال ۱۲۷۵ «امین الدوله» شورای عالی آموزش و پرورش را تحت عنوان «انجمن معارف» به کشور معرفی کرد. امانی ادامه داد: این انجمن تا سال ۱۳۰۰به مدت ۲۵سال دوام داشت و قانونی تحت عنوان شورای عالی معارف، شکل گرفت که اکنون در یکصدمین سال تاسیس آن قرار داریم. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که مجالس  قانون گذاری به شوراهای عالی مشروعیت داده اند، اظهار کرد: تمام لایحه‌ها و طرح‌ها باید از شورای عالی آموزش و پرورش بگذرد چراکه قانونگذار، این شورا را از خود دانسته است. وی با تاکید بر این که شورای عالی آموزش و پرورش ۳ سرمایه اصلی در اختیار دارد، اضافه کرد: اولین سرمایه  «اصالت» است، اصالت باعث می‌شود مردم اطمینان خاطر پیدا کنند. در طول ۱۲۵سال گذشته در شورای عالی، نقش شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به طور کامل برجسته بوده است. امانی بیان کرد: یکی از نقاط درخشش انقلاب اسلامی احیا شدن نقش‌های شورای عالی آموزش و پرورش است که سند تحول بنیادین یکی از اثرات مطلوب این شوراست. هفت سال مطالعه و درگیر کردن بیش از ۷۰۰ نفر در تدوین سند تحول بنیادین، آن را حائز اهمیت کرده است. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که در این شورا به بیش از ۳۰۰ اثر مطلوب دست یافته ایم، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یک سرمایه ملی از جنس اصالت دارد. امانی گفت: «استقلال» شورای عالی دومین سرمایه آن است. در این سرمایه، صیانت از حقوق مردم نهفته است. وی سومین سرمایه شورای عالی آموزش و پرورش را «اتقان کار» دانست و اظهار کرد: اتقان، یک وظیفه ملی است. اگر به اتقان کار خدشه وارد شود به سرمایه شورای عالی آموزش و پرورش آسیب وارد می‌شود. هر فردی که در قبال دانش‌آموزان مسئولیت دارد شورای عالی از آن اوست. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بر اهمیت هم‌افزایی بین دستگاه‌ها تأکید و اظهار کرد: پاسخ این سوال که چرا آموزش و پرورش مهم است، اهمیت بالایی دارد. بخش عمده ای از توان و منابع کشور صرف آموزش و پرورش می‌شود؛ لذا باید ضرورت این امر مشخص شود. امانی ادامه داد: امروزه بینش، فهم و نگاهمان به اهمیت آموزش و پرورش نسبت به گذشته ارتقا داشته است و معتقدیم آموزش و پرورش در هر کشوری، ارزان ترین راه برای دستیابی به تمام آرزوهای آن کشور است. وی اشاره کرد: کار آموزش و پرورش گسترده و ملی است. در سند تحول بنیادین مدرسه به عنوان «کانون تربیتی محله» قید شده است که اهمیت بالایی دارد.