اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

علی کمساری: از منظر امام زن همانند قرآن انسان ساز است
مراسم بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و ولادت امام خمینی(ره) در حسینیه جماران، با حضور جمعی از بانوان، کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و کادر درمان بیمارستان قلب جماران برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم حجت الاسلام علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سخنانی با تبریک و بزرگداشت این روز فرخنده گفت: موضوع زن یکی از پردامنه ترین و بعضا پرچالش ترین مباحثی است که درگفتمان جوامع مختلف همواره مطرح بوده و امروزه بیش از پیش به آن پرداخته می شود. کمساری گفت: این موضوع از زوایای مختلف، هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ اجتماعی، یکی از مباحث جدی، پربسامد و پرچالش بوده و محل تضارب آرا و اندیشه ها است؛ آنچه مسلم است این است که موضوع زنان از مباحثی پردامنه و شاید به درازای طول عمرجوامع بشری قدمت دیرینه و پیشینه و سابقه طولانی دارد.  کمساری افزود: دیدگاه ها نسبت به زن ها، همواره در دو نقطه متفاوت و مقابل هم بوده است. یک دیدگاه، جایگاه زن و حقوق فردی و اجتماعی زن را تنزل می دهد و از زن به عنوان یک نگاه ابزاری استفاده می کند. در این دیدگاه، به تعبیر شهید مطهری، نگاه به زن به عنوان یک شی مطرح است؛ شیء گاهی در مفهوم نامحترم و گاهی هم محترم برشمرده می شود. رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تصریح کرد: با مطالعه در تاریخ باستان هم با این نگاه مواجه می شویم؛ بعنوان مثال وقتی مردی از دنیا می رفت، زنش را هم با او دفن می کردند! در روم باستان هم نظایر آن وجود داشت. در ایران باستان هم وضع بهتر از این نبود. با اینکه تمدن ایرانی دیرپا و کهن است اما مشاهده می شود که نگاه ابزاری همواره به زن وجود داشته و زن ها از حقوق اولیه خودشان هم محروم بوده و عموما در خدمت مرد بودند. وی افزود: به بیان دیگر انسان ها به زن و مرد تقسیم نمی شدند؛ بلکه انسان ها، مردانی بودند که ابزارهایی در اختیارشان بوده؛ از جمله زن.  علی کمساری گفت: در قران کریم نیز به این دیدگاه اشاره شده است؛ و می فرماید که در عصرجاهلیت وقتی به والدین خبر می دادند که صاحب فرزند دختر شده اید، صورتشان از خشم سیاه می شد! این یک تراژدی تاریخی است، که در اعراب جاهلیت قبل از بعثت پیامبر نیز مشاهده می شد. وی افزود: این دیدگاه نادرست، غیرانسانی و غیرالهی به زن (بجز در موارد نادر) در برهه های تاریخی، در تمام تمدن ها، اقوام و ملل وجود داشت. کمساری با اشاره به اینکه زن امروز از نگاه ابزاری به خود رنج می برد، به تشریح دیدگاه دوم در حوزه زنان در عصر کنونی پرداخت و تصریح کرد: آنچه مسلم است این است که امروزه جوامع توسعه یافته که در خدمت اقتصاد وسرمایه داری و تفکر لیبرالی است، به زن نگاه مدرن دارند؛ که البته این نگاه نیز یک نگاه ابزاری است. این دیدگاه مبتنی بر برده داری مدرن، شیک، فانتزی و مجلسی است؛ و هدف غائی آن نگاه به زن به عنوان یک ابزار محترم همراه با ستایش است. ابزاری که مثل جواهر خوب هم از آن استفاده می شود. وی افزود: آن آزادی های حقیقی که شایسته مقام انسان است در این نگاه وجود ندارد؛ و یا حداقل مورد نقد هست. رئیس موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی با اشاره به ظهور دیدگاه سوم، بعد از این دو دیدگاهِ مبتنی بر افراط و تفریط، خاطر نشان کرد: امروز شاهد یک نقطه اعتدال در دنیای معاصر به برکت انقلاب امام خمینی در حوزه مسائل زنان هستیم که می تواند بعنوان بهترین الگو معرفی بشود. وی افزود: این نگاه نقطه عطفی از منظر دین ایجاد کرد که با رعایت حد تعادل، خط بطلانی بر جریان افراط و تفریط حاکم بر موضوع زنان کشید. کمساری اظهار کرد: این دیدگاه از سوی یک مرجع تقلید دینی و یک عالم طراز اول دینی مطرح شده و دارای مبانی فکری و فقهی و دینی محکم است؛ و هیچگاه در مباحث و اظهار نظر های سیاسی نمی گنجد. رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت:  نکته نخست در باره این دیدگاه این است که اساسا موضوع زن در سیره و اندیشه حضرت امام یک نگاه راهبردی بوده و یکی از طلایی ترین نقاط اندیشه حضرت امام