اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

ضرورت توسعه تجهیزات و دوربین های ثبت تخلفات رانندگی اجتناب ناپذیر است
به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار سید کمال هادیانفر روز سه شنبه در نشست خبری با تاکید بر اینکه ۹۴ درصد از حوزه حمل و نقل کشور در حوزه زمینی اتفاق می افتد از این رو وظیفه ما دو چندان و ملزم به برگزاری نشست و ارائه گزارش به مردم هستیم، اظهار داشت: بر اساس قانون چند ماموریت در دستور کار داریم که از جمله آن مدیریت بر ترافیک به دلیل وجود ۳۸ میلیون وسیله نقلیه و ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه در سطح کشور است. وی با بیان اینکه در ۲۳۸ هزار کیلومتر راه ها و ۱۱۴۸ شهر کشور مسوول کنترل راه ها و ترافیک هستیم، افزود: به نوعی همه مردم کاربر حوزه ترافیک هستند که شامل عابران، سرنشینان و رانندگان می شوند که در این شرایط بحث مدیریت ترافیک بر عهده پلیس است که در این مسیر ۳۳ سازمان در این حوزه به طور مستقیم و غیرمستقیم همراه پلیس نقش ایفا می کنند. سردار هادیانفر در بحث پوشش هایی که پلیس در محورهای جاده ای و شهری ارائه می دهد، یادآور شد:  ۳۴ درصد از حوادث و تصادفات در جاده های کشور اتفاق می افتد و متاسفانه ۷۳ درصد جانباختگان مربوط به جاده ها هستند، بر همین مبنا توجه ما باید بیش از حوزه شهر و ترافیک، در حوزه جاده‌ها معطوف شود. با وجود نصب بیش از ۱۰ هزار دوربین نصب شده در شهر و جاده ها همچنان پوشش نسبی است رییس پلیس راهور ناجا یادآور شد: هفت هزار واحد گشت و بیش از ۴۶۰۰ دوربین ثبت تخلف در سطح جاده ها مستقر هستند و با وجود ۵۳۰۰ دوربین در سطح شهرها همچنان پوشش نسبی داریم هر چند که شرایط در پوشش های درون شهری از ۴۰ درصد به ۴۵ درصد و در معابر برون شهری از ۳۷ به ۴۷ درصد افزایش یافته اما ضرورت توسعه دوربین ها و استفاده از تجهیزات اجتناب ناپذیر است. سردار هادیانفر درباره سهم دستگاه ها توضیح داد: سهم دستگاه ها را بنا بر تاکید مقام معظم رهبری پیگیر هستیم که دستگاه های مسوول بخصوص در کاهش تصادفات و جانباختگان مطلع باشند. در این مورد، ۳۳ دستگاه به طور مستقیم و غیرمستقیم در حوزه ایمنی و کاهش حوادث نقش دارند که هفت دستگاه نقش اصلی را  دارند که در این میان ۳۳ درصد وزارت راه، ۱۹ درصد پلیس، ۱۵ درصد وزارت صمت، ۱۲ درصد صدا و سیما، ۱۱ درصد وزارت بهداشت و ۱۰ درصد وزارت کشور در حوزه شهرداری ها در این حوزه مسوولیت دارند. وی یادآور شد: همواره آمار کشته ها را با کشته مقایسه می کنیم بدون توجه به شاخص های تاثیرگذاری که در حوزه بین المللی اعلام شده، در حالیکه در دنیا شاخص های تاثیرگذار مانند رشد جمعیت، رشد وسایل نقلیه و رشد میزان پیمایش هم در اعلام آمار کشته ها نقش دارند. ما هم باید رفته رفته این ادبیات را در حوزه آمارسنجی و متناسب با آنچه در همه دنیا معیار است در نظر بگیریم. سردار هادیانفر با اعلام کاهش مرگ ومیر بر اثر تصادف در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر در جاده ها جان خود را از دست داده اند که کاهش اثربخشی را نسبت به سال ۹۸ نشان می دهد. در میزان ۱۰ هزار وسیله نقلیه، از سال ۹۸ که ۴.۸  جانباخته داشتیم به ۴.۲ نفر در سال ۹۹ رسیدیم که کاهش بسیار خوبی بوده است. همچنین در صد هزار نفر جمعیت از ۲۰.۳ جانباخته به ۱۷.۳ کاهش رسیدیم و در میزان پیمایش، در یک میلیارد از ۳۳ نفر به ۳۰ نفر کاهش داشتیم. رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه این روند بسیار خوبی است که امیدواریم در ۱۴۰۰ هم شرایط به گونه ای قابل تحمل باشد، افزود: وضعیت جانباختگان بنابر شاخص های پزشکی قانونی در نه ماه گذشته سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ نشان می دهد که در نه ماه امسال روند مطلوبی نداشتیم و در میزان صد هزار نفر جمعیت، ۱۴ نفر به ۱۵ نفر رسیدیم و از ۱۰ هزار وسیله، از ۳.۱ به ۳.۵ رسیدیم یعنی روند افزایشی شده که زنگ خطری است که اگر روند کنترل نشود دچار مشکل می شویم. ادامه دارد ...