اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

حل مشکل آلودگی هوای اصفهان نیاز به اقدام و حمایت ملی دارد/ مصوباتی که اجرایی نشده‌ است
ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حل مشکل آلودگی هوای اصفهان نیاز به اقدام و حمایت ملی دارد. هرگونه اقدامی که برای مقابله با آلودگی استان باید انجام می‌دادیم، صورت پذیرفته و در حال پیگیری و اجرا است، اما برای مقابله با آلاینده‌ها و تشدید آلودگی هوا نیاز به یک اقدام ملی داریم و این موضوع باید در کارگروه ملی آلودگی هوای کشور و ستاد مدیریت بحران کشور بررسی شود. منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اصفهان دچار افزایش غلظت آلایندگی‌ها شده است، اظهار کرد: اصفهان از اول آبان‌ماه تا الان که نیمه آذرماه است، بیش از یک ماه‌روزهای ناسالم داشته که بیش از ۱۵ روز آن، هوای ناسالم برای عموم مردم بوده است. وی در خصوص علت و منشأی آلودگی هوای اصفهان به وضعیت و شرایط جغرافیایی استان و قرار داشتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک اشاره کرد و افزود: علت آلودگی هوای اصفهان در نیمه اول و نیمه دوم سال تفاوت دارد؛ علت آلودگی هوا در شش ماه اول سال، وجود کانون‌های گردوغبار و بیابانی در مناطق اطراف اصفهان است. در حال حاضر، ۱۴ کانون فرسایش بادی شناسایی شده که در مناطق شمال و شرق استان اصفهان واقع شده است. همچنین هم‌مرز بودن استان اصفهان با استان‌های دیگر مثل مرز اصفهان و سمنان، مرز اصفهان و یزد، مرز اصفهان و قم و مرز اصفهان با خراسان جنوبی اصفهان را نباید در زاین‌خصوص نادیده گرفت. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک است. این تالاب که به‌عنوان یک تالاب بزرگ جهانی در کنوانسیون رامسر ثبت شده و پیکره بزرگ محیط زیستی قلمداد می‌شود، درحال تبدیل شدن به یک کانون گردو غبار است. به‌طوری که در تابستان شاهد آن بودیم که کانون‌های ریزگرد از تالاب گاوخونی هم به سمت شهر اصفهان می‌آمد.  شیشه‌فروش اظهار کرد: یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار کانون بیابانی مطالعه شده است که از این میزان، حدود ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری برای تثبیت کانون‌های گردوغبار انجام شده، اما متأسفانه اثر چشمگیری در مهار گرد و غبار نداشته است.   مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، به راهکار اساسی برای پیشگیری از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، احیای رودخانه زاینده‌رود، تأمین حقابه‌های زاینده‌رود و حقابه‌های زیست‌محیطی تالاب گاوخونی، شناسایی کانون‌های گردو غبار و همچنین اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و اجرای طرح‌های آبخیزداری برخی از اقداماتی است که برای مقابله با آلودگی هوای اصفهان با همکاری سازمان محیط‌زیست و وزارت‌خانه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت نیرو باید انجام شود. اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توانیم امیدوار باشیم پس از این دیگر کانون‌های ریزگرد، سبب تشدید آلودگی هوا در اصفهان نخواهد شد. وی تأکید کرد: برای پیشگیری و مقابله با آلودگی هوای ناشی از گردوغبار، باید رودخانه زاینده‌رود احیا شود. حقابه‌های قانونی کشاورزی، زیست‌محیطی و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو تأمین و آب مورد نیاز رهاسازی شود. حقابه تالاب گاوخونی در طول سال بیش از ۱۷۶ میلیون مترمکعب شناسایی شده که باید معادل این میزان آب توسط وزارت نیرو برنامه‌ریزی و رهاسازی شود. همچنین اراضی کشاورزی مستعد، کشت شود. این در حالی است که در فصل زراعی امسال بیش از یک‌صد هزار هکتار زمین کشاورزی مستعد، به دلیل خشکی هوا، کم‌آبی و عدم بارش کافی، کشت نشد. لذا از وزارت نیرو درخواست داریم همانند استان‌های دیگر که تدبیری اندیشیده شد و آب اضطراری مورد نیاز آنها تأمین شد، یک بسته اضطراری تأمین آب برای احیای رودخانه زاینده‌رود و  تالاب گاوخونی نیز اجرایی کند و نسبت به اجرای طرح تأمین آب استان و جلوگیری از بارگذاری‌هایی که خارج از مصوبات شورای‌عالی آب در بالادست انجام و باعث می شودحقابه‌ها داده نشود، با استان اصفهان همکاری کند.  