را تشکیل می دهد. این نگاه در کنار گفتمان های طلایی دیگرِ حضرت امام از جمله گفتمان جمهوریت، استقلال، آزادی و ... قابل بررسی و ارزیابی است. وی گفت: اگر امروز مشاهده می کنیم که در نگرش جامعه ما نسبت به زن، هیچ تفاوتی با مرد وجود ندارد این برداشت محصول یک تفکر و انقلابی است که توسط امام در نگاه ها و دیدگاه ها ایجاد گردیده است. از حمایت اجرای شرط ضمن عقد برای خانم ها گرفته تا حمایت از مشارکت سیاسی آنان، همه از مواهبی است که امام راحل برای زنان به ارمغان آورد. وی افزود: دفاع امام از حقوق فردی و اجتماعی زنان چه در دستورات حکومتی، چه در سخنرانی ها و چه در پیام ها همه نشانگر عمق نگاه متعالی امام نسبت به زن است. کمساری تصریح کرد: حضرت امام با این دیدگاه رژیم گذشته نیز مبارزه کرد که معتقد بود زن باید یا متدین و مذهبی باشد و در خانه بماند؛ و یا غیرمتدین بوده و در اجتماع حضور پیدا کند! استراتژی حضرت امام حمایت همه جانبه از حقوق زنان چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی بود و به برکت این نگاه امروز شاهد سربلندی زنان ایران هستیم. کمساری گفت: بخاطر داریم که در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعی از اعضای شورای نگهبان به امام پیشنهاد دادند که زن ها نباید کاندیدا شوند! اما امام بشدت مخالفت کردند و فرمودند که زن ها نه تنها حق رای دادن دارند بلکه کاندیداها هم می توانند بشوند. وی افزود: نکته جالب تر اینکه حضرت امام تاکید و تکرار دارند که همانگونه که اسلام می گوید مرد حق دخالت در همه شوون را دارد، زن هم از همین حق برخوردار است. در جای دیگر حضرت امام می فرمایند که نه تنها زن حق دخالت در امور سیاسی را دارد؛ بلکه بر او تکلیف است که در امور سیاسی دخالت هم بکند. کمساری با اشاره به اینکه دیدگاه امام خمینی در مواجهه با موضوع زنان برگرفته از تعالیم دینی و قرآنی است، تصریح کرد: با ظهور اسلام نگاه غیر الهی به زن نیز تغییر می کند؛ نگاهی که قرآن به زن ارائه می کند، یک نگاه متعالی است. در آیه شریفه سوره الحجرات (آیه ۱۳) می فرماید: یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثیٰ وَجَعَلناکُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ؛ یعنی ا ی مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است. منظور از این آیه این است که منشا خلقت، مرد و زن است. هیچ تفاوتی در اینکه کدام یک اصل می باشد، وجود ندارد. کمساری افزود: به تعبیر حضرت امام خمینی نگاهی که اسلام به زن دارد و جایگاهی که اسلام به زن می بخشد؛ به مراتب بالاتر از نگاهی است که به مرد دارد و اهتمام و اهمیتی است که به زن دارد بالاتر از مرد است. به بیان دیگر در نگاه قرانی ضمن جبران مافات، زن را به یک نقطه اعتدال می رساند؛ و زن را شایسته توجه می داند. وی تصریح کرد: اگر امروز در کشور ما از میزان سهم زنان در مجلس و کابینه صحبت می شود بواسطه دیدگاه متعالی حضرت امام در این زمینه است؛ در نظر داشته باشیم که یک روزی حضور یک زن متدین در عرصه سیاسی و اجتماعی یک علامت سوال و تعجب توامان بود. کمساری با اشاره به تعبیرهای بی بدیل امام خمینی در باره زنان تصریح کرد: تعابیری ارزشمند دیگری از سوی امام در باره زنان مطرح شده از جمله: سعادت و شقاوت جوامع وابسته به وجود زن است. این کلام هم از منظر فلسفه تعلیم و تربیت و هم از منظر اجتماعی باید مورد توجه بسیار قرار بگیرد؛ در این دیدگاه یعنی زن مبناست؛ این یک نگاه متعالی است؛ زن مبنای سعادت و شقاوت است. یعنی زنان می توانند جامعه ای را سعادتمند یا شقاوتمند بکنند. وی با اشاره به کلیدی ترین جمله حضرت امام در باره شخصیت زن تصریح کرد:  مهمتر از همه این تعابیر، حضرت امام در جای دیگر می فرمایند: که زن ها انسان ساز هستند همانطور که قرآن انسان ساز است. در باره این تعبیر بسیار زیبا، می توان پژوهش های متعددی انجام داد.  کمساری در بخش پایانی سخنان خود گفت: این تعبیر اشاره دارد به اینکه قرآن کریم انسان ساز است و زن ها نیز انسان سازند. قرآن کتاب هدایت، انسان سازی، رهنمون کردن جامعه به سوی رستگاری است؛ این خصوصیات را یک زن هم می تواند داشته باشد. این تعبیر بسیار عمیقی است که امام خمینی بعنوان یک رهبر، فقیه، فیلسوف، عارف و سیاستمدار از زن دارد. انتهای پیام