فروش دیگ بخار اقساطترمینال شهیدکلانتری باربری عدل …ارائه انواع ماساژ در منزل شما با …رک ایستاده 42 یونیت عمق 100 با …

دفاع مکرون از توهین به پیامبر اسلام ناشی از جهلش به حقیقت آزادی است
عماد افروغ روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره دلایل حمایت رییس جمهوری فرانسه از توهین‌کنندگان به پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: قطع نظر از توجیه ناموجه دفاع از کاریکاتور موهن به نام آزادی بیان، فرانسه ظاهراً به عنوان یک دولت لائیک می ‌خواهد تا جایی که امکان دارد مرزهای مربوط به قدرت دولتی را از دخالت آموزه‌های دینی دور نگه دارد؛ چیزی که امتناع ذاتی و مفهومی دارد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ حکومتی سکولار نیست اما مراتب غیرسکولاریستی آنها فرق می‌کند، گفت: ممکن است رییس جمهوری فرانسه بگوید به نام آزادی بیان از توهین به پیامبر اسلام حمایت کرده است اما او مفهوم واقعی آزادی که مرتبط با حقوق و نیازهای انسانی و واقعیت حیات اجتماعی اوست را نفهمیده است. این استاد دانشگاه با تاکید بر این موضوع که آزادی یک مفهوم متعالی است به آرای امانوئل کانت فیلسوف آلمانی اشاره و خاطرنشان کرد: کانت به عنوان یک آزادی خواه لیبرال، آزادی را متاعی با ارزش می داند که باید در دسترس انسان‌های قدیس و مهذب قرار گیرد. افروغ با بیان اینکه از هر زاویه ای که به موضع رییس جمهوری فرانسه نگاه کنیم، موضع او احمقانه و ناشی از جهل است، گفت: مکرون یک رجل علمی و فردی فرهیخته نیست بلکه تازه به دوران رسیده ای است که به صورت تصادفی توانسته در مناقشات سیاسی پیروز و جایگاهی پیدا کند و آزادی، برابری و دموکراسی را نمی‌شناسد. وی، مکرون را در جایگاهی که بتواند درباره آزادی یا در دفاع از آن صحبت کند، ندانست و افزود: آزادی حتی در تعریف لیبرال‌ها به معنی آزادی از قید و بندهای غیر ضرور است و قید و بندهای ضرور پذیرفته شده است. این قید و بندها بخشی فردی و بخشی اجتماعی است. این پژوهشگر مسائل اجتماعی خطاب به مکرون و همه کسانی که به ادیان الهی توهین می‌کنند و از آزادی و برابری سخن می گویند، گفت: چطور به خود اجازه می دهید که با تمسک به اصل و قاعده ای به مقدسات دیگران توهین کنید و خود را پایبند به اصلی بدانید که خاستگاه آن دین است. افروغ، عصر امروز و هزاره جدید را هزاره خداگرایی و در عین حال گفت‌وگوی بین ادیان عنوان کرد و افزود: قطع نظر از مباحث فلسفی درباره آزادی و توجیهات کاذب و گزاف مکرون، در دوره ای که بسیاری از ماتریالیست‌ها در محافل آکادمیک از خداگرایی صحبت می کنند، دفاع از توهین به ادیان الهی به نام آزادی، هزینه گزافی برای مکرون در بر خواهد داشت. باز هم پای منافع صهیونیست ها در میان است وی با بیان اینکه مکرون یا حرفش را پس خواهد گرفت یا این اظهارات باعث سرنگونی او خواهد شد، تصریح کرد: یک استدلال قوی فلسفی و نظری پشت موضع گیری او نیست و به لحاظ شرایط اجتماعی و انضمامی نیز این اظهارات هیچ گونه پشتیبانی سیاسی و اجتماعی دریافت نخواهند کرد. این جامعه شناس، موج روبه گسترش اعتراضات به اظهارات واهی رییس جمهور فرانسه در دفاع از توهین به پیامبر را یادآور شد و گفت: ممکن است در شرایط بد اقتصادی به وجود آمده در فرانسه پس از شیوع کرونا و با توجه به اعتراضات گسترده علیه دولت، مکرون خواسته باشد که افکار عمومی داخلی را از توجه به ناکارآمدی دولتش منحرف کند اما این اقدام بازی با آتش بود. افروغ با بیان اینکه چه از منظر فلسفی و چه از منظر اجتماعی، اقدام او محکوم است، درباره پیوند مکرون و جریان صهیونیسم جهانی گفت: روشن است که پیوندهایی بین اقدام مکرون با صهیونیسم جهانی و حتی شهودا