اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

نگاه ناشر؛ باید فروش در کتاب‌فروشی اتفاق بیافتد
رامین شعبان‌پور درخصوص تاثیر برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و حضوری و تاثیر آن بر فعالیت کتاب‌فروشی‌ها به خبرنگار ایرنا گفت: اگر قرار است نمایشگاه روزی به شکلی برگزار شود که در آن صرفا بازدید از کتاب ممکن باشد، باید فروش در کتاب‌فروشی اتفاق بیافتد. اگر هدف این است که به کتاب‌فروشی‌ها ضرر نرسد، نباید پنل فروش مجازی هم فعال شود. به گفته مسئول غرفه انتشارات افق ناشرها هم ایده‌آل‌هایی دارند از نظر هزینه‌هایی که می‌کنند و نقدینگی که به دست آن‌ها می‌رسد، باید تا پایان سال تصمیم درست گرفته‌شود. این در حالی است که ناشران تا روزهای آخر برگزاری نمایشگاه نمی‌دانستند این رویداد فرهنگی کجا برگزار می‌شود و چه متراژ غرفه خواهندداشت؟ شاید به این دلیل که نمایشگاه حضوری کتاب دو سال برگزار نشده همه فراموش کردند که باید چه کار کنند. نمی‌توانیم پاسخ قانع کننده‌ای به مخاطبان ارائه بدهیم شعبان‌پور درباره چرایی کوچک بودن غرفه این انتشارات در سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب گفت: انتخاب این فضا از دست ما خارج است. همچنین نمی‌توانیم پاسخ قانع کننده‌ای به مخاطبان ارائه بدهیم. معمولا دور سالن شبستان را به ناشران بزرگ اختصاص می‌دهند تا فضای بزرگتری داشته‌باشند. مسائلی که در تخصیص متراژ غرفه به ناشر تاثیرگذار است، در مورد نشر افق رعایت نشده‌است. افق تعداد عناوین و مخاطبان زیادی دارد. همیشه غرفه شلوغ است و بازدیدکنندگان اذیت می‌شوند. به گفته او، شاید غرفه افق در شبستان به این دلیل کوچک است که این انتشارات یک غرفه کودک و نوجوان هم در طبقه پایین رواق شرقی دارد. البته این دیدگاه منطقی نیست، اما تنها چیزی که می‌توان به عنوان دلیل پذیرفت، همین مساله است. غرفه کودک و نوجوان هم کوچک است، اما این پاسخ قانع کننده نیست. همچنین در این دوره نمی‌توانید برای تغییر تصمیم‌ها اقدامی انجام بدهید، زمانی که یک تصمیم گرفته می‌شود، هیچ اقدامی برای تغییر آن نمی‌توان انجام داد. تهرانی‌ها حتما یکبار به نمایشگاه حضوری مراجعه می‌کنند شعبان‌پور با اشاره به اینکه سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب با فاصله کمی از دومین دوره نمایشگاه مجازی برگزار شده‌است، ادامه داد: اگر بخواهم این دوره را با نمایشگاه‌های حضوری سال‌های قبل مقایسه کنم، باید بگویم که نمایشگاه خلوت‌تری را تجربه کردیم. البته نمایشگاه مجازی را هم در این دوره داشتیم، فکر می‌کنم بخش مجازی نمایشگاه بیشتر برای مخاطبان سطح کشور مناسب است. اگر فردی در تهران باشد، حتما یکبار به نمایشگاه حضوری کتاب مراجعه می‌کند. او ادامه داد: حتما قیمت کتاب روی فروش تاثیرگذار بوده‌است؛ همچنین افزایش تخفیف‌های فروش، افزایش پنل‌های کتاب‌فروشی همه روی فروش در نمایشگاه تاثیر دارند. تصورم این است که انتظاری که برای فروش داشتیم، برآورده نشده‌است. فکر می‌کردیم که  اوضاع خیلی بهتر باشد، اما نمی‌توان گفت از نظر تعداد به رقم مورد نظر رسیده‌باشیم. مدیر غرفه انتشارات افق مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر خرید مردم را قیمت کتاب اعلام کرد و ادامه داد: فردی که وارد نمایشگاه کتاب می‌شود مگر توانایی خرید چند کتاب را دارد و از این تعداد چند کتاب را از انتشارات افق خریداری خواهدکرد؟ در این دوره افراد با تعداد زیادی کتاب از نمایشگاه خارج نمی‌شوند.