وی با یادآوری اینکه اصفهان جانشین تهران در مدیریت بحران و معین برای ۹ استان اطراف است و هر جایی در کشور حادثه‌ای مانند سیل یا زلزله‌ روی دهد، استان اصفهان برای کمک‌رسانی پیشتاز است، اظهار کرد: اکنون وقت آن رسیده که وزارت نیرو برای اصفهان در راستای احیای زاینده‌رود، احیای تالاب گاوخونی و کمک به طرح‌های تأمین آب استان اقدام جدی انجام دهد.  مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان، علت آلودگی هوا در نیمه دوم سال را شرایط جغرافیایی استان اعلام و بیان کرد: اصفهان چون در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد در ایام پاییز و زمستان همواره با کاهش دما و ایجاد شرایط وارونگی هوا، سکون پایداری مطلق جو، انباشت آلاینده‌ها مواجه است. شیشه‌فروش گفت: این شرایط باعث شده تا آلاینده‌ها از یک روز به‌ روز دیگر منتقل شود. پدیده‌ای که سال‌ها تکرار می‌شود. اما متأسفانه در اکثر مواقع وزش بادهای مؤثری که بتواند آلاینده‌ها و هوای ناپاک را جابه‌جا کند، نداریم؛ موضوعی که باعث شده از آبان و تا الان که در نیمه آذرماه قرار داریم همواره با سکون مطلق جوی مواجه باشیم.   مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا گفت: در سال گذشته مطالعاتی برای تعیین و سهمیه‌بندی منشأ انتشار آلاینده‌ها توسط اساتید دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی با همکاری سازمان هواشناسی و محیط‌زیست و با اعتبار استانداری و شهرداری اصفهان انجام شد. در این مطالعه سهم آلاینده‌های بخش‌های مختلف از جمله بخش صنعت، بخش حمل‌ونقل ثابت و متحرک مشخص شد و راهکارهای عملیاتی در قالب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان با تدوین سناریوهای مختلف ارائه شد. مطالعات نشان  داد علت ۷۶ درصد آلاینده‌ها در مناطق ۱۵گانه شهر اصفهان، مربوط به آلایندگی حمل‌ونقل متحرک و خودروها بوده و مابقی مربوط به کوره‌های آجرپزی، نیروگاه‌ها، صنایع، کارگاه‌ها و گاز مصرفی در ساختمان‌های اداری و مسکونی است. همچنین این مطالعه نشان داد که ۵۳ درصد علت آلایندگی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان و سایر شهرستان‌ها،  سهم صنایع و مابقی مربوط به خودروها و سایر بخش‌ها است. ‌وی تصریح کرد: بر اساس قانون هوای پاک،  مسئولیت همه بخش‌ها و سازمان‌ها در زمینه کاهش آلایندگی‌ها در بخش‌های مختلف خودرویی و صنایع مشخص شده است. همچنین اقداماتی که باید هر یک از دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص کاهش و مقابله با آلودگی هوا انجام دهند نیز مشخص است و سازمان محیط‌زیست به‌عنوان ناظر و ضابط قضایی باید نحوه اجرای قانون توسط دستگاه‌های مختلف را نظارت کند. شیشه‌فروش، با بیان اینکه برای مقابله با آلاینده‌ها، کارگروهی در استانداری اصفهان تشکیل شده، به برنامه‌های این کارگروه اشاره کرد و گفت: استانداردسازی خودروها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی، استفاده از انرژی خورشیدی برای تأمین برق، استانداردسازی سوخت، تسریع در اجرای خط ۲ مترو، استانداردسازی و موتورسیکلت‌ها و ساماندهی کوره‌های آجرپزی و خروج آنها به خارج از محدوده شهری و پایش و نظارت بر صنایع که بر اساس مقررات زیست‌محیطی فعالیت کنند، ازجمله مواردی است که در کارگروه کاهش آلودگی هوا دنبال می‌شود و سند راهبردی کاهش اثرات آلودگی هوا را طبق زمان‌بندی دنبال می‌کنیم. تعطیلی‌ها