انسان برای زنده ماندن به مولفه هایی مانند هوا، غذا و آب نیاز دارد که اگر هر کدام از اینها در دسترس نباشد زندگی فرد را با خطر مرگ مواجه می کند، حال سوال اینجاست که انسان در مقابل نبود کدام از این سه مولفه می تواند بیشتر دوام را بیاورد یا به عبارتی کدام یک از دیگری مهمتر است که تحقیقات نشان می دهد هر انسانی بدون هوا سه دقیقه، بدون آب سه روز و بنا بر برخی گزارش ها تا یک هفته زنده می ماند و بدون غذا نیز این زمان متغیر است، مثلا طولانی ترین روزه مهاتما گاندی در میان تمامی روزه‌هایش، ۲۱ روز بدون مصرف ذره‌ای ماده غذایی بوده‌ است اما طولانی ترین اعتصاب غذای تاریخ توسط یک زندانی سیاسی ایرلندی انجام شد که اعتصاب غذای ۷۴ روزه او در سال ۱۹۲۰ به مرگش منتهی شد. حال می توان فهمید که هوا مهمترین مولفه برای زنده ماندن است اما این روزها ما با هوای شهرهای خود چه می کنیم؟ به ظاهر زندگی در حال پیشرفت و صنعت در حال توسعه است اما دود این پیشرفت های ظاهری دقیقا به چشم ما انسان ها می رود به طوری که آلودگی هوا را برای ما به ارمغان دارد و چند سالی است که آلودگی هوا کلاف سردر گمی شده و کشورهای زیادی از جمله ایران را درگیر کرده است، عوامل مختلفی مانند صنایع یا همان منابع ثابت و خودروها یا همان منابع متحرک در  بروز آن دخیل هستند، از آنجا که ایران صنعتی نیست، سهم صنایع در آلودگی هوای کشور حدود ۴۰ درصد است اما سهم منابع متحرک بیش از ۵۰ درصد است بنابراین خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده جزو متهمان ردیف اول آلودگی هوا هستند. بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۷ میلیون خودروی شخصی در کشور تردد می‌کنند که از این تعداد ۵۱۰ هزار خودرو یعنی ۳ درصد آنها فرسوده‌اند، همچنین ۳۲۰ هزار تاکسی است که ۱۶۰ دستگاه یعنی ۵۰ درصد فرسوده‌اند، دو میلیون وانت تردد می‌کنند که ۵۱۵ هزار دستگاه آن یعنی ۲۵ درصد فرسوده، ۱۳۰ هزار اتوبوس و مینی‌بوس که ۹۲ هزار دستگاه یعنی ۷۰ درصد فرسوده، ۹۰۰ هزار کامیون و کامیونت و کِشنده است که ۲۵۰ هزار تای آن یعنی ۲۷ درصد فرسوده، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت تردد می‌کنند که ۱۰ میلیون یعنی ۸۷ درصد آنها فرسوده‌اند در مجموع ۳۳ میلیون منابع متحرک در کشور تردد می‌کنند که ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزاردستگاه آن یعنی ۳۵ درصد آنها فرسوده‌اند. این در حالیست که روز به روز نیز بر تعداد خودروها در شهرها به ویژه کلانشهرها اضافه می شود  مثلا در تهران سالانه حداقل ۲۰۰ هزار خودرو اضافه می‌شود در حالی که دیگر توان اکولوژیک شهری مانند تهران سالهاست تمام شده و نتیجه آن انباشت آلایندگی و آلودگی هواست. مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: وقتی از مردم تهران پرسیدند اولین خواسته شما چیست، همه گفتند« هوای تمیز» این خواسته به حقی است و دولت‌ها و حکومت‌ها باید برای سلامت مردم هزینه کنند اما می بینم گویا برخی سازمان ها به درستی وظیفه خود را انجام نمی دهند و در تلاشند که وظایف خود را به گردن دیگری بیندازند. وی افزود: ظرفیت اکولوژیک تهران ۲۰ سال پیش تمام شده و دیگر توان پذیرش جمعیت بیشتر، صنایع مختلف و خودروهای زیادتر را ندارد ، کار به جایی رسیده که اگر ۳ تا ۴ روز هوا در پایتخت ساکن شود آلودگی افزایش می‌یابد، متاسفانه با این وضعیت همچنان در حال تولید خودرو و ورود آن به چرخه مصرف هستیم، سال گذشته ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید و ۴۰۰ هزار دستگاه آن وارد تهران شد، با این شرایط انتظار داریم وضعیت هوا بهتر شود؟ با نگاه آمایش سرزمینی به موضوع، کلانشهرها به ویژه تهران به یک بازنگری دقیق نیاز دارند. تجریشی تاکید کرد: رفع معضل آلودگی هوا به عزم جدی دولت و ملت نیاز دارد اما به نظر می رسد که در لایه هایی از دستگاه ها این جدیت وجود ندارد، مثلا قانون هوای پاک سبقه قدیمی دارد شاید بیش از ۱۰ سال در مجلس بود و در نهایت در سال ۱۳۹۶ تصویب شد، در حالی که با توجه به اهمیت موضوع باید بسیار زودتر از اینها تصویب و اجرایی می شد. وی گفت: البته بعد از تصویب و ابلاغ قانون هوای پاک، وضعیت هوا در کلانشهرها تا حدودی بهتر شد به عنوان مثال هوای تهران از ابتدای سال ۹۶ تا ۲۵ اسفند ماه ۱۴ روز پاک، ۲۳۸ روز قابل قبول، ۱۰۰ روز ناسالم برای گروه های حساس، هشت روز ناسالم برای تمام گروه ها بودد و روزهای بسیار ناسالم و خطرناک نداشت، در سال ۹۷، پاک ۲۸ روز، ۲۷۳ روز قابل قبول، ۵۹ روز ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای تمام گروه ها ، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت و سال ۹۸ در مدت مشابه، ۲۹ روز پاک، ۲۴۵ روز قابل قبول، ۸۱ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۵ روز ناسالم برای تمام گروه ها، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت که نشان می دهد هوا رو به بهتر شدن است. وی درباره وضعیت هوای دیگر کلانشهرها