تهران- ایرنا- بیست و نهمین سالگرد امضای توافق نامه صلح و آشتی ملی تاجیکستان، فرصتی برای بازخوانی یکی از موفق ترین تجربه های میانجیگری در فضای پساشوروی است؛ توافقی که در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۷ (۶ تیر ۱۳۷۶) به پنج سال جنگ داخلی در تاجیکستان پایان داد. در این میان، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر پیوندهای تاریخی، فرهنگی و زبانی با مردم تاجیکستان و از طریق میزبانی مذاکرات و تسهیل گفتگو میان طرف های درگیر، نقشی اثرگذار در هموار کردن مسیر صلح ایفا کرد؛ نقشی که از مشهد و تهران آغاز و در مسکو به امضای سندی انجامید …