بر اساس قانون است  مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: اگر کارگروه همه اقداماتی که برای کاهش آلاینده‌ها لازم است را انجام دهد؛ اما همچنان وضعیت هوا در شرایط اضطرار قرار داشته باشد و آلاینده‌ها برای سلامت عموم ضرر داشته باشد، طبق قانون باید کارگروه که متشکل از عوامل محیط‌زیست، هواشناسی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش‌وپرورش، استانداری، شهرداری، پلیس راهنمایی‌و رانندگی است، تشکیل و مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های تعیین شده، اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با تشدید انتشار آلاینده‌ها و در صورت ضرورت اعمال محدودیت‌هایی مانند تعطیلی مراکز آموزشی یا اجرایی اتخاذ کنند. در چنین شرایطی اعضای کارگروه مرتب گزارش‌های هواشناسی و محیط زیست را که در رابطه با وضعیت جوی و ایستگاهی شاخص‌های آلودگی هوا منتشر می‌شود، رصد می‌کند و متناسب با شرایط و بر اساس ضوابط و دستورالعمل ابلاغی برای تعطیلی یا اعمال محدودیت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند؛ بنابراین اعمال محدودیت‌ها و یا تعطیلی مراکز اداری یا آموزشی به سلیقه و تصمیم یک فرد یا یک ارگان خاص بستگی ندارد. مصوباتی که تاکنون اجرا نشده است  مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: سال گذشته، جلسه کارگروه کاهش آلاینده‌ها با حضور  رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، معاون عمرانی وزیر کشور و مسئولین استانی در استانداری اصفهان تشکیل شد. این کارگروه ۱۶ مصوبه برای مقابله با آلاینده‌‏ها داشت که انتظار و تقاضای مسئولین استان از سازمان محیط‌زیست کشور و سایر وزارتخانه‌‏های ذی ربط، این است که نسبت به اجرای مصوبات و تتصمیم‌های کارگروه بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده، اقدام کنند تا مشکل  آلودگی هوای اصفهان مرتفع شود. شیشه‌فروش در خصوص برخی از مصوبات این کارگروه گفت: یکی از مصوبات این بود که برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، تسهیلات لازم برای  هزار دستگاه تاکسی اختصاص داده شود که انتظار می‌رود وزارت صمت و وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها و محیط‌زیست برای تحقق این مصوبه کمک کنند.  مقرر شد وزارت صمت زمینه لازم برای تولید و تحویل هزار دستگاه اتوبوس درون‌شهری پایه گازسوز و برقی از محل تولید داخل و یا واردات برای شهر اصفهان و شهرستان‌ها فراهم کند که درخواست داریم این کار تسریع شود. وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۹۰ هزار خودروی فرسوده شخصی در شهر تردد می‌کند و بسیاری از خودروهای مسافربری فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند. جایگزینی و نوسازی این‌ دستگاه‌ها نیاز به تسهیلات دارد که باید به‌صورت کشوری تصمیم‌گیری شود و از سازمان محیط‌زیست و وزارت صمت انتظار می‌رود به‌صورت ویژه در راستای تأمین تسهیلات  برای جایگزینی خودروهای فرسوده اقدام کنند. این مقام مسئوول بیان کرد: یکی دیگر از مصوبات کارگروه این بود که وزارت صمت با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نفت نسبت به جمع‌آوری ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده و جایگزینی آن با موتورسیکلت برقی اقدام کنند که این موضوع نیز از دیگر درخواست‌های مسئولین استان از دستگاه‌های ذی‌ربط است. شیشه‌فروش با ابزار امیدواری از تأمین اعتبار و تسریع در بهره‌برداری خط ۲ متروی اصفهان گفت: از دیگر مصوبات کارگروه در مورد نیروگاه شهید محمد منتظری بود که مقرر شده تا این نیروگاه به یک نیروگاه سیکل ترکیبی، تبدیل شود.