توجه به ارزش‌های معنوی مایه پیشرفت اسلام می‌شود
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی عصر پنجشنبه در نشست وبیناری سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: یکی از مسایلی که هر سال در هفته وحدت بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد این است که چه عواملی باعث می‌شود که بین مسلمانان تفرقه ایجاد شود و باید گفت یکی از این عوامل، بزرگ نمایی اقوام و طایفه هاست. به این معنی که  هر شخصی به قوم و طایفه خود توجه بیش از حد دارد و می‌خواهد که در مقابل دیگران بایستد. وی ادامه داد: اگر هم به بحث قومیت یا طایفه ای توجه داریم باید بدانیم که ما حول محور توحید گرد هم جمع شده‌ایم بنابراین باید در ابتدا این مسئله را مدنظر قرار بدهیم که ما همگی مسلمانیم و زیر پرچم اسلام هستیم باید به اعتقادات یکدیگر احترام بگذاریم اینگونه نیست که همه یک اعتقاد و یک باور داشته باشند. حسینی شاهرودی افزود: مسلمانان باید به این مسئله توجه کنند که نباید به قومیت ها هیچ توهینی صورت گیرد؛ مسئله دوم بحث تبعیض و بی عدالتی در میان اقوام است که باید برطرف شود و نباید بین نژادهای مختلف تفاوت قائل شد؛ مسئله سوم این است که مسلمانان باید در شرایط سخت به کمک یکدیگر بشتابند این مسائل باعث می شود که وحدت در جوامع اسلامی پررنگ تر شود و ارزش های معنوی بالا رود. وی افزود: هرچه انسان به اخلاق و ارزش های معنوی بیشتر توجه کند و به مسائل حاشیه‌ای کمتر بپردازد، مایه پیشرفت اسلام می‌شود و باید به این ارزش ها تعمیق ببخشیم و بدانیم که وحدت عزت می‌آفریند و اختلاف باعث فشل شدن امت اسلامی می‌شود. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که دشمنان امت اسلامی کاری به این ندارند که چه کسی اهل سنت یا شیعه است آنها فقط می خواهند علیه مسلمانان متحد شوند و به آنان آسیب برسانند. بنابراین اتحاد مسلمانان در مقابل دشمنان باعث شکست و عقب نشینی دشمنان می‌شود. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: احیای فرهنگ توحیدی مسئله بسیار مهم در وحدت امت اسلامی است. ما یک خدا، یک پیامبر(ص) و یک قرآن داریم، قبله و حجمان یکی است. همه اینها همان فرهنگ توحیدی است و توجه به فرهنگ توحیدی باعث می‌شود که به مسائل قومی و قبیله ای کمتر بپردازیم.  حسینی شاهرودی ادامه داد: وظیفه علما و اندیشمندان جهان اسلام است که یادآوری کنند در گذشته که اتحاد بین مسلمانان زیاد بود، چه تمدن بزرگی به وجود آمده بود. بنابراین اگر ما بخواهیم به اختلافات و تکه تکه شدن دامن بزنیم هیچوقت به تمدن نوین اسلامی دست نخواهیم یافت. وی تصریح کرد: امروز دشمنان در تلاش هستند که هر قومی را به خود سرگرم کنند و از خود باوری که می توانند در کنار سایر اقوام ید واحده تشکیل دهند تا مشکلاتشان را حل کنند. بنابراین به این قوم ها می گویند که بیایید و با یک قدرت جهانی همراه شوید و تحت سلطه او باشید تا بتوانید از خود دفاع کنید اما اگر مسلمانان بدانند که با در کنار هم بودن می توانند عزتشان را حفظ کنند و بر مشکلاتشان فائق آیند، همه موانع از سر راهشان برداشته می شود. آیت الله حسینی شاهرودی در پایان گفت: علمای اسلام باید تمام تلاششان را بکنند که امت اسلامی را به وحدت برسانند، این ها باید منادی وحدت باشند تا امت اسلامی هم در این راه با آنان همراه شوند. هرچه انسان به اخلاق و ارزشهای معنوی بیشتر توجه کند و به مسائل حاشیه‌ای کمتر بپردازد مایه پیشرفت اسلام می‌شود. نگاهی به مقاومت اسلامی