
به گزارش ایرنا، علیرضا صلواتی عصر پنجشنبه در نشست افتتاحیه نمایشگاه تخصصی فناوریهای سبز و انرژی پاک در اصفهان که با حضور وزیر امور خارجه برگزار شد با بیان اینکه خط ریلی اصفهان-قم به طول ۲۴۵ کیلومتر در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: زیرسازی این خط بهطور کامل انجام شده و پیشبینی میشود که با تکمیل این طرح، شاهد کاهش چشمگیر سفرهای جادهای و تصادفات ناشی از آن باشیم.
وی افزود: این خط ریلی بخشی از کریدور ترانزیتی بینالمللی شمال-جنوب و کمربند ترانزیتی چین است که میتواند تا ۳۰ درصد از سفرهای جادهای را به خود جذب کند. این رقم در برخی کشورهای توسعهیافته حتی به ۶۵ درصد نیز میرسد و میتواند تأثیر زیادی در کاهش ترافیک جادهها و مصرف سوخت داشته باشد.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان همچنین به مشکلات موجود در تأمین مالی طرحهای ریلی و با اشاره به روند کند تأمین منابع مالی طرحها گفت: با وجود پیگیریهای مکرر، تأمین تضامین بانکی و تخصیص تسهیلات مالی با تأخیر روبهرو شده است. این تأخیرها میتواند موجب کاهش سرعت تکمیل طرحها و تأثیر منفی بر تعاملات ایران با شرکای خارجی شود.
وی از دولت درخواست کرد تا با تخصیص تسهیلات ویژه و تسریع در رفع موانع مالی، به ویژه در طرحهای بزرگ و بینالمللی مانند خط ریلی اصفهان-قم- تهران، به تسریع در تکمیل این طرحها کمک کند.
صلواتی اضافه کرد: این طرح نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بینالمللی نیز میتواند بهعنوان یک کریدور ترانزیتی مهم به توسعه اقتصاد ایران کمک کند.
صلواتی در ادامه به پیشرفتهای صورت گرفته در طرحهای زیرساختی ریلی اشاره کرد و تصاویری از مراحل اجرایی پروژه خط ریلی اصفهان-قم- تهران را نمایش داد.
وی کیفیت اجرای زیرسازی، ساخت تونلها و سایر بخشهای طرح را بیسابقه توصیف کرد و گفت: این طرح علاوه بر تأثیر مثبت در کاهش ترافیک جادهای، میتواند ارزش افزوده زیادی برای اقتصاد ملی ایجاد کند و باعث توسعه منطقهای شود.
وی در پایان، با تأکید بر اهمیت تأمین مالی سریعتر برای طرحهای ریلی، گفت: تکمیل خطوط ریلی کشور میتواند به تسهیل تجارت، حملونقل و ارتباطات منطقهای و بینالمللی کمک شایانی کند و بخش قابل توجهی از مشکلات حملونقل جادهای را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، اَبَرپروژه قطار پُرسرعت اصفهان- قم- تهران یکی از پروژههای ملی کشور در بخش حمل و نقل بوده که حدود ۲ دهه از مطرح شدن آن گذشته و اجرای آن تاکنون فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته است.
طول کل مسیر این پروژه ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان- قم ۲۴۵ کیلومتر است.
با بهرهبرداری از آن، مسیر اصفهان تا تهران با سرعت حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی میشود.
ایجاد گسترش شبکه ریلی در جابهجایی مسافر، افزایش اشتغال و توسعه گردشگری و استفاده از فناوریهای جدید و انتقال فناوری در زمینه ایمنی از اهداف اجرای طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران اعلام شده است.
منبع : خبرگزاری ایرنا

















