‌ همچنین از دیگر مصوبه‌های کارگروه تفویض اختیار در مورد نحوه تخصیص گاز به استان بود که از وزارت نیرو و نفت تقاضا داریم این موضوع به‌زودی ابلاغ و اجرایی شود. توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، در دستور کار  مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تا ظرفیت ۵ هزار مگاوات در برنامه تا سال ۱۴۰۴ مورد تأکید قرار گرفت، ییان کرد: زمینه‌سازی و سرمایه‌گذاری برای ایجاد هزار نیروگاه خورشیدی در استان در حال پیگیری است،‌ اما این تعداد باید به ۵ هزار نیروگاه افزایش یابد که از وزارت صمت و نیرو انتظار داریم در جهت اجرای این مصوبه با مسئولین استان همکاری کنند. کوره‌های آجر پزی غیر مجاز شناسایی شدند  شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه واحدهای تولید آجر در اطراف اصفهان تا شعاع ۵۰ کیلومتری باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند در مورد کوره‌هایی آجرپزی گفت: در  یک‌ماهه اخیر بیش از ۱۵۰۰ مورد بازدید از واحدهای صنعتی و کوره‌هایی که شناسایی شده بودند انجام شده است. در نتیجه این بازرسی‌ها،۴۰۰ مورد اخطار صادر شد و  ۱۶ کوره آجرپزی پلمب شد. همچنین در مورد کوره‌های آجرپزی فاقد مجوز نیز ۴۸ کارگاه پلمب شد و برنامه‌ریزی گردیده  گاز ۲۰۰۲۰۰ کوره آجرپزی غیرمجاز قطع شود. ضرورت افزایش ایستگاه‌های پایش هواشناسی  مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه  تعداد ایستگاه‌های پایش آلایندگی هوا در شهر اصفهان کافی نیست، بیان کرد: در سال گذشته مصوب شد سازمان محیط‌زیست کشور برای توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر اصفهان و شهرستان‌های دیگر، اعتبارات ویژه‌ای را به استان اختصاص دهد در حال حاضر استان به ۲۰ ایستگاه هواشناسی نیاز دارد. شیشه فروش افزود: اداره کل محیط‌زیست استان باید اعتبار داشته باشد که بتواند پایش‌های مختلف انجام دهد. ایستگاه‌ها باید به‌روزرسانی شود و توسعه پیدا کنند که از سازمان محیط‌زیست کشور تقاضا داریم به‌صورت ویژه اعتبار لازم برای تقویت زیرساخت‌های محیط زیست استان تامین کند و نیروی انسانی برای پایش و ایستگاه‌های پایش آلایندگی هوا در اصفهان به حداقل ۲۰ ایستگاه افزایش یابد. ضرورت تأمین رادارهای هواشناسی  شیشه‌فروش گفت: هواشناسی برای انجام  پیش‌بینی‌های دقیق نیاز به تجهیزات و رادارهای هواشناسی دارد که از سازمان هواشناسی کشور تقاضا داریم اعتبارات لازم برای تأمین رادار هواشناسی استان اصفهان را تأمین کند. این مقام مسئول تأکید کرد: حل مشکل آلودگی هوای اصفهان نیاز به اقدام و حمایت ملی دارد. هر گونه اقدامی که برای مقابله با آلودگی استان باید انجام می‌داد، صورت پذیرفته و در حال پیگیری و اجرا است. اما برای مقابله با آلاینده‌ها و تشدید آلودگی هوا نیاز به یک اقدام ملی داریم. موضوع آلودگی هوای اصفهان باید در کارگروه ملی آلودگی هوای کشور و ستاد مدیریت بحران کشور بررسی و مشکلات آن بررسی شود. لازم است تا اقدام ویژه‌ای در راستای حل این مشکل توسط دستگاه‌های ذی‌ربط وزارت نفت صمت. نیرو و محیط‌زیست به‌عنوان متولیان امر صورت پذیرد. پیگیری قضایی آلودگی ایجادشده توسط ذوب‌آهن  مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص آلودگی واحد کک‌سازی ذوب‌آهن اصفهان گفت: نقص فنی یکی از کوره‌های ذوب‌آهن اصفهان باعث تولید گردوغبار اضافی در هوای اطراف این کارخانه منجر شده بود که بلافاصله اداره محیط‌زیست از طریق مقامات قضایی و دادستانی وارد عمل  شد و برخورد قضایی روی این مسئله انجام داد. چون پذیرفته نیست در شرایط اضطرار بخش‌های مختلف صنعتی اقدامی انجام دهند که باعث تشدید آلودگی هوا شود. شیشه‌فروش افزود: بر اساس مصوبات سازمان محیط‌زیست کشور باید برای عملیات نوسازی و استانداردسازی تسهیلات به ذوب‌آهن اصفهان بدهد که انتظار داریم وزارت کار و صمت به‌صورت ویژه نسبت به استانداردسازی فعالیت‌های ذوب‌آهن اقدام کنند. انتهای پیام