با پیمان های اخیر برخی کشورهای مرتجع و وابسته عرب با صهیونیسم وجود دارد. وی، بازداشت و زندانی کردن دانشمندان منتقد هولوکاست در غرب به ویژه فرانسه را یادآور شد و گفت: وقتی تا این حد خشن با منتقدان هولوکاست برخورد می شود و در عین حال اینقدر راحت اجازه داده می شود تا به ادیان الهی توهین شود معلوم است که موضوع، فکری و فلسفی نیست بلکه موضوع اقتصادی - سیاسی و مرتبط با منافع صهیونیسم است. مکرون دچار توهم ترامپی شده است این پژوهشگر مسائل اجتماعی، اقدام مکرون را نوعی جهالت ترامپی دانست و گفت: به نظر می رسد مکرون نیز ترامپ زده شده و دچار توهم شده است. افروغ، احترام به ادیان الهی را احترام به پیروان آنها عنوان کرد و افزود: اقدام مکرون نه تنها توهین به میلیاردها نفر مسلمان و حتی پیروان سایر ادیان در سراسر جهان بود بلکه توهین به میلیون ها نفر شهروند مسلمان فرانسوی زبان در خود فرانسه بود. وی با بیان اینکه هیچ بند و تبصره و اصلی در قوانین بین المللی وجود ندارد که به مکرون اجازه دهد ذیل آزادی بیان از توهین به ادیان الهی دفاع کند، گفت: ما حتی در بحث آزادی لیبرالیستی نیز  شرط آسیبی داریم که بر اساس آن، هر فردی تا آنجا آزاد است که به دیگران و آزادی آنها آسیب وارد نکند. این استاد دانشگاه به اصل مسوولیت اجتماعی در مقوله آزادی بیان نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس این اصل نیز اقدام مکرون نقض حقوق اجتماعی مردم در اعتقاد و پیروی از ادیان و در موضوع بحث ما اسلام است.   افروغ خطاب به مکرون این سوال را مطرح کرد که آیا دفاع از توهین به پیامبر اسلام(ص) احساسات و عواطف عاشقانه میلیاردها نفر مسلمان در جهان به پیامبر از جمله در فرانسه و دنیای غرب را به بازی نمی گیرد؟ وی در عین حال بحث گفتگوی عالمانه درباره ادیان را با طراحی کاریکاتور موهن متفاوت دانست و افزود: آزادی مقدس تر از آن است که به توهین ختم شود و مکرون هتک آزادی کرده و آزادی خواهان جهان باید در قبال این اقدام وی در دفاع از آزادی موضع بگیرند. این جامعه شناس با بیان اینکه ما مسلمان‌ها خیلی مراقب بوده و هستیم که مقابله به مثل نشود، افزود: یکی از شرایط ایمان ما، ایمان به سایر انبیا است و نه تنها خود به پیامبران ادیان دیگر توهین نمی‌کنیم بلکه به کسی هم اجازه نمی‌دهیم که اسائه ادب کند. آزادی بیان توجیه سستی برای توهین به ادیان است افروغ به دیدگاه های راجر تریگ و جیانی واتیمو از اندیشمندان معاصر غرب اشاره کرد و افزود: غرب به نام دفاع از برابری مدافع سکولاریسم است. اما مفهوم برابری چنانچه واتیمو می گوید بر اساس قرارداد قابل توجیه نیست بلکه یک توجیه متافیزیکال می خواهد. وی تصریح کرد: ضرورت وجود توجیه متافیزیکال برای برابری را تریگ چنین پاسخ می‌دهد که چه توجیه متافیزیکالی از این آموزه دینی بالاتر که همه در برابر خدا یکسان هستند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه برابری مطرح شده در انقلاب فرانسه به عنوان یک آموزه نوین بشری ریشه در ادیان الهی دارد، خطاب به کسانی که آزادی را وسیله توهین به ادیان الهی می کنند، گفت: این تناقض چگونه قابل حل است که ما بنیان برابری و آزادی را از ادیان الهی  بگیریم و  به نام برابری و با توجیه آزادی به ادیان توهین کنیم؟ افروغ، برابری را واژه ای دارای بار ارزشی دانست و گفت: وقتی برابری ارزش است، نمی‌توانیم بگوییم بی طرف هستیم و دولتی نمی‌تواند ادعای بی‌طرفی کند و دم از برابری بزند. نفس بی طرف نبودن؛ نفس الامری، یعنی نفی سکولاریسمی که فرانسه به طور خاص از آن دم می زند، است. به هر حال و در مجموع استفاده از توجیه برابری و آزادی بیان برای توهین به ادیان الهی توجیه سستی است.