کلاس‌های معارف اسلامی باید برطرف کننده شبهات دانشجویان باشد
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ارتش، جلسه توجیهی اساتید دروس معارف اسلامی و عقیدتی سیاسی دانشگاه‌های ارتش با حضور رییس سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد. در این نشست که به صورت دورسخنی و در راستای طرح فرهنگی مصباح  ۱۴ سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، خط و مشی کلان عقیدتی، توسط حجت الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ابلاغ شد. محمدحسنی در این مراسم گفت: همانطور که طبیعت عید دارد در مسیر علم نیز عید وجود دارد و مهرماه عید علم و دانش است و ما در همین مسیر هم خود را در معرض تکامل قرار می‌دهیم هم دیگران را علم نوری است که یاد دهی و یادگیری هر دو مسیری است که انسان را نورانی می کند. وی در ادامه با بیان اینکه امر آموزش مساله ای است که با تحول، رابطه ای تنگاتنگ دارد، افزود: برای آنکه در یک سازمان تحولی به وجود آید ابتدا باید پیش نیاز آن را مد نظر قرار داد. انسان ها و منابع انسانی گرایش تحول خواهانه دارند و همین مساله نیز نیاز به تحول در آموزش دارد. راهبرد قرآن نیز همین است بنابراین هدف از تحصیل ایجاد تحول در فرد و در جامعه است. رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خاطرنشان کرد: اولین مساله ای که باید مدنظر قرار گیرد، تدریس اقناعی است. انگیزه های تدریس متفاوت است برخی برای رفع تکلیف تدریس می کنند برخی برای پاسخ به وجدان و رضای الهی و اهل بیت (ع) و هر کدام هم آثار مخصوص به خود را دارد اگر فردی می خواهد حقیقتا معلمی کند و برای رضای خدا و وجدانش قدم به تدریس بگذارد باید اقناعی عمل کند. افراد با شبهه وارد کلاس می شوند و ما باید پاسخگوی این شبهات باشیم. وی افزود: کسی اگر درباره توحید، معاد و... سوال و شبهه دارد بعد از کلاس باید نگاهش به توحید عوض شده باشد. معمولا در کلاس ها اسکاتی عمل می شود. این نوع تدریس باید به سمت اقناعی شدن برود و لازمه این اقناعی شدن برتری علمی، اطلاعاتی و معرفتی استاد نسبت به شاگردان است. محمدحسنی در ادامه گفت: پرهیز از رفتارهای دوگانه میان گفتار و عمل لازمه دیگری برای آموزش تحولی است؛ خوب و زیبا حرف زدن راحت است اما عمل مهم تر است. ما افراد زیادی را داریم که خوب حرف می زنند ولی رفتارشان چیز دیگری نشان می دهد. به عنوان مثال خودشیفتگی و تفرعن دانشی-علمی یکی از آفات کلاس های تدریس ماست که باید از آن دوری کرد. مردم و شاگردان ما رفتار و عمل مارا می بینند و بر اساس آن مارا قضاوت می کنند. وی در ادامه اظهار کرد: برخورداری از تفکر منظومه ای در تدریس سومین نکته از ملزومات تحول در آموزش است نیاز یک جوینده معارف یک بسته از مجموعه ای از مطالب و معارف تاریخی، سیاسی، عرفانی و... است و ما اگر می خواهیم  روی افراد تحولی داشته باشیم، استفاده از فقه به عنوان چراغ راه درست زندگی کردن از عوامل تحول است.  رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اضافه کرد: باید یک جزوه احکام مبتلا به به همه مربیان و آموزگاران و اصحاب تدریس داده شود که ابتدای هر تدریس حداقل یک مساله فقه را بگویند. بنابراین مربی ما باید متفقه باشد. مساله بعدی تسلط و همچنین تاریخ اندیشی مربیان ما به ویژه در مورد تاریخ اسلام است. بیان تطبیقی تاریخ اسلام با سایر مباحث و موضوعات علوم انسانی و همچنین عنصر زمان امری است که کمتر بدان توجه می شود و همین خود باعث آسیب است، چنانچه تاریخ مورد تطبیق و تحلیل قرار نگیرد ابتر می‌ماند. رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خاطر نشان کرد: ما باید زمان  حال را متصل به گذشته و وقایع گذشته را متصل به زمان حال کنیم و هنر مربی و استاد همین است؛ کسی که بتواند علی(ع) و حسین(ع) و شمر و معاویه زمان را بشناساند و همین امر باعث  ایجاد تحول می شود. همانطور که شهید مطهری در زمان خود می فرمود: شمر دیروز مرد و رفت با شمر امروز، مبارزه کنید و در کنار حسین زمان یعنی امام بایستید. وی افزود: پردازش به اعتقادات  بایسته دیگری از سلسله ملزومات تحول در آموزش است که هرچقدر بنیان های فکری- اعتقادی را محکم تر کنیم خروجی بهتری می گیریم. پردازش به مساله اخلاق و مسائل روز هم جزیی از واجبات این مورد است. نماینده ولی فقیه در ارتش ضمن تاکید بر تامین مربیان مورد نیاز جهت تدریس به ویژگی در طراز بودن اشاره کرد و آن را لازمه تعلیم و تعلم خواند که باید به آن توجه ویژه شود. وی با بیان اینکه وجدان کاری و انضباط سازمانی برای مجموعه آموزشی ارتش حیاتی است، گفت: دانشجو نباید به دنبال وقت گذرانی باشد و استاد نیز باید از اتلاف وقت جلوگیری کرده با نظم و انضباط برنامه درسی و آموزشی خود را پیش ببرد. مسئله بعدی همان وجدان کاری و مسئولیت را به شایستگان واگذار کردن است. محمدحسنی در پایان تاکید کرد: فضای آموزشی بخشی از تاثیرگذاری مدیریت آموزشی و اقتضائات کار است دانشجو باید با نگاه به فضای آموزشی ارزش ها و مفاهیم مقاومت را ببیند و این نوع آموزش مکمل نگاه تحولی و اثرگذار در دانشجویان می شود. در همین رابطه نیز ما کتابی  که در آن مجموعه ای از بایسته های آموزشی شامل بخش نامه ها، توصیه نامه ها و دستورالعمل های آموزشی  است را در اختیار شما قرار می‌دهیم.