جمعه / ۵ تیر / ۱۴۰۵ - 26 June, 2026
 خبرگزاری ایرنا / ۳ ساعت قبل

ایران و اروپا؛ از میانجی‌گری هسته‌ای تا بی‌نقشی در مذاکرات/ افول نقش تروئیکا در دیپلماسی

 ایران و اروپا؛ از میانجی‌گری هسته‌ای تا بی‌نقشی در مذاکرات/ افول نقش تروئیکا در دیپلماسی
تهران – ایرنا – روزگاری سه قدرت اروپایی پای ثابت، میانجی اصلی و طرف مشورت دائمی مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای ایران بودند. بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳ انگلیس، فرانسه و آلمان نقش فعال و تعیین‌کننده‌ای در چارچوب مذاکرات ایران و غرب داشتند، اما در سال‌های اخیر این نقش به تدریج کمرنگ شده‌است تا جایی که امروز در گفت‌وگوهای میان ایران و آمریکا هیچ رد پایی از کشورهای اروپایی دیده‌نمی‌شود و نقش میانجی‌گری و تسهیل‌گری کاملاً به کشورهای منطقه منتقل شده‌است.