در نیجریه عیسی حسن شلگارو، استاد دانشگاه اهل نیجریه در سخنانی با موضوع نقش استعمار و استکبار جهانی در جنگ های معاصر نیجریه و شیوه های برخورد مقاومت اسلامی گفت: نیجریه کشوری است که در ناحیه غربی قاره آفریقا واقع شده و بیش از ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد. همچنین بزرگترین کشور از میان ۵۳ کشور آفریقاست. نیجریه دارای منابع زیادی است که استعمارگران را به خود جذب کرده است. مهمترین آنها نفت، گاز، و انواع مواد معدنی جامد و گرانبها است. وی افزود: هنگامی که استعمارگران برای اولین بار پا به این منطقه گذاشتند، با مقاومت شدید مجاهدین مسلمان مواجه شدند که اشغالگران را پس می زدند. از آن زمان، توطئه های استعمارگران در نیجریه در راستای جلوگیری از پیشگویی تولد دوباره مقاومت تاریخی اسلامی بوده است. با این حال، آن ها از رسیدن به آن هدف رویایی بازماندند و جنبش اسلامی متولد شد. شلگارو افزود: جنگ های استعماری معاصر در نیجریه دو نوع هستند. اول جنگ استعماری قدیمی است که از گذشته تا به امروز تداوم داشته است. دوم جنگ فکری است که شامل حذف تمدن و ارزش های اسلامی و جایگزینی آن با اندیشه های غربی و همچنین جلوگیری از شکل گیری عزم و اراده مردم نیجریه است. هدف از این جنگها تسلط اقتصادی از طریق اعمال اقتصاد استعماری و رویه های فرهنگی در نیجریه است. مقاومت اسلامی به تنهایی دارای اصول و سیاست های جنگی است این استاد دانشگاه گفت: مقاومت به دلیل ایستادگی در برابر استعمار، خشم آنها را برانگیخته است. گروه مقاومت توطئه ها، داستان ها و مغالطه های استعمار را برملا کرده و از رسیدن امپریالیسم به اهداف خود جلوگیری می نماید و همچنین به دنبال استعمارزدایی و آزادی سایر قربانیان استعمار هستند. وی افزود: اینها در عین حال به دنبال تاثیرگذاری از طریق دعوت های قدرتمند خود می باشند که برای استکبار جهانی کاملاً تهدید کننده است. آن ها راهپیمایی های عظیم عاشورا، اربعین و قدس را که از نظر استکبار تهدید بزرگی به شمار می رود، سازماندهی می کنند. قدرت های استکبار برای منعطف ساختن مقاومت، لابی های بسیاری کردند اما با در بسته مواجه شدند. مقاومت اسلامی به تنهایی دارای اصول و سیاست های جنگی است که آنها را در برابر استعمار و استکبار جهانی قرار داده است. همچنین مقاومت رویکردی استوار دارند که با جسارت و شجاعت بسیار به دشمن نزدیک می شود.  این استاد دانشگاه با اشاره به روش های جنگی امپریالیست ها در نیجریه و نحوه واکنش مقاومت اسلامی گفت: حمله مسلحانه آشکار ظلمی است که توسط نیروهای امنیت دولتی به قصد مخفی کردن منبع واقعی این حملات و مقصر نشان دادن گروه  بی ایمان بوکوحرام انجام می شود. این تاکتیک ها به دو دسته تقسیم می شوند. آنها از پرسنل مسلح و نقاب دار ۲ تا ۴ نفره استفاده می کنند. روش دیگر استفاده از گروه بزرگی از سربازان مسلح است. هدف این دو روش فقط مبارزه غیر مستقیم و تسلیم کردن مقاومت است.  وی ادامه داد: روش دیگر مهاجمان، بمب گذاری است. آنها با استفاده از بمب های انتحاری یا بمب های کاشته شده استفاده می کنند. بسیاری از مردم در این حملات کشته و زخمی شده و ساختمان های بسیاری ویران شدند اما مقاومت توانست این حملات را هم بی اثر کند. از آنجا که مقاومت کنترل محیط کوچک اطراف خود را در دست دارد، این امر به آنها این امکان را می دهد که از جزئیات هر رویدادی در اطراف خود محافظت کرده و آن را شناسایی و به طور مستقل بررسی کند.   