اظهار داشت: اراک در سال ۹۶ ( از ابتدای سال تا ۲۵ اسفندماه ) ۲۱ روز پاک، قابل قبول ۲۷۶ روز ، ناسالم برای گروه های حساس ۵۹ روز ، ناسالم برای تمام گروه ها ۴ روز ، بسیار ناسالم نداشت، خطرناک نداشت، سال ۹۷، پاک ۴۱ روز، قابل قبول ۲۸۱ روز، ناسالم برای گروه های حساس ۴۶ روز، ناسالم برای تمام گروه ها ۱ روز ، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت و سال ۹۸، پاک ۳۷ روز، قابل قبول ۲۶۱ روز، ناسالم برای گروه های حساس ۵۶ روز ، ناسالم برای تمام گروه ها ۲ روز ، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت. تجریشی به شرایط شیراز اشاره کرد و گفت: شیراز در سال ۹۶، پاک ۱۱۸ روز ، ۲۱۶ روز قابل قبول، ۱۴ روز ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای تمام گروه ها، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت، سال ۹۷، پاک ۲۳ روز، ۲۰۴ روز قابل قبول، ۳۴ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۷ روز ناسالم برای تمام گروه ها، ۱ روز بسیار ناسالم و روز خطرناک نداشت، سال ۹۸، پاک ۱۰۵ روز، ۱۹۸ روز قابل قبول، ۴۳ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۱ روز ناسالم براتی تمام گروه ها ، بسسارز ناسالم و خطرناک نداشت. وی ادامه داد: اهواز در سال ۹۶، پاک ۲ روز، ۹۸ روز قابل قبول، ۱۶۴ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۴۲ روز ناسالم برای تمام گروه ها، ۹ روز بسیار ناسالم و ۱۲ روز خطرناک، سال ۹۷، پاک ۶ روز، ۱۹۲ روز قابل قبول، ۱۳۰ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۲۰ روز ناسالم برای تمام گروه ها، ۱ روز بسیار ناسالم و ۸ روز خطرناک و سال ۹۸، پاک ۶ روز، ۱۸۹ روز قابل قبول، ۱۲۷ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۳۰ روز ناسالم برای تمام گروه ها، ۱ روز بسیار ناسالم و ۱ روز خطرناک بود. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مشهد نیز در سال ۹۶، پاک ۱۵ روز، ۲۶۰ روز قابل قبول، ۸۴ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۵ روز ناسالم برای تمام گروه ها، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت، سال ۹۷، پاک ۴۲ روز، ۲۵۶ روز قابل قبول، ۴۰ روز ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای تمام گروه ها، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت و سال ۹۸، پاک ۲۴ روز، ۲۵۵ روز قابل قبول، ۷۰ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۴ روز ناسالم برای تمام گروه ها ، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت، همچنین تبریز در سال ۹۶، پاک ۱۱۱ روز، ۱۹۴ روز قابل قبول، ۴۱ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۱۱ روز ناسالم برای تمام گروه ها ، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت، سال ۹۷، پاک ۱۲۰ روز، ۲۱۹ روز قابل قبول، ۱۸ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۲ روز ناسالم برای تمام گروه ها ، ۱ روز بسیار ناسالم و خطرناک نداشت و سال ۹۸ ، پاک ۸۰ روز، ۲۵۱ روز قابل قبول، ۲۳ روز ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم برای تمام گروه ها، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت. تجریشی ادامه داد: کرج در سال ۹۶، پاک ۳۳ روز، ۱۵۲ روز قابل قبول، ۷۱ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۱ روز ناسالم برای تمام گروه ها ، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت، سال ۹۷، پاک ۶۲ روز، ۲۶۲ روز قابل قبول، ۳۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۴ روز ناسالم برای تمام گروه ها، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت و سال ۹۸، پاک ۸۷ روز، ۲۳۳ روز قایب قبول، ۲۹ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۴ روز ناسالم برای تمام گروه ها ، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت، اصفهان در سال ۹۶، پاک ۱۱ روز، ۲۶۹ روز قابل قبول، ۷۵ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۹ روز ناسالم برای تمام گروه ه ، ۱ روز بسیار ناسالم و خطرناک نداشت، سال ۹۷، پاک ۵۳ روز، ۲۶۴ روز قابل قبول، ۳۵ روز ناسالم برای گروه های حساس ، ۸ روز ناسالم برای تمام گروه ها، بسیار ناسالم و خطرناک نداشت و سال ۹۸، پاک ۱۹ روز، ۲۳۶ روز قابل قبول، ۸۶ روز ناسالم برای گروه های حساس، ۸ روز ناسالم برای تمام گروه ها ، ۲ روز بسیار ناسالم و خطرناک نداشت. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شاید بر اساس این آمار آنطور که انتظار می رفت وضعیت هوا بهبود نیافته است اما حداقل بدتر نیز نشده و در همان شرایط باقی مانده است، البته وقتی ایران خودرو و سایپا به هر بهانه ای در صدد به عقب انداختن اجرای قانون هوای پاک مبنی بر تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ هستند یا اینکه هر سال بر تعداد خودروهای فرسوده اضافه می شود،  چگونه می توان انتظار داشت که شرایط هوا بهبود یابد.