فروش داکت اسپلیت و اسپیلت ریمخدمات چاپ کارت پی وی سی پرسنلی …ارائه خدمات الكترونيكهدر کلگی آب برج خنک کننده

استاد دانشگاه : رویاسازی و تغییر نگرش دو اصل مورد نیاز برای ساخت گفتمان وحدت است
به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، محمدرضا سعیدآبادی پنجشنبه شب در نشست علمی رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی که در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی برگزار و با استفاده از بسترهای مجازی منعکس شد، با تبیین ضرورت شبکه‌ای شدن گفتمان وحدت در جهان اسلام اظهار کرد: هنگامی که از ضرورت صحبت می‌کنیم یعنی اینکه معتقد به کار شکلی و ظاهری نیستیم و نگاه ما به سوی کارهای عملیاتی است. وی با تاکید بر اینکه منابع وحدت‌بخش در جهان امروز محدود و کم‌یاب می‌شود، تصریح کرد: علت این موضوع رقابت‌ها و فردگرایی مضمن در جهان و همچنین سودگرایی حداکثری در کشورهاست، بحران‌هایی همانند کرونا نشان داده که چگونه هر کشور و قومی با یک بحران به دنبال رفع مشکلات خود خواهد بود و به دیگران کاری نخواهد داشت. استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: جنگ‌های ساختگی که میان کشورها و جوامع وجود دارد در کشورهای اسلامی نیز مشاهده می‌شود و تفرقه‌ها، واگرایی‌ها و فردی شدن امور به جای توجه به منفعت جمع بارها به اثبات رسیده و نشان می‌دهد که گفتمان وحدت درحال کاهش است و ما باید به این گفتمان نگاه جدید و دقت بیشتری داشته باشیم. گفتمان وحدت نیازمند رویاسازی وی با اشاره به اینکه گفتمان وحدت در میان جوامع اسلامی بدون داشتن یک رویا امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر ما از وحدت حرف بزنیم اما گفتمانی در مورد آن نباشد هیچ فایده‌ای نخواهد داشت؛ نسل جوان امروز زمانی که از وحدت اسلامی می‌شنود باید رویا داشته باشد و برای این رویا به دنبال تحقق وحدت باشد و این رویاست که به گفتمان وحدت قدرت، پویایی و حرکت می‌دهد و منظور از این رویا همان افق، انرژی، درد و امید مشترک است و ما برای گفتمان وحدت اسلامی نیازمند تولید انبوه رویا هستیم. سعید آبادی با تاکید بر اینکه نگرش دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران جهان اسلام در حوزه شبکه‌های اجتماعی باید تا حدودی معلوم شود، اظهار کرد: نخست نگرش تدافعی و انکاری است و باید قبول کنیم که هنوز برخی این شبکه‌ها را انکار می‌کنند؛ نگرش دوم نگرش واکنشی است یعنی اتفاقی رقم می‌خورد و ما به یاد می‌آوریم باید از این شبکه‌ها استفاده کنیم. وی ادامه داد: نگرش سوم نگرش ناچاری است که به این موضوع فکر می‌کنیم که باید از این فضا استفاده کنیم و نگرش چهارم نگرش هدفمند، آغازگرانه و فعالانه است تا جوامع اسلامی و دست‌اندرکاران جهان اسلام چنین نگرشی به شبکه‌های اجتماعی نداشته باشند نمی‌توان از ضرورت شبکه‌ای شدن گفتمان وحدت در شبکه‌های اجتماعی صحبت کرد. سعید آبادی با تاکید بر اینکه ذهن و روح جوان امروزی در شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد، گفت: با توجه به این جایگاه شبکه‌های اجتماعی ما باید به دنبال استفاده ویژه‌تری از این بسترها باشیم. این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: امروز در شبکه‌های اجتماعی بسته‌های کوچک و بزرگی با عنوان محتوا و اطلاعات ایجاد می‌شود که جهان اسلام تاکنون نتوانسته در این حوزه نیز به صورت مطلوب عمل کند درحالی‌که تولید محتوای مناسب در ترویج و انعکاس آن بسیار اهمیت دارد. وی خاطرنشان کرد: ما باید بررسی کنیم که یک محتوا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتواند در میان مخاطبان انتشار بیشتری داشته باشد، اکنون در کشورهای غربی مطالعات بسیاری در این حوزه انجام می‌شود اما ما نتوانسته‌ایم در جهان اسلام در این حوزه کارشناسی‌های لازم را داشته باشیم درحالی‌که برای شبکه‌ای کردن گفتمان وحدت اسلامی نیازمند ساختار و سازمان هستیم. نوآوری از نیازهای جدی گفتمان وحدت سعیدآبادی نوآوری را یکی از نیازهای جدی گفتمان وحدت دانست و تصریح کرد: ما باید به اصل و نقطه مرکزی پیام توجه کنیم و در سبک و قالب عرضه محتوا و همچنین روش توزیع و ارسال نوآوری داشته باشیم. وی مقاومت، سازگاری و تغییرپذیری را از دیگر نیازهای گفتمان وحدت خواند و گفت: بادهای مخرب و مخالف وجود دارد و برخی از دیدگاه‌ها از نوآوری جلوگیری می‌کند برای ترویج گفتمان وحدت به عنوان گفتمان پر نیاز جوامع اسلامی نیازمند مقاومت هستیم. سعیدآبادی اضافه کرد: مقاومت در برابر کارهای هیجانی و مقطعی یکی دیگر از نیازهای گفتمان وحدت اسلامی است که باید مورد توجه علما و تصمیم‌گیران جهان اسلام قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه ما باید محیط رقابتی امروز را متوجه شویم و همچنان همانند گذشته فکر نکنیم، گفت: نسبت به هویت‌سازی‌ها و گفتمان‌سازی‌های امروز و همچنین محیط تکنولوژیک جامعه امروز باید تسلط و شناخت لازم را داشته باشیم. سعیدآبادی گفت: ما باید رویکرد تغییر پذیری داشته باشیم تا بتوانیم فرصت‌های جدید را برای نسل جدید مسلمان امروز ایجاد کنیم که ادبیات امروزی را می‌شناسد و منجر می‌شود که گفتمان وحدت به بازیابی خویش برسد.