شلگارو افزود: روش سوم این است که دولت تلاش می کند مقررات منع رفت و آمد وضع کند و ترددها را به دلیل افزایش ساختگی ناامنی محدود سازد و از برگزاری مراسم های بزرگ مانند عاشورا، اربعین، و روز قدس و سایر فعالیت ها جلوگیری کند که این اقدامات نیز با مقاومت مردم رو به رو شد و به شکست انجامید. سرکوب مسلحانه اعضای جنبش نیز روش دیگر است که در این شرایط، مقامات از نیروهای امنیتی دولتی و گاهی همراه با گروه های ضد مقاومت، برای سرکوب مستقیم جنبش استفاده می کنند. وی در پایان گفت: جنبش اسلامی با همه رابطه خوبی برقرار نموده و از منطق صحیح برای رد ادعاها به شیوه حرفه ای استفاده می کند. مقاومت همیشه با استفاده از این تکنیک ها پیروز بوده است. در نتیجه، نیجریه کشوری است که اربابان استعمارگر نمی توانند آن را نادیده بگیرند و همواره با مقاومت جنبش اسلامی روبرو بوده اند و جنبش اسلامی همیشه پیروز بوده و استکبار جهانی همیشه شکست می خورد.  آزادی قدس شریف با حرکت به سمت وحدت محقق شود مجتبی رحماندوست، رئیس اتحادیه جهانی تقریب نهاد ایثارگران، در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در سخنانی ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) تاکید کرد: لازمه‌ رسیدن به حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) یک حرکت وحدت آفرین و جمعی است.  وی با اشاره به موضوع سخنرانی خود یعنی «فلسطین و مقاومت اسلامی و نقش آن در تحقق وحدت جهان اسلام» گفت: برداشت من این است که اگر یک حرکت جمعی بخواهد به سمت وحدت برسد، باید در وهله اول یک چشم انداز کاملا روشن وجود داشته باشد که در نظر همه به عنوان مقصد باشد. دوم این که به گونه‌ای باشد که عوامل جمعی سایر عوامل جزیی را به سمت اصلی سوق بدهد که همه به سوی آن نقطه‌ مقصود حرکت کنند. رحماندوست افزود: اگر هدف بخواهد روشن باشد این عوامل ضروری است: اول؛ هدف و قله باید بر حق باشد و ابهامی در حقانیتش نداشته باشیم؛ به عبارت دیگر حقانیت آن به سادگی قابل اثبات باشد. مقوله‌ فلسطین و قدس مقوله‌ای است که به محض اینکه از آن سخن گفته می‌شود مورد تصدیق قرار می‌گیرد. یعنی عده‌ای وارد خانه‌های فلسطینیان شده و صاحبان خانه را  بیرون کردند. پس معلوم است که حق دارند به خانه‌هایشان برگردند و این نیاز به چالش ذهنی ندارد.   وی افزود: ویژگی دوم برای یک هدف روشن این است که تا حد امکان از قداست و ارزشهای مردمی و عمومی و متعالی برخوردار باشد. از قدس بالاتر و مقدس تر در فرهنگ دینی اسلام، مسیحیت، یهود و همه‌ ادیان الهی وجود ندارد.  قدس در واقع شهر ادیان توحیدی است.  «سُبْحانَ الَّذی أَسْری‏ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ». قدس قبله‌ اول مسلمین است بنابراین اگر  بخواهیم مردم را به سمت آن نقطه‌ روشن آینده فرا بخوانیم، چون از یک قداست برخوردار است فراخواندن مردم به سمت این هدف کاملا مطلوب‌تر و ممکن‌تر است. رحماندوست درباره عامل سوم گفت: عامل سوم این است که یاران و همراهان همدل و هم عقیده‌ای وجود داشته باشند. اکنون می توانیم بگوییم مردم جهان طرفدار قدس هستند. حتی مردم کشورهایی که حکومت‌های ظالم دارند؛ البته بعضی از کشورها خیانت بارترین کار را با عنوان سازش انجام داده اند. ولی الحمدلله ملتها همه هم جهت هستند و بسیاری از دولتها نیز هم جهتند. وی ادامه داد: موضوع بعد این است که تاریخ هدفی که ما به سمت آن حرکت می‌کنیم باید با تلاش‌هایی از قبل برای دستیابی به آن همراه باشد که ما اگر بخواهیم مبارزات جدیدی را شروع کنیم به دنباله‌ مبارزات قبلی و حرکتهای قبلی باشد. در تاریخ فلسطین مبارزات، قبل از تشکیل رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود و حتی قبل از آن که عزالدین قسام شهید ‌شود یعنی چندسال قبل از تشکیل این رژیم غاصب.  بنابراین در طول تاریخ،  قبل از تشکیل رژیم صهیونیستی تا امروز می‌بینیم درگیری فلسطینی ها و صهیونیست ها وجود دارد. بنابراین این مقوله از روشن ترین نقاط عطف تاریخ است.  وی خاطرنشان کرد: هدف باید دستیافتنی باشد و غیرممکن نباشد. قبل از حضور امام (ره) و انقلاب اسلامی ما فکر می‌کردیم دستیابی به قدس و سرزمین‌های اشغالی غیر ممکن است اما الان می‌توانیم بگوییم این مسئله ممکن است. سید حسن نصرالله گفت رژیم اسرائیل از خانه‌ عنکبوت سست تر است. در هیچ کدام از جنگ‌های سی و سه روزه، بیست و دو روزه، پنجاه و یک روزه و... اسرائیل پیروزی نداشت و در تمام اینها طرفی که متقاضی آتش بس بود اسرائیل بود. یعنی واقعا این هدف دست یافتنی است.  رحماندوست تاکید کرد: این کار قواعدی می خواهد که مهمترینش همان وحدت جهان است به خصوص وحدت جهان اسلام که تا به حال متاسفانه توفیقش را نداشتیم. نقطه چشم انداز ما قدس، آزادی فلسطین و نجات فلسطین از دست صهیونیست است. ما گروهها و رهبران بعضا خودفروخته را به حساب قدس و فلسطین نمی‌گذاریم بلکه به حساب آن افراد سازشکار و کج سلیقه و کج اندیشی می گذاریم که برای حرکت به سمت این مسیر کج‌اندیشی‌هایی داشته‌اند. وی در پایان اظهار کرد که وصول به هدف و آزادی قدس شریف که مساوی است با برچیده شدن طومار اشغالگری صهیونیست‌ها و تحقق آرزوهای آزادگان جهان، با حرکت کردن به سمت وحدت محقق شود و می دانیم که وصول به هدف و آزادی قدس شریف –انشاءالله- زمینه‌های ظهور منجی عالم حضرت مهدی (عج) را فراهم خواهد کرد.  سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود. هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است. در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می شود که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش می‌شوند. بسیاری از این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط شده که در کنفرانس پخش خواهد شد. ۲۴ نشست وبیناری نیز برگزار می شود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام خواهد بود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی پخش می شود. ۱۷ نفر از شخصیت های برجسته نیز به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. همچنین ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده، در این کنفرانس مطرح می شود. کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.  برگزارکنندگان کنفرانس امسال سعی کرده اند اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز را دعوت کنند و  قرار است این سخنرانی ها در فضای مجازی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود. هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهر آغاز شده و تا دوم آبان خواهد بود. در همین راستا کنفرانس بین المللی وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود. مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سال ۶۹ به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده، تاکنون ۳۴ دوره از کنفرانس وحدت برگزار شده است که اولین تا چهارمین کنفرانس وحدت قبل از تشکیل مجمع تقریب مذاهب در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است.